خانه » همه » سلامت » خواص دانه کدو تنبل

دانلود کتاب های امتحان شده

خواص دانه کدو تنبل

درباره خواص تخمه کدوحلوایی چه می دانید؟

بسیاری از افراد زمانی که کدو تنبل مصرف می کنند، تخم های آن را دور میریزند، اما این روش اشتباه است به دلیل اینکه تخم های کدو تنبل از فواید و خواص فراوانی برای سلامتی دارد.


درباره خواص تخمه کدوحلوایی چه می دانید؟

دانه کدو تنبل به سلامتی انسان کمک بسیار زیادی می کند. محققان معتقدند منشاء کدو تنبل در آمریکای شمالی است. امروزه کدو تنبل در بخش های مختلف جهان برای اهداف تجاری و همچنین تفریحی رشد می کند. یکی از رایج ترین محصولات کدو تنبل، دانه کدو تنبل است. دانه های خوشمزه کوچک به شکل خام یا بو داده مصرف می شود و معمولا به عنوان نوعی میان وعده پس از خوردن غذا طرفدار زیادی دارد.

گرچه دانه های کدو بسیار کوچکند اما آنها ارزش تغذیه ای واقعا زیادی دارند. از خواص دانه کدو تنبل می توان به منگنز، منیزیم، مس، روی، آهن، پروتئین، تریپتوفان و غیره اشاره کرد. علاوه بر این، آن ها حاوی برخی از انواع ویتامین ها مانند ویتامین A و ویتامین B هستند. فیتوسترولها را که یک ترکیب ارگانیک منحصر به فرد هستند نیز به خواص دانه کدو تنبل اضافه کنید.

همه این مواد، دانه کدو را به یک غذای فوق العاده تبدیل می کنند که توصیه می شود هر روز مصرف کنید. به طور دقیق، با مصرف مقدار صحیح، دانه های کدو تنبل به طور فعال سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشند، سلامت قلب را بهبود می بخشند، ساختار استخوان را تقویت می کنند و کیفیت خواب را افزایش می دهند. علاوه بر این، آنها همچنین توانایی جلوگیری از سرطان، دیابت، مشکلات کلیوی، التهاب و بیماری های دیگر را دارند.

خواص دانه کدو تنبل

پیشگیری از سرطان

توانایی جلوگیری از سرطان از خواص دانه کدو تنبل در مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده شده است. در طول تحقیق، محققان مقدار زیادی از خواص ضد سرطان و آنتی اکسیدان ها را در این دانه های کوچک، به ویژه ترکیبات فنلی یافتند. این ماده به عنوان تهدیدی برای آسیب رساندن به رادیکال های آزاد محسوب می شود که یک عامل خطرناک است و مستقیما منجر به بیماری های مزمن متعدد شامل سرطان می شود. با خنثی سازی رادیکال های آزاد، دانه های کدو تنبل می توانند مردم را از سرطان و سایر بیماری ها مصون نگه دارند.

علاوه بر این، دانه ها همچنین در کاهش علائم بزرگ شدن پروستات، حفظ پروستات به اندازه سالم و قوی برای محافظت از خود در مقابل سرطان موثر واقع می شوند.

سلامت قلب

مزیت بعدی که دانه کدو تنبل می تواند به دنبال داشته باشد، بهبود عملکرد قلب است. این عنصر طبیعی می داند چگونه از فیتواسترول ها، نوعی ترکیبات ارگانیک برای تعادل سطح کلسترول و کاهش لخته های خون استفاده کند. در نتیجه، قلب می تواند با عملکرد بهتری کار کند و از سکته مغزی و مشکلات دیگر جلوگیری شود. علاوه بر این، وجود مس در دانه کدو تنبل به طور همزمان برای کمک به تولید گلبول قرمز و همچنین انتقال اکسیژن از خون کار می کند. این نکته به میزان قابل توجهی به کاهش فشار خون و جلوگیری از احتمال بیماری قلبی عروقی کمک می کند.

دیابت

مطالعات نشان داده اند که دانه کدو تنبل می تواند مقاومت به انسولین را مهار کند و همچنین ترشح و حساسیت را کاهش دهد. این خبر خوب برای افرادی است که از دیابت به خصوص دیابت نوع 2 رنج می برند یا فقط علائم اولیه آن را می بینند. با توجه به محتوای منیزیم، با مقدار مناسب دانه کدو تنبل به طور روزانه، احتمال ابتلا به دیابت 15٪ کاهش می یابد.1

تقویت سلامت جنسی مردان

به لطف محتوای غنی ماده معدنی روی یا زینک، دانه های کدو تنبل به تقویت سلامت جنسی مردان کمک می کنند. بیشترین تراکم روی در دانه کدو تنبل در لایه ای نازک به نام آندوسپرم است. تنها سه و نیم اونس (100 گرم) دانه کدو تنبل دارای 10 میلی گرم ماده معدنی روی است. مقدار مشابه از دانه های کدو تنبل بو داده بین 7 تا 8 میلی گرم روی دارد.

بهبود خواب

به لطف محتوای تریپتوفان که به خواب بهتر کمک می کند، مصرف دانه های کدو تنبل به خواب عمیق‌تر و پیشگیری از بی خوابی کمک می کنند. زمانی که وارد بدن می شود، اسید آمینه تریپتوفان به سروتونین تبدیل می شود که این ماده به بهبود شرایط خواب کمک می کند.

درباره خواص تخمه کدوحلوایی چه می دانید؟

کاهش وقوع هایپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH)

دانه های کدو تنبل سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که توانایی کاهش التهاب را دارند، و مطالعه ای که در نشریه European Journal of Lipid Science and Technology منتشر شد، نشان داد که مصرف این ماده غذایی می تواند وقوع هایپرتروفی خوش خیم پروستات – شرایطی که در آن اندازه غده پروستات بزرگ می شود – را کاهش دهد.

تقویت باروری در مردان

بنابر مطالعه ای که در نشریه پزشکی Nutrition Research منتشر شد، کمبود روی با کیفیت پایین اسپرم در مردان پیوند خورده است. از آنجایی که دانه های کدو تنبل سرشار از روی هستند، مصرف منظم این ماده غذایی ممکن است به بهبود باروری در مردان کمک کند.

ضد التهاب و کمک به بهبود آرتریت

به لطف محتوای غنی اسیدهای چرب امگا-3، دانه های کدو تنبل ممکن است در درمان آرتریت موثر باشند. مطالعه ای که در نشریه Pharmacological Research منتشر شد، نشان داد که روغن دانه کدو تنبل نتایج ضد التهاب مشابه با داروی ایندومتاسین داشته، در شرایطی که با عوارض جانبی همراه نبوده است.2

هضم و گوارش

تخمه کدو منبع غنی فیبر است که حرکات روده را بهبود بخشیده و از بروز یبوست، سندروم روده تحریک پذیر، بواسیر و بیماری های دستگاه گوارش جلوگیری می کند و کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

کاهش اضطراب

تخمه کدو برای کاهش و درمان استرس و اضطراب موثر است زیرا حاوی اسید آمینه ال تریپتوفان است که به سنتز سروتونین در بدن کمک می کند. سروتونین ماده شیمیایی است که روی خلق و خو و جلوگیری از افسردگی تاثیر مثبت گذاشته و خواب را بهبود می بخشد.

سلامت چشم

تخم کدو حاوی مقادیر فراوان ویتامین A است و بینایی را بخصوص در نور کم بهبود می بخشد.

کاهش کلسترول خون

تخمه کدو منبع غنی فیتوسترول است و سطح کلسترول بد خون و خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

ضد انگل

تخمه کدو دارای خواص ضد انگلی قوی است و با پاتوژن ها که عامل عفونت های مختلف می باشد مبارزه کرده و انگل های روده را از بین می برد.

سنگ مثانه

مصرف منظم تخم کدو به دلیل فسفر موجود در آن از بروز سنگ مثانه پیشگیری می کند. نتایج مطالعه ای نشان می دهد مصرف مکمل تخمه کدو در پسران 2 تا 7 ساله میزان کریستال های اگزالات کلسیمی را به اندازه قابل توجهی کاهش داده است.
هشدار: مصرف تخمه کدو در کودکان ممکن است باعث خفگی شود.

انرژی بخش

تخم کدو یک میان وعده عالی و پرانرژی است که سرشار از آهن و پروتئین بوده و مصرف آن به ویژه در بدنسازان و ورزشکاران و قبل از تمرینات ورزشی بسیار مفید می باشد.
هشدار: مصرف بیش از حد تخم کدو به دلیل کالری بالا باعث افزایش وزن می شود.

سلامت استخوان

تخمه کدو برای افزایش تراکم استخوانی معجزه می کند زیرا منبع غنی منیزیم، روی، ویتامین K و بسیاری از مواد مغذی مفید برای تقویت استخوان می باشد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد.

کم خونی

آهن فراوان موجود در تخمه کدو به کاهش خطر کم خونی ناشی از فقر آهن بخصوص در کودکان، نوجوانان و زنان باردار کمک می کند.
هشدار: قبل از مصرف منظم تخم کدو برای افزایش آهن بدن، حتما با پزشک مشورت کنید.

درمان بی اختیاری ادرار

کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی روی عضلات کف لگن تاثیر منفی می گذارد و آن ها را ضعیف می کند که به بی اختیاری ادرار منجر خواهد شد. تخمه کدو برای تقویت عضلات کف لگن مفید بوده و این عارضه را برطرف می کند.3

پی نوشت:
1.www.7ganj.ir
2.www.seemorgh.com
3.www.saednews.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها