خانه » همه » مذهبی » حکم کندن موی سفید

حکم کندن موی سفید


حکم کندن موی سفید

۱۳۹۷/۰۷/۱۹


۹۱۶۴ بازدید

سلام. حقیقت دارد که می گویند کندن موی سفید گناه دارد؟ ( در موی سر یا جای دیگر؟)

بله، طبق ظاهر برخی از احادیث چنین است، از جمله : عنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) یَقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ النَّاتِفُ شَیْبَهُ وَ النَّاکِحُ نَفْسَهُ وَ الْمَنْکُوحُ فِی دُبُرِهِ. ( الخصال،ج 1،ص 106، بحار الانوار،ج 73، ص106، وسائل الشیعة،ج 2، ص131 )ترجمه :
ابو بصیر از امام صادق نقل می کند، که حضرت فرمودند: سه دسته اند که خدا در روز قیامت با ایشان تکلم نمی کند و نظر رحمتی ندارد و عذاب دردناک دارند، کننده موی سفید (که تفسیرشده به اینکه کسی موی سفید صورت خود را بکند و یا بتراشد) و خود ارضا و مفعول .
حکم کندن موی سفید از صورت با سایر بدن تفاوت دارد . کندن و تراشیدن موی صورت حرام است . و منظور، از «الناتف شیبه»، کندن موی سفید است و شامل تراشیدن آن نیز می شود .
گر چه ممکن است کسی بگوید کندن موی صورت و یا تراشیدن آن گناه صغیره است ولی باید دانست که تکرار انجام هر گناه صغیره ای تبدیل به گناه کبیره می شود؛ پس، اگر کندن موی سفید یا تراشیدن محاسن تکرار شود، گناه کبیره بوده و اگر شخص از آن توبه ننماید، طبق این حدیث، دچار این آثار در جهان آخرت می شود.
احادیث دیگری نیز در این مورد هست ولی تمام احادیثی که در این باب وارد شده صحیح نبوده و آنچه که مسلم است روایتی است که از امام صادق (ع) نقل نموده اند که: حضرت فرمودند: اشکالى ندارد مویهاى سپید سر را بکنید و یا بچینید، و چیدن بهتر است از کندن . و نیز از حضرت على (علیه‌السلام) نقل شده است که : چیدن موى سر اشکال ندارد و کندن آن مکروه است. (مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج 1، ص: 131).
آنچه از احادیث به طور کلی می توان دریافت این است که : کندن بعضی از موهای صورت از ریشه اشکال ندارد اما اگر تمام موهای ریش را بکنید جایز نیست و حرام است و کندن موهای سایر اعضای بدن چنانچه موجب آسیب رساندن به بدن نباشد، اشکالی ندارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد