خانه » همه » مذهبی » خواندن قرآن و نورانی شدن چشم

خواندن قرآن و نورانی شدن چشم


خواندن قرآن و نورانی شدن چشم

۱۳۹۸/۰۸/۲۲


۵۸۲ بازدید

سلام

توی روایاتی که از پیامبر و معصومین علیهم السلام هستش یکی از عوامل افزایش نور چشم خواندن قران عنوان شده.

میخواستم بدونم پس چرا اکثر کسانی که استمرار به خواندن قران هم از روی کتاب و هم از حفظ دارن چشماشون ضعیفه و از عینک استفاده میکنن؟

پرسشگر گرامی ، به نکات زیر توجه نمایید :
1 . شما وقتی به دکتر می روید و دکتر برای شما دارو تجویز می کند در کنار آن برای شما برنامه غذایی (پرهیز) می گذارد ، اگر شما فقط دارو بخورید و رژیم غذایی را رعایت نکنید درمان پیدا نخواهید کرد ، چون خوردن غذایی که برای بیماری شما ضرر دارد مانع از تاثیر دارو می شود ، در امور معنوی و تاثیر گذاری نماز ، قرآن و اذکار نیز این چنین است و این امور در صورتی تاثیر می گذارد که مانعی برای اثر گذاری این امور نباشد .
تحقق آثار مادی و معنوی فراوانی که در آیات و روایات برای خواندن قرآن (روشنی چشم ) بیان شده مشروط به وجود شرایطی مثل اخلاص و توجه و حضور در نماز و مانند آن است و علاوه بر آن باید موانع موجود بر سر راه تحقق این آثار نیز بر طرف شود، مثلاً اگر انسان قرآن بخواند، ولی از گناهان پرهیز نداشته باشد و یا نسبت به والدینش رعایت احترام را نکند و یا به حق‌الناس بی‌توجه باشد، بدون شک این آثار زمینه تحقق و تبلور پیدا نمی‌کند .
2 . منظور از روشنی چشم ، فقط همین چشم ظاهر نیست ، انسان دارای چشم باطنی است که چشم قلب گفته می شود و با آن به بصیرت و روشن بینی می رسد. قرآن کریم قطعا در این زمینه تاثیر گذار است و چشم باطنی انسان را باز می کند و باعث تقویت بصیرت و روشن بینی می شود.
3. گاهی منظور روشنی دل است. به عنوان مثال وقتى دل انسان مالامال از غم و اندوه است و ناگهان خبر مسرّت بخشى به او داده مى شود و دوران فراق و جدایى به پایان مى رسد، دلش از غم و حزن خالى مى شود و حالتى در چهره و چشمان او پدید مى آید که چشمش شاد و روشن مى گردد؛ همچون سرگذشت حضرت موسى علیه السلام که وقتى به دامان پرمهر و محبّت مادر برمى گردد، دیده مادر به جمال ملکوتى او روشن مى شود و حزن و اندوهش برطرف مى گردد: «فَرَدَدْناهُ الى اُمِّهِ کَىْ تَقَرَّ عَیْنُها و لاتَحْزَن…(10)»: «ما او را به مادرش بازگرداندیم تا چشمش روشن شود و غمگین نباشد».

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد