خانه » همه » مذهبی » خواندن کتاب های رمان و داستان

خواندن کتاب های رمان و داستان


خواندن کتاب های رمان و داستان

۱۳۹۷/۱۰/۱۷


۱۹۴۸ بازدید

ایا رمان خواندن مفید است و به تفکرات اعتقادی و هستی شناسانه ی ما کمک می کند؟

ایا پیشنهاد خواندن اثار داستایوفسکی، تولستوی و ….را می کنید؟

باسلام واحترام حضورپرسشگرگرامی؛
در صورتی که خواندن رمان، مفسده برانگیز باشد و یا موجب تهییج شهوت شود و یا خوف انحرافات اعتقادی و اخلاقی در آن باشد جایز نیست و در غیر این صورت اگر هیچ مفسده ای نداشته باشد اشکال ندارد.
طبیعی است که در مورد هر رسانه ای از جمله کتاب، توجه به محتوای آن از ضروریات اولیه است. رمان ها داستان بلند خیالی هستند که اقسامی دارند: رمان های آموزشی، فلسفی، حماسی، پلیسی، تاریخی و عشقی. و البته هر رمانی ارزش خواندن ندارد. بنابراین افراد باید متناسب با شخصیت، ارزش ها، اهداف علمی و دینی رمان ها را گزینش کنند. ائمه (علیهم السلام ) فرموده اند ببینید علم تان را از چه کسی می گیرید. ما هم برای خواندن رمان باید ببینیم نویسنده کیست و چه شخصیت و ارزش هایی دارد.همان طور که می دانید رمان داستان بلند است رمان نویس (مثبت یا منفی) برای تزریق افکار خود در قلب و ذهن مخاطب هیچ عجله ای ندارد. بنابراین هم شبهات و هم باورهای منطقی و هم افکار التقاطی و اباحه گرانه خیلی با ظرافت و هنر در مزرعه جان مخاطب جا می گیرد و ریشه می دواند. گاهی رمان ها خیلی خیالی و دور از واقع هستند.اگر خواندن رمان با «تحلیل منطقی همراه نباشد فرد در عالم خیال فرو می رود و اگر زمینه های خانوادگی، شخصیتی و… طوری باشد که او را به عالم «خیالپردازی» سوق دهد از عالم واقع دور می شود و زندگی او در جامعه دچار خلل می شود این فرد وقتی می بیند «انتظاراتش» با «امکاناتش» تطابق همخوانی ندارد دل مرده و افسرده و ناامید می شود. مثلا در دوران نوجوانی و جوانی که با احساسات و اضطراب ها و هیجان های متنوع و متناوب همراه است کسی که در این دوران شرایط ازدواج را ندارد و از طرفی رمان های عشقی می خواند احساس نیاز به جفت در او تشدید می شود باید خیلی با احتیاط رمان بخواند و در کنار خواندن رمان کتاب های دیگر مطالعه کند اهل مشورت و تحقیق هم باشد تا مانع رشد کاریکاتوری شخصیتش شود.
دوست گرامی! همانطور که می دانید کتاب های داستانی که مجموعه داستان های کوتاه، یا رمان و … است، به علت اینکه در بردارنده واقعیت های زندگی افراد مختلف است، برای انسان، نوعی نگاه کردن به تجربه دیگران را دارد. فلذا افرادی که دوست دارند در زمینه های مختلف، اطلاعاتی واقعی را به دست آورند، به کتب داستانی و داستان ها روی می آورند.
آنانی که علاقه مند به مباحث اقتصادی و کشور داری باشند، داستان ها و خاطرات سران کشورها و جنگ ها و کشورگشایی ها را می خوانند و از اتفاقات آن عبرت گرفته و روی مسائل مختلف آن اندیشه کرده و نتیجه هایی می گیرند و سعی می کنند از تجارب دیگران استفاده کنند.
آنانی که علاقه مند به مباحث اخلاقی هستند، کتب داستان عالمان و حکما را خوانده و حکمت و الگوگیری های اخلاقی را از آن ها خواهند داشت.
برای کودکان، در سن پایین، داستان ها و کتاب هایی مفید هستند که نوع تعاملات اجتماعی، رفتارهای صحیح در موقعیت های مختلف و برخوردهای متفاوت را به آنان به صورت غیرمستقیم آموزش می دهد.به همین علت، انتخاب کتب داستانی برای مطالعه، در روند رو به رشد کوکان، نوجوانان و جوانان بسیار مهم است و جهت ده زندگی، اهداف و سطح فکری و بینش آن هاست همچنین یکی از فواید خواندن کتب داستانی، مهارت در قدرت بیان و استفاده از کلمات مختلف و جایگاه های بهره گیری از لغات است.
در کتب داستانی، از توصیف صحنه ها، استدلال کردن و موقعیت یابی و حل مسئله و غیره استفاده شده است. این ها همه موقعیت های مختلفی هستند که لغات مختلف در بستر این زمینه ها بروز می کند و بواسطه آشنایی ما با این موقعیت ها و لغات است که متوجه می شویم که هر وازه و کلمه، در چه جایگاهی قابل ذکر و بیان است.
یکی از علت های موفقیت افرادی که خوب می نویسند و حتی ساده نگاری دارند در عین بیان مطالب عمیق، زیاد خواندن کتب داستانی است. انگار که عاشق کتاب باشند. و بهترین سوژه برای فراگیری چنین مهارتی برای افراد زیر حدود سن 20 سال، مطالعه کتب داستانی است.
به این نکته توجه داشته باشید که برخی رمان نویسهای معاصر سعی دارد در رمانهای خود به برخی آموزه های دینی تمسک نموده و تلاش در سخیف و یا بی منطقی بودن آن نمایند که متاسفانه در باره دین اسلام هم بیشتر تلاش دارند و در مقابل یهودیت و مسیحیت که اندیشمندان خود غرب در موارد متعدد به منحرفی بودن آن اذعان دارند را به حق و یا منطقی جلوه دهند لذا فکر می کنیم شما دوست گرامی اگر مقداری مطالعات خود را نسبت به اسلام از کتب شهید مطهری یا بهشتی و یا استاد مصباح بیشتر کرده بعد به این رمان ها بپردازید بیشتر لذت می برید.
نکته دیگر این که رمانهای قرن نوزده و بیست در صدد بیان مشکلات و واقعیات جامعه اروپا و بعضا مسائل اجتماعی و یا برخی تحولات سیاسی بودند و از این نگاه قلمفرسایی می کردند و موفقیت های جالبی هم در زمینه ادبی داشتند.
• معرفی چند نمونه رمان مذهبی :
1- کشتی پهلو گرفته ؛ کتابی زیبا از سید مهدی شجاعی
2- روی ماه خداوند را ببوس ؛ مصطفی مستور
3- من او (رمان) ؛ پدیدآورنده: رضا امیرخانی
4- قصه های شیرین موش و گربه (شیخ بهایی) پدیدآورنده: مصطفی رحماندوست (بازنویسی)،
• معرفی چند نمونه رمان اجتماعی:
1-مدیر مدرسه , جلال آل احمد
2-باغ مارشال و بهانه ای برای ماندن, حسن کریم پور
3-اصیل آباد , رضا رهگذر
4-دا , زهرا حسینی
5-چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم, زویا پیرزاد
موفق ومؤید باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد