خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » خواص روغن اورگانو

دانلود کتاب های امتحان شده

خواص روغن اورگانو

خواص روغن اورگانو

روغن اورگانو یا روغن پونه کوهی یکی از مفیدترین انواع روغن های عصاره‌ای (گیاهی) است که از گیاه اورگانو استخراج می‌شود. همچنین به عنوان درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات زیبایی و سلامتی نیز کاربرد دارد.


خواص روغن اورگانو

اورگانو یا پونه کوهی (با نام علمی مرزنجوش Origanum vulgare)، متعلق به خانواده نعناعیان Lamiaceace، گیاه چند ساله بومی اروپا، آسیا، و منطقه مدیترانه است و یک گیاه بسیار معطر با طعم تلخ می‌باشد. از جمله گیاهانی که به آن بسیار نزدیکند می‌توان به اورگانو مکزیکی و مرزنجوش اشاره کرد. مقدار اسانس موجود در گیاه اورگانو بسته به گونه و شرایط رشد تفاوت می‌کند. برگ‌های خشک اورگانو معمولاً جهت اهداف درمانی و همچنین به منظور آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت افزودن آن، عطر و طعم ترشی، سس‌ها، و ترکیبات مختلف مواد غذایی را افزایش می‌دهد. در خصوص ارزش تغذیه‌ای گیاه اورگانو بایستی گفت که حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، مس، پتاسیم، ویتامین A، B6، C، E، K، نیاسین و تیامین می‌باشد. هرچند، بیشتر بخاطر عطر و طعم بلسان balsamic (مانند نعناع) مانند شناخته شده است.

در طب سنتی و داروهای گیاهی از استرالیا گرفته تا مصر، پونه کوهی به عنوان یک درمان درست و حسابی برای بسیاری از مشکلات سلامتی طرفدار داشته‌است، اما تحقیقاتی که بتواند همه‌ی این ادعاها را پشتیبانی کند، هنوز به شدت مورد بحث و تبادل نظر است. با این حال، تعدادی از مواد تشکیل دهنده‌ی فعال و قوی موجود در پونه کوهی عمیقا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، و تردیدی در مورد اثرات آن‌ها روی بدن وجود ندارد. روغن پونه‌ی کوهی شکلی بسیار غلیظ از این گیاه است، و برای درمان چند اختلال استفاده می‌شود، اما همیشه باید رقیق شود، چرا که بسیار قوی است.1

روغن پونه کوهی چیست؟

روغن پونه کوهی از طریق تقطیر بخار برگ تازه پونه کوهی خارج می شود. اجزای اصلی آن عبارتند از کارواکرول، تیمول، کیمن، کاریوفیلن، پینن، بیسابولن، لینالول، بورنئول، گرانیل استات، لینال استات و ترپینن.

از این روغن گیاهی در روش‌های مختلفی مانند آروماتراپی استفاده می‌شود که برای دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. شما همچنین می‌توانید روغن پونه کوهی را به صورت موضعی بر روی پوست یا روغن حامل مانند روغن نارگیل برای حفظ سلامت پوست خود استفاده کنید.

در نهایت شما می‌توانید آن را در مقدار بسیار کم به عنوان یک مکمل غذایی که معمولا با عسل و یا سایر نوشیدنی‌های غیر لبنی رقیق شده است، مصرف کنید.

علاوه بر داشتن خواص ضدمیکروبی، روغن پونه کوهی دارای بسیاری از خواص دارویی است. بیایید به آنها نگاهی بیندازیم.

درمان عارضه‌های تنفسی

پونه کوهی می‌تواند به عنوان یک خلط آور عمل کند که باعث کاهش یا از بین بردن ناراحتی مخاط و ریه در دستگاه‌های تنفسی و سینوس‌ها می‌شود. همچنین یک رطوبت‌دهنده برای ریه‌ها و گلوهای التهابی است که اغلب ممکن است باعث بروز سرفه شود.

بنابراین، اگر بدنبال روشی برای درمان عارضه‌های تنفسی هستید، از روغن پونه کوهی استفاده کنید. پونه کوهی از علائم بیماری تنفسی جلوگیری و آن را درمان می‌کند.

خواص ضد التهابی

این روغن گیاهی برای تسکین انواع مختلفی از التهاب، داخلی یا خارجی، که به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند مفید است. هنگامی که روغن پونه کوهی به صورت موضعی اعمال شود، می‌تواند قرمزی و تحریک را در ناحیه استفاده شده کاهش دهد و همچنین درد ناشی از آرتروز یا آسیب را کاهش دهد.

جلوگیری از عفونت

روغن پونه کوهی شما را در مقابل عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند. این روغن گیاهی به شما سطح بالایی از حفاظت در برابر بیماری‌های باکتری مانند عفونت‌های روده بزرگ و دستگاه ادراری، و همچنین تیفوئید، وبا، زخم‌ها، عفونت‌های پوستی و مسمومیت غذایی می‌دهد.

همچنین اثرات ضد باکتریایی پونه کوهی اثر مهمی بر روی سلامتی ندارد، بنابراین شما از اثرات نامطلوب بیماری رنج نمی‌برید.

خواص روغن اورگانو

خواص ضد قارچ

ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ ها و پروتوایز‌ها چهار عامل هستند که مسئول بیماری‌های مسری و عفونی هستند. از اینها، قارچ مسئول برخی از عواقب وحشتناک‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌های داخلی و خارجی است. آنها می‌توانند عفونت‌های زشت، دردناک و کشنده در گوش، بینی و گلو ایجاد کنند، که اگر زود درمان نشود، ممکن است به مغز برسد و کشنده شود.

بسیاری از عفونت‌های پوستی نیز توسط این قارچ‌ها ایجاد می‌شود. روغن پونه کوهی، اگر به طور منظم استفاده شود، از داخل یا خارج، می‌تواند به طور موثر از بدن در برابر بسیاری از این عفونت های قارچی محافظت کند.

جلوگیری از عفونت‌های ویروسی

روغن گیاهی پونه کوهی بدن را در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کند. این به این معنی است که بدن ایمنی خود را در برابر سرما، اوریون، سرخک، صدف، و سایر مشکلات ناشی از ویروس تقویت می‌کند.

این تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند تا بدن در برابر عفونت‌های ویروسی مرگبار و حتی اختلالات خود ایمنی محافظت شود. روغن گیاهی پونه کوهی نیز تولید و عملکرد گلبول‌های سفید را که اصلی‌ترین خط دفاع بدن است، تحریک می‌کند.2

درمان برفک دهان

برای درمان برفک دهان فقط کافی است مقداری روغن اورگانو (پونه کوهی) و یک لیوان آب آماده کنید. ابتدا، سه قطره از این روغن را در یک لیوان آب بچکانید. این محلول را خوب به هم بزنید. در نهایت، روزی دو بار، به مدت چند روز یا یک هفته، این محلول را میل کنید.

بر طرف کردن زوائد گوشتی

برای این‌ کار، ۲ الی ۳ قطره از روغن پونه کوهی را با ۴ الی ۵ قطره روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را روی زوائد گوشتی بمالید. اجازه دهید این ترکیب به طور طبیعی روی پوست‌تان خشک شود،‌ و سپس پوست‌تان را با آب گرم بشویید. این کار را روزی ۳ مرتبه انجام دهید.

درمان تبخال

نوک یک گوش پاک‌کن را به روغن اورگانو (پونه کوهی) آغشته کنید. سپس آن را روی تبخال‌های‌تان بمالید و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه، به مدت چند روز، تکرار کنید.

خلاصی از شر خلط

به آسانی،‌با مصرف چند قطره روغن اورگانو می‌توانید از شر خلط خلاص شوید. یا این‌که، می‌توانید این روغن عصاره‌ای را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید. هم‌چنین، می‌توانید از کپسول‌های اورگانو (پونه کوهی) موجود در عطاری‌ها یا داروخانه نیز استفاده کنید.

درمان درد لثه

نخست، ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۲ قطره روغن پونه کوهی و هم‌چنین ۲ قطره روغن میخک در کاسه‌ای ترکیب کنید. سپس، دهان‌تان را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با این محلول بشویید. در نهایت، این محلول را از دهان‌تان خارج کنید. این کار را روزی ۳ مرتبه انجام دهید.

درمان عفونت گوش

به آسانی می‌توانید برای درمان عفونت گوش، مقدار اندکی روغن اورگانو را به بخش خارجی گوش بمالید و چند دقیقه‌ای صبر کنید. این کار را روزی ۲ الی ۳ مرتبه تکرار کنید. با وجود این، حتما با خاطر بسپارید، از ورود روغن اورگانو به داخل مجرای گوش‌تان جلوگیری کنید.

خواص روغن اورگانو

درمان گرفتگی بینی

ابتدا، مقدار اندکی روغن اورگانو را در یک فنجان حاوی آب میوه‌ی گرم یا آب معمولی بریزید. سپس، این محلول را خوب به هم بزنید و بنوشید. این کار را روزی ۲ بار تکرار کنید.

تسکین سرفه

روغن پونه کوهی در ترکیب با سیر و عسل می‌تواند برای تسکین سرفه بسیار موثر باشد. قبل از همه،‌ ۲ الی ۳ حبه سیر را در ظرفی حاوی یک فنجان آب بجوشانید. سپس، یک قاشق چای خوری روغن اورگانو را به آن اضافه کنید و همه‌ی مواد را خوب به هم بزنید. اکنون، اجازه دهید این ترکیب چند دقیقه‌ای بماند تا به دمای اتاق برسد. پس از آن، مقداری عسل نیز به آن بیفزایید و باز هم خوب هم بزنید. این ترکیب را حداقل روزی ۲ بار بنوشید. این نوشیدنی باعث می‌شود راحت‌تر تنفس کنید و علائم سرفه‌تان کاهش یابد.

درمان برونشیت

برای درمان برونشیت، به سادگی می‌توانید چندین قطره روغن پونه کوهی (اورگانو) را در دهان‌تان نگه دارید؛ برای رسیدن به نتایج بهتر، این کار را هر روز تکرار کنید.

درمان عفونت دندان

با ترکیب ۴ قطره روغن اورگانو و یک چهارم فنجان آب، محلول دهان شویه تهیه کنید. سپس، این دهان شویه را وارد دهان‌تان کنید و ۱۰ دقیقه داخل دهان نگه دارید. در نهایت، آن را از دهان خارج کنید.

راه دیگر این‌که، می‌توانید مقداری اندکی روغن اورگانو را مستقیما روی لثه یا دندان مورد نظر بمالید و ۱۵ دقیقه به همان حالت نگه دارید.

درمان سینوزیت

برای درمان سینوزیت، باید یک کاسه آب حاوی چندین قطره روغن اورگانو را به مدت چند دقیقه بجوشانید. سپس، شعله را خاموش کنید. اکنون، چشم‌های‌تان را ببندید و بخار متصاعد از آن را به مدت چندین دقیقه استنشاق کنید. این کار را مرتبا تکرار کنید تا مشکل‌تان برطرف شود.

درمان ذات‌الریه (سینه پهلو)

برای درمان ذات‌الریه یا سینه پهلو،‌ به مقداری روغن پونه کوهی و یک لیوان آب میوه‌ی تازه یا آب معمولی نیاز دارید. دو الی سه قطره روغن پونه کوهی را در یک لیوان حاوی آب میوه‌ی تازه یا آب معمولی بریزید. این محلول را بنوشید. این کار را روزی سه مرتبه انجام دهید. آن‌قدر از این روش استفاده کنید تا مشکل‌تان بر طرف شود.3

پی نوشت:
1.www.sfim.ir
2.www.zoomlife.ir
3.www.bazdeh.org

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها