خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » درباره نمک اپسوم یا سولفات منیزیم چه می دانید؟

دانلود کتاب های امتحان شده

درباره نمک اپسوم یا سولفات منیزیم چه می دانید؟

درباره نمک اپسوم یا سولفات منیزیم چه می دانید؟

سولفات منیزیم یا نمک اپسوم، دارویی محبوب برای بسیاری از بیماری‌ها است. مردم از این ماده برای رفع مشکلاتی همچون درد عضلانی و استرس استفاده می‌کنند. این محصول قیمت مناسبی دارد و مصرف صحیح آن آسان و بی‌ضرر است.


درباره نمک اپسوم یا سولفات منیزیم چه می دانید؟

نمک اپسوم یا نمک حمام که با نام «منیزیم سولفات» نیز شناخته می شود، ترکیبی شیمیایی است که از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده است. نمک اپسوم نامش را از شهری در انگلستان به نام اپسوم می گیرد؛ این نمک ابتدا در آنجا کشف شد. نمک حمام برخلاف نامش ترکیبی کاملا متفاوت از نمک خوراکی (نمک طعام) است. در واقع، واژۀ «نمک» در نمک اپسوم به خاطر ساختار شیمیایی آن است.

نمک اپسوم چیست و چه تفاوتی با نمک خوراکی دارد؟

ظاهر نمک اپسوم مانند نمک خوراکی است و اغلب در آب وان (حمام) حل می شود؛ به  همین  خاطر، به آن «نمک حمام» نیز گفته می شود. این نمک ظاهری شبیه به نمک خوراکی دارد، ولی طعم آن تفاوت بسیاری با نمک خوراکی دارد. نمک حمام کاملا تلخ و بدمزه است. هنوز برخی افراد نمک اپسوم را در آب حل می کنند و می نوشند؛ اما به خاطر طعم بد نمک اپسوم، احتمالا کسی آن را به غذایش اضافه نمی کند.

صدها سال است که این نمک در درمان بیماری هایی مانند یبوست، بی خوابی و فیبرومیالژیا استفاده می شده است. متاسفانه پژوهش های خوبی دربارۀ تأثیر نمک حمام در درمان این بیماری ها انجام نشده است.

بیشتر فواید نمک اپسوم به خاطر منیزیم موجود در آن است. منیزیم یکی از مواد معدنی است که بیشتر افراد دچار کمبود آن هستند.

نحوه ی  عملکرد نمک حمام چگونه است؟

نمک اپسوم با حل  شدن در آب، یون های سولفات و منیزیم آزاد می کند. طرفداران این نمک مدعی اند که اجزای آن (منیزیم و سولفات) می توانند از طریق پوست جذب شوند و منیزیم و سولفات مورد نیاز بدن را تامین کنند؛ این مواد در بسیاری از کارکردهای مهم بدن نقش دارند. این امر در حالی است که شواهد محکمی از جذب منیزیم و سولفات از طریق پوست وجود ندارد. بااین حال، هنوز رایج ترین نحوهٔ مصرف نمک اپسوم، حل  کردن آن در آب وان است؛ زیرا به راحتی در آب حل می شود.

البته نمک اپسوم در برخی لوازم آرایشی و بهداشتی نیز وجود دارد و می توان آنها را بر روی پوست مالید؛ همچنین می توان آن را به صورت خوراکی یا از طریق مکمل های منیزیم یا ملین ها مصرف کرد. 1

مزایا و موارد استفاده از نمک اپسوم یا سولفات منیزیم

بسیاری از افراد از جمله برخی از متخصصان ادعا می‌کنند که نمک اپسوم خاصیت درمانی دارد و از آن در مواقع مختلف به عنوان دارو استفاده می‌کنند. در ادامه به برخی از مزایای این ماده می‌پردازیم:

منیزیم بدن را تأمین می‌کند

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است و می‌تواند به قلب و سیستم عصبی کمک کند.

بعضی از افراد به اندازه کافی منیزیم مصرف نمی‌کنند و یا وجود عواملی همچون رژیم‌های غذایی مانع رسیدن منیزیم کافی به بدن می‌شود.

سولفات منیزیم به عنوان مکملی برای منیزیم استفاده می‌شود که برخی از افراد ادعا می‌کنند بهتر است به‌جای خوردن این ماده آن‌ را در آب حل کرده تا از طریق پوست جذب بدن شود. دوباره خاطرنشان می‌شود که برای اثبات این ادعا هیچ مدرکی موجود نیست.

خواب و استرس را بهبود می‌بخشد

سطح کافی منیزیم برای خواب و مدیریت استرس بسیار مهم است، زیرا منیزیم به مغز شما کمک می‌کند تا انتقال‌دهنده‌های عصبی مربوط به خواب و کاهش استرس را راحت‌تر تولید کند.

منیزیم همچنین ممکن است به بدن شما در تولید ملاتونین کمک کند؛ هورمونی که خواب را تقویت می‌کند.

سطح پایین منیزیم ممکن است بر کیفیت خواب و استرس تأثیر منفی بگذارد.

به یبوست کمک می‌کند

منیزیم اغلب برای درمان یبوست استفاده می‌شود. این ماده آب را به داخل روده بزرگ هدایت می‌کند و همین عمل باعث حرکات روده می‌شود.

بیشتر اوقات، منیزیم برای رفع یبوست به صورت منیزیم سیترات یا هیدروکسید منیزیم از طریق دهان مصرف می‌شود.

همچنین باید بدانید که مصرف نمک اپسوم به صورت خوراکی ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند نفخ و اسهال به همراه داشته باشد.

بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری

برخی افراد ادعا می‌کنند که مصرف منیزیم می‌تواند باعث کاهش درد عضلات و تسکین گرفتگی عضلات شود.

ثابت شده است که میزان منیزیم کافی برای ورزش مفید است زیرا منیزیم به بدن شما کمک می‌کند تا از گلوکز و اسید لاکتیک استفاده کند.

معمولا ورزشکاران دچار کمبود منیزیم هستند، بنابراین متخصصان بهداشت و درمان اغلب توصیه می‌کنند از مکمل‌های منیزیم استفاده کنند تا به سطح مطلوب منیزیم برسند.

درباره نمک اپسوم یا سولفات منیزیم چه می دانید؟

کاهش درد و تورم

ادعای دیگر این است که نمک اپسوم به کاهش درد و تورم کمک می‌کند. بسیاری از افراد گزارش می‌دهند که مصرف نمک اپسوم علائم فیبرومیالژیا و آرتروز را بهبود می‌بخشد چراکه این افراد دچار کمبود منیزیم هستند. 2

درمان نقرس

نمک سولفات منیزیم به دلیل مقادیر بالای منیزیم موجود در آن یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کاهش التهاب بدن بوده که با پاک سازی بدن به درمان نقرس و درد ناشی از این بیماری کمک می کند.

درمان سلولیت

نمک اپسوم به شکستن سلول های چربی قدیمی که در زیر پوست جمع شده و سلولیت را ایجاد می کنند، کمک می کند.

یک فنجان نمک اپسوم را با ½ فنجان روغن نارگیل مایع ترکیب کنید و در حرکات دایره ای به مدت 15 دقیقه بر روی سلولیت ماساژ دهید.

رفع بوی بد دهان و سلامت دندان ها

نمک اپسوم دارای خواص ضد باکتری قوی بوده که با از بین بردن باکتری های عامل بوی بد دهان به رفع بوی بد دهان کمک کرده و باعث سلامت دندان ها و لثه ها می شود.

کاربرد های نمک اپسوم

ماده ی ظرفشویی طبیعی

کریستال های نمک اپسوم یکی از بهترین مواد شوینده طبیعی برای شستن ظرف ها می باشد.

تمیز کردن کاشی و سرامیک

مخلوط های مساوی از یک شوینده کاشی و سرامیک و نمک اپسوم به تمیز تر شدن کاشی ها و سرامیک ها کمک می کند.

استفاده به عنوان کود

منیزیم موجود در نمک اپسوم یک کود طبیعی است که باعث تقویت خاک شده و برای رشد گیاهان مفید می باشد، همچنین نمک سولفات منیزیم به طور طبیعی به حذف آفات و حشرات در باغ ها کمک می کند.

عوارض و مضرات نمک اپسوم

زیاده روی در مصرف نمک اپسوم به دلیل خواص ملین که دارد می تواند باعث اسهال، نفخ و ناراحتی معده شود.

زیاده روی در مصرف منیزیم باعث ایجاد علائمی مانند حالت تهوع، سردرد و سرگیجه در افراد می شود.

نمک اپسوم می تواند در برخی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود.

گفته می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف نمک اپسوم اجتناب کنند 3

پی نوشت:
1.www.alodoctor.com
2.www.rastineh.com
3.www.coca.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها