خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین / اولین مصاحبه با پوتین پس از ریاست‌جمهوری در سال 2000 / مستند قدرتمندترین مرد دنیا / یک بمب اتمی چگونه ساخته می‌شود؟ / جهانگردی یک پیرزن با هادسون گرِیت اِیت 1930

دانلود کتاب های امتحان شده

خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین / اولین مصاحبه با پوتین پس از ریاست‌جمهوری در سال 2000 / مستند قدرتمندترین مرد دنیا / یک بمب اتمی چگونه ساخته می‌شود؟ / جهانگردی یک پیرزن با هادسون گرِیت اِیت 1930

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و… است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

اولین مصاحبه با پوتین پس از ریاست‌جمهوری در سال 2000

ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین از سال 1999 تاکنون همواره پست ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری روسیه را به دست داشته است. او به مدت 16 سال مامور اطلاعات خارجی کا گ ب بود و در آلمان شرقی خدمت می‌کرد اما در سال 1991 با درجه سرهنگ دوم بازنشسته شد تا وارد سیاست شود. او ابتدا در شهرداری سنت پیترزبورگ مشغول به کار شد اما با سرعتی باورنکردنی پله‌های ترقی را طی کرده و به مقام ریاست‌جمهوری روسیه رسید. روسیه آن زمان که پس از فروپاشی شوروی شرایط بسیار بدی داشت با بی‌کفایتی‌های یلستین دچار بی‌نظمی سیاسی شدیدی بود. پوتین در 9 اوت 1999 به عنوان یکی از سه معاون اول نخست وزیر انتخاب شد، در همان روز یلتسین او را به عنوان نخست وزیر موقت روسیه منصوب کرد و اعلام کرد که دوست دارد پوتین جانشین او باشد و باز در همان روز پوتین با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت کرد. برای مدت 18 ماه پوتین پنجمین نخست وزیر روسیه بود و بسیاری باور داشتند که او نیز چون افراد پیش از خود مدت زیادی در این پست دوام نخواهد آورد؛ اما علی‌رغم تلاش رقبای یلستین برای جلوگیری از تثبیت قدرت پوتین به عنوان جانشین یلستین، عملکرد او در جنگ دوم چچن و تصویر یک سیاستمدار قانونمند و سختگیر در برابر جرایم و فساد باعث رشد محبوبیت او شد. چند ماه بعد در 31 دسامبر یلتسین به صورت غیرمنتظره‌ای استعفا کرد و مطابق قانون اساسی روسیه، پوتین جانشین موقت او شد. سپس پوتین در انتخابات با 53 درصد آرای موافق پیروز شد و ریاست جمهوری را در کنترل خود درآورد. این ویدیو قسمتی از اولین مصاحبه او به عنوان رئیس‌جمهور روسیه است که می‌توانید با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 

خودنویس یلتسین نماد انتقال قدرت به پوتین

پس از به قدرت رسیدن پوتین، هنگامی که یلتسین می‌خواست قدرت را به وی تحویل دهد یک خودنویس «مونته‌گراپا / مونتگراپّا / MONTEGRAPPA» به او داد. هنگام دادن این خودنویس یلتسین به پوتین گفت که با این خودنویس من قدرتم را به تو می‌دهم. این حرکت نمادین انتقال قدرت در کنار سایر حرکات نمادین مانند بستن ساعت به مچ دست راست (پوتین علاقه دارد که ساعت خود را به مچ راست ببندد، در کرملین حامیان او نیز از این رفتار او پیروی می‌کنند) قسمتی از ظرافت‌های سیاست روسیه است و پوتین دوست دارد که از چنین اقداماتی برای انتقال معانی استفاده کند. پس از اتمام دو دوره ریاست‌جمهوری پوتین، کمی پس از اینکه قدرت را به مدودف تحویل داده بود در یک مصاحبه با مجله فرانسوی فیگارو پوتین در پاسخ به این سوال که چه چیزی را با خود از کرملین برده است جواب داد: “تنها خودنویس مونته‌گراپای خود را از کرملین برده‌ام.” این اشاره ظریفی بود به این حقیقت که پوتین به واقع قدرت خود را به مدودف تحویل نداده است و قصد ندارد به این زودی‌ها کرملین را ترک کند.تصاویر حرکت نمادین یلتسین را در ویدیو تابناک ببینید.

 

مستند قدرتمندترین مرد دنیا

چندی پیش فرید زکریا مستندی تحت عنوان «قدرتمندترین مرد دنیا» را ساخت. مستند سی‌ان‌ان راجع ولادیمیر پوتین، مسیر رسیدن به قدرت او و حفظ این قدرت به مدت دو دهه است که به گفته سی‌ان‌ان، او را قدرتمند ترین مرد دنیا می‌کند؛ مستندی جامع که از دوران ناشناسی پوتین تا انتخاب او به ریاست‌جمهوری سیر حرکت او را روشن و به حاشیه های پیرامون او از جمله کینه شخصی اش نسبت به هیلاری کلینتون اعتراضات و اپوزیسیون روسی و کشته شدن رهبران آن همچنین ادعای ثروت دویست میلیارد دلاری پوتین می‌پردازد. این مستند نگاه کاملاً دقیقی به پوتین ندارد و پوتین را از منظر استراتژیست های آمریکایی نشان می دهد و هراس های غربی ها نسبت به او را به خوبی به تصویر می کشد. این مستند دیدنی را اکنون با زیرنویس فارسی برای نخستین بار در «تابناک» می بینید. همین طور سوال مهم روز‌های اخیر که آیا ولادیمیر پوتین در انتخابات آمریکا مداخله کرده است یا خیر؟

 

یک بمب اتمی چگونه ساخته می‌شود؟

بمب هسته‌ای اولین بار در انتهای جنگ جهانی دوم و برای حمله به شهر هیروشیمای ژاپن استفاده شد. این سلاح مرگبار با استفاده از شکافت هسته‌ای اتم اورانیوم یا پلوتونیم انرژی بسیار زیادی را آزاد می‌کند. برای ساخت این نوع سلاح تهیه سوخت مورد نیاز آن سخت‌تر از طراحی مکانیزم خود بمب است. اتم‌های موجود در طبیعت اغلب پایدار هستند و به راحتی شکافته نمی‌شوند و تنها اورانیوم-235 یا پلوتونیم-239 ویژگی لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را دارند.اورانیوم-235 و پلوتونیم-239 پیوسته در حال انتشار ذرات زیراتمی از جمله نوترون هستند، این ایزوتوپ‌ها نوتورن‌ها را با انرژی کافی منتشر می‌کنند و این باعث می‌شود پایداری سایر اتم‌ها را از بین برده و آن‌ها را تقسیم کنند. وقتی مقدار کافی از این مواد به مدت زمان کافی در یک نقطه متمرکز شود به صورت پیوسته و در یک واکنش زنجیری اتم‌ها تقسیم می‌شوند و این باعث انفجار هسته‌ای می‌شود. به همین دلیل ساخت خود بمب هسته‌ای کار آنچنان پیچیده‌ای نیست و تنها کافی است شرایطی برای متراکم کردن اورانیوم-235 یا پلوتونیم-239 ایجاد شود. آنچه ساخت بمب هسته‌ای را سخت می‌کند به‌دست‌آوردن میزان کافی از این دو ایزوتوپ است. این کار از طریق سانترفیوژ‌ها انجام می‌شود که نیاز به مهندسی پیچیده و به شدت دقیقی دارند.در این ویدیو نحوه کار بمب اتمی و همچنین نحوه غنی‌سازی اورانیم طبیعی به اورانیم-235 توضیح داده می‌شود.

 

جهانگردی یک پیرزن با هادسون گرِیت اِیت 1930

این ویدیو درباره یک پیرزن 77 ساله آلمانی است که در این سن، تصمیم می‌گیرد با یک خودرو به دور دنیا سفر کرده و کره زمین را یک بار دور بزند. او برای این کار خودرویی بسیار قدیمی را انتخاب می‌کند که «هادسون گریت ایت /Hudson Great Eight» مدل 1930 می‌باشد.او درباره این سفر و خودرویی که انتخاب کرده داستان‌هایی را تعریف می‌کند که بسیار شنیدنی و جالب هستند و افراد خودرو دوست از این داستان‌ها لذت خواهند برد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها