خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » خواص عرق سیر برای سلامتی

دانلود کتاب های امتحان شده

خواص عرق سیر برای سلامتی

خواص عرق سیر برای سلامتی

بسیاری افراد از بوی سیر بدشان می‌آید، ولی به دلیل خواص درمانی بی‌نظیر آن مصرف آن را برای خود لازم می‌دانند. یکی از راه‌های استفاده از خواص سیر بدون آنکه از بوی بد آن، خودتان و اطرافیانتان را نارحت کنید، خوردن عرق سیر است. در ادامه همراه ما باشید.


خواص عرق سیر برای سلامتی

با عرق سیر و خواص دارویی آن آشنا شوید

سیر از قدیم الایام به عنوان یک گیاه دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته است. قدمت این گیاه پر خاصیت به بیش از 5000 سال می رسد به طوری که نام و خواص سیر در بسیاری از کتب قدیمی و حتی کتاب های آسمانی مانند قرآن بارها ذکر شده است. سیر در طب سنتی به عنوان خلط آور، مدر، اشتها آور، مقوی، آرام بخش معده، تسکین دهنده درد و ضد عفونی کننده استفاده می شود. علاوه بر مصرف سیر خام، فرآورده های دیگری نظیر شیر سیر، روغن سیر، عرق سیر، تنتور و عصاره آن به حفظ سلامت بدن کمک می کند. عرق گیاه سیر یکی از این محصولات فوق العاده ای است که فواید مشابهی با خود سیر دارد. حال در ادامه این مقاله با عرق سیر و خواص درمانی آن آشنا شوید.

عرق سیر و خواص دارویی آن

عرق سیر در طب سنتی دارای طبع گرمی است و سرشار از مواد طبیعی و آنتی اکسیدان های ضروری برای سلامت بدن می باشد. تمامی خواص موجود در سیر در عرق آن نیز موجود می باشد که عبارتند از:

پیشگیری از سرطان

سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان را کاهش می دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، عصاره سیر می تواند از ابتلا به سلول های سرطانی در افرادی که اعضای خانواده آن ها قبلا دچار سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان حلق شده اند، جلوگیری کند. به طور کلی سیر از انواع مختلف سرطان از جمله: سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان معده، سرطان روده بزرگ و تومور مغزی جلوگیری می کند.

جلوگیری از لخته شدن خون

لخته های خون می توانند منجر به گرفتگی عروق شوند، بنابراین گردش خون به بافت ها و اندام های مختلف بدن متوقف خواهد شد، تا جایی که منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی می شود. مصرف عرق سیر می تواند باعث افزایش تولید نیتریک اکسید در رگ های خونی شده و از لخته شدن خون جلوگیری کند.

کاهش کلسترول و فشار خون

مصرف منظم سیر سبب کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می شود. علاوه بر این ، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم سیر، فشار خون را کاهش داده و در نتیجه از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

کنترل بیماری های عفونی

سیر هزاران سال است که به عنوان یک گیاه دارویی برای بسیاری از مشکلات بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. سیر حاوی ترکیبات گوگرد، ویتامین ث، ویتامین ب 6، سلنیم، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و سایر موادی است که بدن را در برابر بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و حتی عفونت های قارچی محافظت می کند. سیر حاوی عنصری به نام دی‌آلیل دی‌سولفید (Diallyl disulfide) است که موثرتر از داروهای آنتی بیوتیک می باشد.1

پیشگیری از بیماری‌های قلبی و رفع غلظت خون

مصرف عرق سیر باعث کاهش سرعت انعقاد خون می‌شود و از خطر لخته شدن خون و به تبع آن بروز سکته قلبی و مغزی می‌کاهد. در حقیقت سیر و فراورده‌های جانبی تهیه شده از آن مثل قرص سیر، عرق سیر و … به مانند یک آسپرین طبیعی در بدن عمل می‌کنند و مصرف آن‌ها به صورت تازه یا مصرف مکمل‌های طبیعی تهیه شده از آن، خونرسانی به قلب را افزایش می‌دهد.

کاهش چربی خون

کاهش چربی خون از دیگر خواص عرق سیر برای سلامتی است. مصرف منظم این عرق باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌شود.

تنظیم قند خون

مصرف مداوم عرق سیر ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را کنترل می‌کند و برای بیماران دیابتی دارویی مفید است.

خواص عرق سیر برای سلامتی

تسکین درد مفاصل و روماتیسم

عرق سیر طبع گرم و خشکی دارد و مصرف منظم آن می‌تواند به رفع رطوبت مفاصل و بیماری‌های ناشی از آن کمک کند. سیر حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضد التهاب دارد و بر پروستاگلاندین‌هایی که به جلوگیری از التهاب کمک می‌کنند، اثر می‌گذارد و باعث کاهش التهاب مفاصل و تسکین درد‌های مفصلی، روماتیسم و آرتروز می‌شود.

لاغری و کاهش وزن

کمک به لاغری و کاهش وزن از دیگر خواص عرق سیر است. مصرف این عرق گیاهی به دلیل مزاج گرم و خشکی که دارد، میتواند تری و رطوبت عامل چاقی افراد بلغمی را کاهش دهد و موجب کاهش وزن و کاهش ذخایر چربی بدن شود.

دافع رطوبت معده و مفید برای درمان ورم معده

همانطور که گفته شد، عرق سیر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در دفع بلغم از بدن مفید است و بنابراین در دفع رطوبت معده موثر است و خاصیت ضد التهاب آن به رفع ورم معده کمک می‌کند. همچنین خواص آنتی بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی عرق سیرتازه کمک می‌کند تا باکتری‌های دستگاه گوارش به حد تعادل برسد.2

ضدعفونی کننده

سیر بادشکن، ضدعفونی کننده است و سابقاً حکما معتقد بودند خوردن سیر، بدن را در مقابل بیماری های عفونی محافظت می کند

آرام بخش

نرم کننده سینه، کرم کش و ضد کرم، مدر، آرام بخش و محرک و مقوی و تونیک است. چینی های قدیم سیر را به عنوان تقویت کننده احشا و تصفیه کننده و به عنوان عاملی که برای طحال مفید است مورد توجه قرارمی دادند و سیر را به عنوان مادّه مسکن و آرام بخش برای معده وکلیه می شناختند و معتقد بودند که در مورد مسمومیت های غذایی، سیر به عنوان تریاق و ضد سم اثر بسیار نیکویی دارد.

سرماخوردگی

برای معالجه سرماخوردگی و التهاب های زکامی بینی و در ضعف های ناشی از آفتابزدگی میخورند. سیر را در روغن له می کردند و روی آبسه ها و محل نیش حشرات و مار و عقرب میگذاردند. دو دانشمند معروف Cavalito & Bailey در سیر (آلیسین) را یافتند که روغن بی رنگی است و خاصیت بازدارنده رشد باکتری روی باکتریهای گرام مثبت و گرام منفی دارد.

درمان گیاهی سل

تجربیات جالبی برای معالجه سل با سیر روی خوکچه آزمایشگاهی به عمل آمده است.

درمان گیاهی سیاتیک

سیاتیک، نقرس، درد لگن خاصره و امثال این ها را تسکین می دهد. و برای قطع اخلاط غلیظه، دفع بادهای تھیگاہ، خارج ساختن زالوی در حلقی مانده، برای اخراج اقسام کرم معده و کرم کدو مفید است.3

پی نوشت:
1.www.attarak.com
2.www.cafemed.ir
3.www.delgarm.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها