خانه » همه » مذهبی » درخواستها در آخرت

درخواستها در آخرت


درخواستها در آخرت

۱۳۹۷/۱۰/۳۰


۲۲۸ بازدید

چه کاری باید در این دنیا انجام بدهیم تا بتوانیم در آن دنیا صدای زیبا و خوش آهنگی داشته باشیم یا مثلا خداوند دو بال به ما بدهد؟

در قرآن مى فرماید:. وَ فِیها ما تَشْتَهِیهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَعْیُنُ در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت مى برد موجود است، و در این امر نیز بین مرد و زن بهشتى فرقى نیست هر کدام از آنها هر نوع لذتى بخواهند بر ایشان موجود است . باتوجه به آیات قرآن کریم شکى نیست که بهشت هم براى مردان مؤمن و هم براى زنان با ایمان است: «وعَدَ اللَّهُ المُؤمِنینَ والمُؤمِنتِ جَنتٍ تَجرى مِن تَحتِهَا الانهرُ خلِدینَ فیها ومَسکِنَ طَیّبَةً فى جَنتِ عَدنٍ ورِضونٌ مِنَ اللَّهِ اکبَرُ ذلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیم؛ ، خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ هایى از بهشت وعده داده که از زیر درختانش نهرها جارى است، جاودانه در آن خواهند بود، و مسکن هاى پاکیزه در این بهشت جاودان دارند، هم چنین خشنودى پروردگار که از همه این ها بالاتر است و این است رستگارى بزرگ.»؛ «لِیُدخِلَ المُؤمِنینَ والمُؤمِنتِ جَنتٍ تَجرى مِن تَحتِهَا الانهرُ خلِدینَ فیها ویُکَفّرَ عَنهُم سَیّاتِهِم؛ هدف دیگر از فتح مبین – این بود که مردان و زنان باایمان را در باغ هایى -از بهشت- وارد کند که نهرها از زیر درختانش جارى است، در حالى که جاودانه در آن مى مانند و گناهانشان را مى بخشد.»
سرنوشت انسان در آخرت تابع کنشها و منشهای او در این جهان است . انسان مومن و صالح در آن جهان به همه خواسته های بلند خود و حتی آنچه فکرش را ننموده می رسد و بدکاران چیزی جز کیفر رفتارشان نصیبشان نمی شود.
الف. در روایات آمده است که هیچ دعایی هدر نمی رود و بی جواب نمی ماند و هر دعایی یکی از سه پاسخ و اجابت را دارد :
1- دعا در دنیا زود مستجاب می گردد و خواست بنده انجام می گیرد .
2- دعا در دنیا با تاخیر اجابت می گردد .
3- دعا در دنیا بنا بر مصالحی که به نفع بنده دعاکننده است اجابت نمی گردد و در عوض خداوند در آخرت پاداشی مناسب و در خور مر حمت می کند .
ب. گاهی این سوال به ذهن انسان می رسد که اگر خداوند صدای ما را می شنود، به دعا و درخواست ما آگاه است، توانایی اجابت هم دارد و خودش فرموده: از من بخواهید تا اجابت کنم. امام صادق علیه السلام فرمود: شما را به دعا سفارش مى کنم. زیرا با هیچ عمل دیگرى همچون دعا, به خدا نزدیک نمى شوید.
رفت موسى آتشى آرد به دست
آتشى دید او که از آتش برست
یا
بهرنان شخصى سوى نانوا دوید
داد جان چون حُسن نانوا را بدید
برخی افراد خیال می کنند همین که بنشینند و دعا کنند و در این زمینه با اصرار از خداوند چیزی بخواهند، می توانند خداوند را مجاب کنند و به خواسته خود برسند. این تصور درست نیست. رسیدن به هر خواسته ای راه خود را دارد و باید از مسیر طبیعی خودش بدان دست یافت. البته در کنار تلاش فردی و اجتماعی موضوع دعا هم سفارش شده است و باعث جلب عنایت و کمک خداوند می شود. به عبارت دیگر باید برخواست و دعا کرد نه اینکه نشست و دعا کرد. دعا کردن نشستنی نیست. دعا برای کسی مفید است که در مسیر قرار دارد و عملا تلاش می کند و نهایت سعی خود را برای رسیدن به اهداف خود در زندگی انجام می دهد. چنین کسی بسیار موفق خواهد بود و برای او رسیدن به خواسته ها و استجابت دعاها دور از انتظار نیست. برای اجابتی که مد نظر نیایشگر است، موارد زیر مد نظر باشد :
1- رفع موانع.
2- ایجاد شرایط.
3- رعایت آداب .
4- شرایط انجام خواسته

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد