خانه » همه » آموزشی » داوری و مزایای آن…

دانلود کتاب های امتحان شده

داوری و مزایای آن…

داوری و مزایای داوری

1-اکرام طرفین دعوی:

طرفین اختلاف در فضایی صمیمی و بدور از تنش حضور یافته و ضمن تکریم از سوی نهاد داوری، ابتدائا با تلاش داور مرضی الطرفین در مسیر صلح و سازش قرار گرفته و حتی الامکان بصورت توافقی و تنظیم صلح نامه فصل خصومت خواهد شد.

2-رفع موانع قضایی در داوری؛

یکی از مهم ترین چالش های پیش رو در پرونده های حقوقی، محل اجرای حکم می باشد. به عنوان مثال در پرونده ای که خواهان مقیم تهران بوده و خوانده اهل شیراز و مورد اختلاف در اصفهان می باشد بعضا طرفین اختلاف، بخش زیادی از وقت خود را صرف پیگیری در خصوص محل اجرای حکم می نمایند. حال آنکه در نهاد داوری بسیاری از موانع و چالش های این چنینی با اختیارات داور مرضی الطرفین بر طرف و محل رسیدگی و اجرای رای بر اساس مصالح طرفین یا به موجب توافق آنان تنظیم می گردد.

3-کاهش چشمگیر هزینه های داوری؛

حق الزحمه داوری بر اساس مصوبات داخلی موسسه عدالت پیشگان فقط بین 3 تا 7 درصد ارزش خواسته می باشد این در حالیست که مجموعه هزینه های دادرسی در دادگاههای بدوی و تجدید نظر 8 درصد بوده و با اضافه شدن هزینه هایی نظیر حق الوکاله و… حداقل به 15 درصد خواهد رسید.

 

 

4-سرعت در رسیدگی و صدور رای؛

زمان متعارف رسیدگی و صدور رای در دادگاه های بدوی بین 4 تا 8 ماه و زمان رسیدگی در دادگاه های تجدیدنظر نیز بین 4 تا 8 ماه می باشد. در واقع در خوشبینانه ترین حالت رسیدگی و صدور رای در دادگاهها حداقل به یکسال زمان نیازمند است. این در حالی است که نهاد داوری موظف است ظرف مدت یک تا سه ماه پس از تقاضای خواهان نسبت به رسیدگی و صدور رای اقدام نموده و با عنایت به قطعی بودن و غیرقابل تجدیدنظر بودن آراء داوری شما می توانید ظرف کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسید.

5-ضمانت اجرا؛

ضمانت اجرای رای داور، باب هفتم آئین دادرسی مدنی بوده و پس از صدور رای قطعی از سوی داور مرضی الطرفین، و اجرای آن در محاکم دادگستری، در صورت عدم انجام تعهد از سوی محکوم علیه پس از صدور اجرائیه مبنی بر توقیف اموال و یا نهایتا حکم جلب، محکوم له می تواند به نتیجه دلخواه خود برسد.

6-قطعی و لازم الاجرا بودن آراء داوری؛

رای داوری با استناد به نص صریح قانون آئین دادرسی مدنی و قید قطعی بودن در توافق نامه داوری؛ لازم الاجرا، قطعی و غیرقابل تجدید نظر می باشد.

7-دقت؛ تخصص و بی طرفی در آراء داوری،

رسیدگی و صدور رای در این موسسه توسط قضات بازنشسته دادگستری و داوران کارآزموده  انجام گرفته و پس از تنظیم رای و قبل از ابلاغ آن مورد بررسی، نظارت و تائید قضات مجرب بازنشسته قرار می گیرد.

ضمنا در پرونده هایی که نیاز به نظر تخصصی و کارشناسی باشد؛ با ارجاع پرونده از سوی داور به کارشناس خبره و یا تشکیل هیئت داوری 3 نفره (که یکی از اعضای آن کارشناس خبره صنف مورد نظر می باشد) رسیدگی بصورت تخصصی انجام و رای داوری در نهایت بی طرفی و دقت صادر می گردد.

8-محرمانه بودن رسیدگی در داوری

دور بودن فضای داوری از تشریفات دادگاهها و بروکراسی اداری؛ موجب محرمانه بودن آن می گردد.

9-برگزاری جلسات در مکان مورد نظر طرفین:

برخلاف دادگاهها که طرفین اختلاف را ملزم به حضور در شعب دادگستری می نمایند؛ داور می تواند جهت تسهیل امور، با در نظر گرفتن مصالح طرفین و یا به درخواست آنان و یا به موجب توافق نامه داوری؛ محل رسیدگی به پرونده را در هر مکانی (از قبیل خانه، مغازه، ملک مورد اختلاف و یا هر مکان دیگری) قرار دهد.

10-امکان رسیدگی در ساعات غیر اداری؛

هیچ محدودیتی از نظر زمان در رسیدگی به پرونده های داوری متصور نیست. لذا می توان جلسات را در ساعات غیر اداری (نوبت صبح و یا شب) در دفتر داوری و یا هر محل دیگری برگزار کرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها