خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » خواص دمنوش جعفری برای سلامتی

دانلود کتاب های امتحان شده

خواص دمنوش جعفری برای سلامتی

خواص دمنوش جعفری برای سلامتی

طبیعت دمنوش جعفری گرم و خشک است. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، ویتامین A می باشد. اگر به دنبال یک نوشیدنی برای سم زدایی بدن هستید، دمنوش جعفری را امتحان کنید.


خواص دمنوش جعفری برای سلامتی

جعفری یک گیاه دارویی بسیار مفید است. بیشتر مردم فقط در مورد استفاده از آن به عنوان یک چاشنی اطلاع دارند، اما این سبزی یک ماده‌ی غذایی سالم و پایه‌ی خوش طعم و مزه‌ای برای سالاد هم است. جعفری در عین حال دارای خواص دارویی است و نقش مهمی در صنعت داروسازی دارد. علاوه بر این، کل این گیاه خوشمزه و مفید است؛ شما می‌توانید از هر بخشی از جعفری، ریشه تا برگ و حتی تخم آن استفاده کنید. در ادامه این نوشتار با خواص دمنوش جعفری یا همان چای جعفری بیشتر آشنا می شوید.

این سبزی بسیار سالم است زیرا ویتامین‌های فراوانی دارد. مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این واقعیت است که در جعفری می‌توانید ویتامین C را حتی بیش از لیمو، پرتقال یا کلم پیدا کنید. همچنین سطح ویتامین A، ۱B، ۲، ۳، ۵، ۶ و ۹، K و E در این گیاه خوراکی بسیار بالا است. اما جعفری فقط سرشار از ویتامین نیست، بلکه منبع خوبی از مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، آهن و چربی‌های سالم است. سطوح بالای ویتامین A و C باعث می‌شود که جعفری در درمان بیماری‌های پوستی، نارسایی‌های تیروئید، مشکلات کلیوی و بسیاری دیگر موثر باشد، چون این گیاه خوراکی آنتی‌اکسیدان، ضدعفونی‌کننده، ضد آلرژی و ضد تومور است. اما این‌ها همه‌ی خواص این گیاه نیستند؛ جعفری به سلامت کبد، دستگاه گوارش و تناسلی نیز کمک می‌کند. این گیاه یک تقویت‌کننده‌ی طبیعی قوای جنسی است و می‌تواند زندگی جنسی شما را بهبود بدهد.

در کل، جعفری یک سبزی فوق‌العاده است و همه باید آن را در رژیم غذایی خود قرار بدهند. با این حال، خوردن برای استفاده از مزایایی که دارد ممکن است کمی دشوار باشد، بنابراین دمنوش جعفری گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. ضرورتی ندارد که آن را در مقادیر زیاد بنوشید، یک فنجان در روز کاملا کافی است.

چگونه این اکسیر سلامتی را آماده کنیم؟

درست کردن دمنوش جعفری بسیار آسان است. خیلی ساده باید آب داغ را روی دو قاشق برگ یا ریشه‌ی تازه‌ی جعفری بریزید. این گیاه باید به صورت خرد شده باشد و دمنوش باید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش جعفری را بعد از دم کشیدن صاف کنید و قبل از غذا آن را بنوشید.

مقدار مناسبی که باید به طور روزانه مصرف کنید

برای به‌دست آوردن فواید دمنوش جعفری قرار نیست ۱۰ فنجان از آن را در طول روز بنوشید. ۲۰۰ میلی‌لیتر برای یک بزرگسال و حداکثر ۶۰ میلی‌لیتر در روز برای کودکان برای یک رژیم غذایی سالم کافی است. شما همچنین باید بدانید که مصرف دمنوش جعفری بیش از این میزان سالم نیست. دمنوش جعفری را اگر بیش از حد مصرف کنید ممکن است برخی عوارض جانبی داشته باشد. مهم است بدانید که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند درد شکم، تهوع یا اسهال را ایجاد کند، اما همه‌ی این‌ها فقط در صورتی رخ می‌دهند که آن را بیش از دوز توصیه‌شده‌ی روزانه مصرف کنید. واقعیت مهم دیگر این است که مصرف دمنوش جعفری در طول بارداری توصیه نمی‌شود. چرا که می‌تواند انقباضات رحم را تحریک کند و همین ممکن است منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.1

در ادامه این مطلب به مهم‌ترین خواص دمنوش جعفری که همه باید بدانند می پردازیم.

آکنه و جوش صورت

دمنوش جعفری، چربی پوست را متعادل کرده و به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در دمنوش جعفری به بازسازی سلول های پوست کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

روشن شد رنگ پوست

دمنوش جعفری کی از بهترین مواد طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی پوست صورت محسوب می شود که می تواند با از بین بردن آلودگی های پوست باعث روشن شدن طبیعی رنگ پوست شود.

درمان پف و سیاهی دور چشم

مقادیر بالای ویتامین C، کلروفیل و ویتامین K موجود در جعفری به درمان پف و سیاهی دور چشم کمک می کنند.

درمان ریزش مو

چای جعفری به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن و مس با افزایش گردش خون در سر به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

خواص دمنوش جعفری برای سلامتی

لاغری و کاهش وزن

دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای آنزیم هایی که دارد هضم غذا را بهبود بخشیده، نفخ شکم را درمان می کند و به دلیل خواص دیورتیک که دارد با دفع مایعات اضافی بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. دمنوش جعفری خواص سم زدایی قوی دارد که به پاک سازی روده کمک کرده و با دفع چربی های اضافی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

سرماخوردگی و سرفه

مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در دمنوش جعفری باعث تقویت ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول های سفید خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد. علاوه بر این چای و دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی ها برای پاک سازی ریه هاست؛ بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می دهد و خواص ضد عفونی کننده ی آن برای درمان سرفه مفید می باشد. دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری های تنفسی کمک می کند.

کلیه

چای جعفری به عنوان یک ماده دیورتیک طبیعی شناخته شده است، به این معنی که با افزایش تولید ادرار به پاک سازی و سم زدایی مثانه و کلیه کمک می کند. همچنین مطالعات متعدد نشان داده که دمنوش جعفری خطر ابتلا به عفونت های مثانه و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

قاعدگی و پریود

دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای آپیول موجود در آن به عنوان یک قاعده آور طبیعی شناخته می شود که به تنظیم چرخه ی قاعدگی کمک کرده، قاعدگی نامنظم و سندروم پیش از قاعدگی را درمان می کند و کمرد درد و دل درد شدید پریود را کاهش می دهد.

سرطان و تومور

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در چای و دمنوش جعفری خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهند. علاوه بر این مطالعات نشان داده که دمنوش جعفری آپوپتوز یا مرگ سلولی را تحریک کرده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را از بین می برد.2

تقویت چشم

ویتامین A موجود در دمنوش جعفری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت بینایی شده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

درمان کبد چرب

دمنوش جعفری با سم زدایی و پاک سازی کبد، باعث تقویت عملکرد آن شده و به درمان بیماری هایی از جمله کبد چرب کمک می کند.

خواص دمنوش جعفری برای سلامتی

پاک سازی ریه و درمان آسم

بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می‌دهد و به پاک سازی ریه‌ها کمک می‌کند.

درمان کم خونی

چای جعفری غنی از آهن است که با افزایش تولید گلبول های قرمز به بهبود جریان خون در بدن کمک کرده و به درمان کم خونی فقر آهن یا آنمی کمک می کند.
همچنین سطح بالای کلسیم و ویتامین C موجود در چای و دمنوش جعفری به بدن کمک می کند تا آهن را بهتر جذب کند.

رفع حساسیت

دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

رفع بوی بد دهان

دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان بوی بد دهان است؛ چای جعفری به دلیل خواص ضد باکتری که دارد با تمیز کردن سیستم تنفسی به رفع بوی بد دهان کمک می کند

فشار خون

نوشیدن روزانه یک فنجان چای یا دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات دمنوش جعفری

دوران بارداری

چای و دمنوش جعفری قاعده آور بوده و به عنوان محرک رحم شناخته می شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند.

التهاب کلیه

چای و دمنوش جعفری مقادیر بالایی اسید اگزالیک دارد بنابراین بهتر است، بیماران مبتلا به التهاب کلیه از مصرف آن اجتناب کنند.3

پی نوشت:
1.www.bazdeh.org
2.www.saednews.com
3.www.delgarm.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها