خانه » همه » مذهبی » خلقت از عدم ، قدیم زمانی

خلقت از عدم ، قدیم زمانی


خلقت از عدم ، قدیم زمانی

۱۳۹۷/۱۰/۳۰


۹۴۸ بازدید

فلاسفه بیان میدارند خدا کامل مطلق است در نتیجه همیشه مخلوق داشته و هرگز بدون مخلوق نبوده

اولا این مطلب با ظاهر برخی روایات و نیز ایات نمیخواند مثلا در دعا هست خلق الاشیا من العدم یا درباره فطر کسی مثل علامه طباطبایی فرموده یعنی پرده عدم را شکافت.

خب وقتی خدا اراده کرد بیافریند این نشانه نقص و بالقوه بودن نیست یعنی خب چیزی را که نداشته حالا خواسته که به وجود اید؟یا اینکه ما در ذهنمان برخی چیزها را تصور میکنیم که خدا نیافریده مانند اژدهای هفت سر یا اسب بالدار یا هر چیز دیگر که وجود خارجی ندارند ایا نبود اینها نشانه نقص نیست؟

و نیز این مطلب که خدا تصمیم گرفته بعد از میلیونها سال انسان را بیافریند؟خب چرا از اول نیافرید؟

یا پس از افرینش گل او صبر کرد تا خشک شود و بعد از مدتی در او روح دمید؟

1 – نسبت دو چیز با یک مبدأ وجودی قابل مقایسه است.
2 – قدیم ذاتی و قدیم زمانی از هم متفاوتند.
3 – خلقت تدریجی غیر از مخلوق تدریجی است.
4 – قبل از قضاوت و ارزیابی یک نظریه باید استدلالهای آن را بررسی فرمایید و خطا و صحت آنها را روشن نمایید. لذا نتیجه یک امر عقلی را تخطئه نمودن خلاف شئون علمی است.
5 – مخلوقات، ظهورات و تجلیّات علم و اراده ی خدا هستند، همان گونه که صور خیالی ما، ظهور و تجلّی علم و اراده ی ما هستند نه اموری از عدم زاده شده. حق متعال فرمود: «وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ ــــ و هیچ چیزی نیست مگر آن که خزائن آن نزد ماست ؛ و ما آن را نازل نمی کنیم مگر به اندازه معلوم و معیّن »(الحجر: 21)
صحبت از پیدایش موجودات از عدم نیست ، صحبت از تنزّل موجودات از علم الهی است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد