خانه » همه » مذهبی » حکم فقهی سحر و جادو

حکم فقهی سحر و جادو


حکم فقهی سحر و جادو

۱۳۹۷/۰۶/۰۸


۶۹۸۹ بازدید

سلام خسته نباشید می خواستم بدونم سحر قدرت دارد یا نه سحر می تواند زن و مرد را از هم جدا کند آیا سحر کردن حرام است می شود در موقع ضروری از سحر استفاده کرده حکم سحر چیست آیا سحر هم باطل می شود

پرسشگر گرامی جهت دریافت پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :الف ) سحر و جادو از نظر قرآن کریم و احادیث واقعیت دارد. به این امر در آیه 102 سوره بقره و 4 سوره فلق اشاره شده است. از این آیات و برخی روایات استفاده می شود که برخی از سحرها واقعا اثر گذارند. همچنان که آیه 102 سوره بقره می فرماید: مردم سحرهایی را فرا می گرفتند که میان مرد و همسرش جدایی می افکند.علامه طباطبایی در وجود داشتن چنین اموری می فرمایند: «… در این میان افعال خارق العاده دیگری است که مستند به هیچ کدام از سبب از اسباب طبیعی و عادی نیست، مانند خبر دادن از پنهانی ها و مانند ایجاد محبت یا دشمنی و گشودن گره ها و گره زدن ها و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشیاء با اراده و از این قبیل کارهایی که مرتاض ها انجام می دهند که به هیچ وجه قابل انکار نیست، یا خودمان بعضی از آنها را دیده ایم و یا برایمان آن قدر نقل کرده اند که دیگر قابل انکار نیست».

ب ) اگرچه سحر و جادو ، واقعیت دارد، ولى از طرف دیگر نمى توان مطمئن بود که مورد و مشکل افراد ریشه در همین مسئله دارد. وجود نیروهایى نظیر آن چه از سحر و جادو ناشى مى شود، به مقتضاى نظام دنیا مى باشد. در این نظام، تزاحم بین زشتى ها و پلیدى ها وجود دارد و همچنان که انسان هاى شیطان صفت و زشت کار وجود دارد، جن هاى پلید و آزار دهنده نیز وجود دارد؛ ولى باید توجه داشت که غالب آن چه امروزه در میان مردم در این باره شایع است، بى اساس است و بیشتر به افکار روانى، تخیلات، سوءظن ها، توهمات و مشکلات موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است ، و عده ای فرصت طلب نیز از این مسئله سوء استفاده کرده و خود را صاحب کرامت و اینکه می توانند سحر و جادو را باطل کنند معرفی می کنند ، که باید مواظب بود و از رجوع به چنین افرادی دوری کرد .

ج ) راه هایى براى بطلان سحر
راه هایى براى بطلان سحر به شرح زیر وجود دارد و لازم نیست به افرادی که ادعای قدرت باطل کردن سحر دارند مراجعه کرده و به آنها ‌پول پرداخت .
1. استعاذه به خداوند و زیاد خواندن سوره هاى فلق و ناس و آیت الکرسی.
2. خواندن و نوشتن آیات 75 تا82 سوره یونس و همراه داشتن آن.
3. خواندن آیات 54 – 56 سوره اعراف.
4. دعا و تضرع به درگاه خداوند.
5. درخواست دعا از اولیاى واقعى خداوند.
6. صدقه دادن.
7. سعی کنید از ذکر یونسیه (لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ الظالِمین ) که قرآن، آن را مایه نجات حضرت یونس معرفی نموده ، غفلت نورزید.
8. این دعا را بنویسید و همراه داشته باشید: « بِسمِ الله وَ بِالله، بِسمِ الله وَ ما شاءَالله، بِسم الله لاحَولَ ولاقُوّه الا بالله، قالَ موسی ما جِئتُم بِه السِّحرُ اِنَّ اللهَ سَیُبطِلُهُ اِنَّ اللهَ لا یُصلِحُ عَملَ المُفسِدینَ، فَوَقَعَ الحَقُّ و بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلونَ فَغُلِبوا هُنالِکَ وَانقَلَبُوا صاغِرینَ» ( این دعا از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است).
9. مرحوم شیخ عباس قمى(رحمه الله) در کتاب «باقیات صالحات » (حاشیه کتاب مفاتیح الجنان ) مى گوید :
جهت باز کردن بسته شده ، آیات زیر بر کاغذ نوشته شود، و بر او آویزان گردد. سپس این جمله افزوده گردد:« کَذلِکَ حَلَلتُ فُلانَ بنَ فُلانٍ عَن بِنتِ فُلانَةَ »؛« به جای فلان بن فلان اسم کسی که تصور می کنید برایتان سحر کرده و نام پدرش ، و به جای فلانه اسم خودتان را بنویسید».1- سوره فتح، آیه 1و22- سوره نصر3- سوره روم، آیه 21 «وَ مِنْ ءَایَـاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِى ذَلِکَ لاََیَـت لِّقَوْم َیتَفَکَّرُونَ»4- سوره مائده، آیه 23 «ادْخُلُواْ عَلَیْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّکُمْ غَـالِبُونَ»5- سوره قمر، آیه 11-12 «فَفَتَحْنَآ أَبْوَابَ السَّمَآءِ بِمَآء مُّنْهَمِر * وَ فَجَّرْنَا الاَْرْضَ عُیُونًا فَالْتَقَى الْمَآءُ عَلَى أَمْر قَدْ قُدِرَ»6- سوره طه، آیه 25-28 «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِى صَدْرِى * وَ یَسِّرْ لِى أَمْرِى * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى * یَفْقَهُواْ قَوْلِى » 7- سوره کهف، آیه 99 «وَ تَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَـئِذ یَمُوجُ فِى بَعْض وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا»8- سوره توبه، آیه 128-129 «لَقَدْ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ * فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ».
* در پایان گفتنی روش عمومی و تأیید شده از سوی امامان علیهم السلام تداوم صدقه و خواندن سوره یس و آیه «و ان یکاد» و «چهار قل» است.

ج ) حکم شرعی سحر و جادو
1 . آیت الله خامنه ای:
سؤال:آیا یاد گرفتن سحر و عمل به آن جایز است؟ و آیا احضار ارواح و ملائکه و جن جایز است؟
جواب:علم سحر و یادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلایی و مشروع باشد وامّا احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفی دارد.

2 . آیت الله سیستانی:
پرسش:سحر و جادو چه حکمی دارد ؟
پاسخ:سحر و جادو از محرمات ومعاصی کبیره است و جایز نیست.

3 . آیت الله مکارم شیرازی:
پرسش :آیا درست است که می گویند در مورد حرمت سحر استعمال آن است نه یادگیری آن؟ آیا مطلقاً حرام است؟
پاسخ :طبق فتوای همه فقهای اسلام یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد