خانه » همه » مذهبی » خودفریبی آمریکا درباره یمن

خودفریبی آمریکا درباره یمن


خودفریبی آمریکا درباره یمن

۱۳۹۳/۱۲/۱۰


۵۳ بازدید

خودفریبی آمریکا درباره یمن

اگر ایران کانون هدف رسانه های غربی قرار می گیرد به این دلیل است که مردم یمن نیز مثل هر جای دیگری که در برابر سیاست های آمریکا مقاومت می کنند، ایران را الگوی خود قرار خواهند داد.

آنچه در زیر می آید تلاشی است برای تبیین آن چیزی که در یمن اتفاق افتاده و رویکرد ایالات متحده و ایادی اش در قبال آن.

خودفریبی غرب درباره حوادث یمن

خودفریبی آمریکا درباره یمن

اگر ایران کانون هدف رسانه های غربی قرار می گیرد به این دلیل است که مردم یمن نیز مثل هر جای دیگری که در برابر سیاست های آمریکا مقاومت می کنند، ایران را الگوی خود قرار خواهند داد.

آنچه در زیر می آید تلاشی است برای تبیین آن چیزی که در یمن اتفاق افتاده و رویکرد ایالات متحده و ایادی اش در قبال آن.

خودفریبی غرب درباره حوادث یمن

برکناری علی عبدالله صالح از قدرت و ناکارآمدی منصور هادی در تحقق اهداف انقلابیون یمن، به مرور زمینه ی نارضایتی هرچه بیشتر اقوام یمنی را در پی داشت. در این بین شیعیان زیدی یمن که به عناوینی همچون «حوثی ها» و «انصار الله» نامیده می شوند پس از دهه ها سرکوب، از لاک دفاعی خارج شده و با بهره گیری از فضای موجود در پی احقاق حقوق پایمال شده خویش برآمدند. همراهی شماری از قبائل یمنی با خواست حوثی ها، زمینه ی قدرت گیری روزافزون را برای آن ها فراهم نموده تا آن که در ماه های گذشته موفق به تصرف صنعا پایتخت یمن گردیدند.

پس از آن که نیروهای انقلابی یمن توانستند صنعا را در اختیار خود بگیرند، غرب به رهبری پنتاگون و کاخ سفید لحظه ای آرام و قرار نداشته و مدام پیام ایست به فرماندهان انقلابی یمن داده است. بلافاصله در سفارت آمریکا و برخی کشورهای غربی و نیز قدرت های منطقه ای متحدشان بسته شد. این ها از همان ابتدا نشانه ای بود مبنی بر این که قرار نیست غرب نیروهای انقلابی را به راحتی به عنوان نیروی جدید بپذیرد و تلاش برای چوب گذاشتن لای چرخ آنان ادامه خواهد داشت. ایالات متحده و زنجیره ی رسانه هایی که خوراک تبلیغاتی شان را فراهم می کند از رسانه های اصلی کشورهای غربی گرفته تا همراهان منطقه ای شان ایران هراسی را به محور برنامه های تولیدی خود درباره ی حوثی ها یمن قرار داده اند. آنان هشدار می دهند که جایگاه جمهوری اسلامی ایران با قدرت گیری نیروهای جدید و شیعی در یمن تقویت خواهد شد پس لازم است دست به هر اقدامی زد تا حوثی ها عقب بروند.

در پی الگویی برای ایستادگی

هیچ ناظر آگاه سیاسی تبلیغات آمریکا و رسانه های جریان اصلی غرب و موتلفان منطقه ای شان درباره ی نقش ایران در تحولات را باور نمی کند. اگر ایران کانون هدف این رسانه ها قرار می گیرد نه به دلیل آن که توطئه ای از جانب تهران در کار بوده بلکه درست به این دلیل است که مردم یمن نیز مثل هر جای دیگری که در برابر سیاست های آمریکا مقاومت می کنند به سادگی ایران را الگوی خود در این رابطه قرار خواهند داد.

اما ببینیم دلایل واقعی هراس ایالات متحده و دولت های دست نشانده ی آن در منطقه با این تحولات چیست. یمن یکی از فقیرترین کشورها در شبه جزیره ی عربستان است و تولید ناخالص ملی آن کشور کمتر از یک دهم تولید همسایه ی آن کشور یعنی عربستان سعودی است و به دلیل افزایش موج خشونت ‌ها اقتصادی در حال فروپاشی دارد. با این حال، به دلیل آنکه در دهانه ی تنگه ی باب المندب واقع شده است و از طریق دریای سرخ به کانال سوئز راه دارد محل حمل و نقل روزانه حدود 8 درصد از کشتی‌‌ های بین ‌المللی و 4 درصد از کشتی‌ های نفتی جهان در هر سال است. ادعا می شود که: «علی رغم هراس کشورهای غربی، چین و روسیه از این فرصت برای گسترش روابط خود با دولت جدید یمن استفاده خواهند کرد.

آنان قصد سرمایه‌ گذاری در حوزه ی صنعت و شیلات یمن را دارند. حوثی‌ های یمنی نیز از این موضوع استقبال خواهند کرد چرا که به دنبال جایگزین کردن پول‌ هایی هستند که پیش از این از سوی عربستان سعودی به دولت پیشین صنعا ارائه می‌ شد و از یک ماه پیش از سوی ریاض متوقف شده است. حوثی ها درصدد کاستن از نقش عربستان در اقتصاد آن کشور هستند. آنان هم چنین به گسترش تجارت با ایران نیز علاقه مند هستند. حتی هفته گذشته ی نیز نمایندگانی از چین با شورشیان حوثی دیدار کردند.»

از آمریکای لاتین تا یمن

واقعیت البته فراتر از داده های اقتصادی و ژئوپولیتیک است. آن چیزی که مردم یمن را به مخالفت علیه سیاست های آمریکا و متحدان اش در منطقه می کشاند اختلاف مذهبی و بحث شیعه و سنی و یا توطئه ی ایران و چین و روسیه نیست. سوال این است: چرا یمنی ها و بلکه مردم سوریه و عراق و فلسطین و هر جای دیگری که به حوزه ی مقاومت کشیده شده است با خود آمریکا موتلف نمی شود؟ مگر آمریکا از نظر برخی ها بزرگ ترین قدرت جهانی نیست که قادر به حل هر مسئله ای است؟ دیگر چه نیازی همراهی با ایران و یا هر کشور دیگری است؟ حقیقت این است که اوجگیری مقاومت مردمی علیه غرب در یمن و یا هر جای دیگر نتیجه ی بلافصل سیاست های ایالات متحده است، نتیجه ی تخریب و خانه خرابی ای است که آمریکا سال هاست به بخش های مختلف جهان تحمیل کرده است. این جبهه از آمریکای لاتین تا خاورمیانه به یک معنا اظهار وجود کرده است و آن ایستادگی در برابر تخریب منظم و پیوسته آمریکا و متحدان جهانی اش است.

منبع: دیدبان‌آمریکا

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931209001129#sthash.ZpkX1c2x.dpuf

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد