خانه » همه » سلامت » خواص عرق زنیان 

خواص عرق زنیان 

عرق زنیان چه خواصی دارد؟

جهت استفاده برای استعمال خارجی: یک قاشق غذاخوری از این عرق گیاه را در گلو بریزید و غرغره کنید و سپس قورت دهید.

160391 - خواص عرق زنیان 

گیاه زنیان که در عربی به ” انیسون بری” معروف است، گیاهی است علفی، بوته‌ای و یک ساله که ارتفاع آن تا 90 سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌های آن دارای بریدگی و تقسیمات زیادی هستند؛ به‌ طوریکه بسیار ظریف و نازک می‌باشند. گل‌ها کوچک و سفید رنگ و به صورت چتر مرکب بر روی سرشاخه‌ها قرار دارند. قسمت مورد استفاده گیاه زنیان، میوه‌های آن است. این میوه‌ها کوچک، بیضی شکل و به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای بوده و دارای اسانس با بوی نافذ و مشابه آویشن می‌باشند.

زینیان از قدیم به عنوان ادویه و نگه دارنده مواد غذایی مورد استفاده بوده است. همچنین از زنیان (خواص زنیان) در تهیه پودر کاری، ترشیجات، بیسکویت و مواد خوراکی دیگر استفاده می‌شود. از این گیاه در صنعت صابون سازی و عطرسازی نیز استفاده شده و رایحه آن در ساخت دهان شویه‌ها و خمیردندان‌ها کاربرد دارد. محصولات جانبی زنیان به اشکال پودر، دئودورانت، پماد، لوسیون و محلول، در بازار عرضه می‌شوند.

خواص عرق زنیان 

طبیعت عرق گرفته شده از گیاه زنیان گرم و خشک است و خواص دارویی آن شامل موارد زیر می‌باشد:

1- ضد نفخ
2- ضد عفونی کننده قوی معده
3- ضد قارچ و انگل
4- ضد اسهال
5- دافع رطوبت بدن و معده
6- نافع جهت رفع اعتیاد و مضرات آن
7- مفید جهت فلج و رعشه
8- درمان استئوآرتریت (آرتروز یا سائیدگی مفصل‌ها)
9- برطرف نمودن خشکی شانه‌‌ها و التهاب آرنج و درمان کشیدگی و التهاب تاندون‌ها
10- از دیگر خواص این عرق خاصیت ضد درد و التهاب مفاصل می‌باشد. عرق گیاه زنیان رافـع دردهای آرتـروز است و مصرف آن برای برطرف نمودن اسپاسم عضلانی موثر می‌باشد، مصرف این عرق برای کاهش درد مفاصل مفید و در درمان درد سیاتیک، کرامپ و نقرس کاربرد موثری دارد.
 

مقدار و طریقه مصرف عرق زنیان 

مقدار مصرف برای بزرگسالان: روزی سه بار دو قاشق غذاخوری عرق زنیان را در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.
مقدار مصرف برای کودکان: روزی سه بار دو قاشق مرباخوری عرق زنیان را در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.
جهت استفاده برای استعمال خارجی: یک قاشق غذاخوری از این عرق گیاه را در گلو بریزید و غرغره کنید و سپس قورت دهید. در دو سوراخ بینی دو قطره بچکانید و استنشاق کنید.
 

عوارض جانی، موارد احتیاط و منع مصرف

 افراد گرم مزاج نبایستی از این عرق استفاده کنند و در صورت لزوم به مقدار کم و همراه با گیاهان دارویی سرد مانند عرق شاتره و کاسنی مصرف نمایند. همچنین استفاده از این عرق در زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال و افراد دارای اختلالات غده تیروئید بایستی با احتیاط همراه باشد.

منبع:سایت ستاره

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد