خانه » همه » مذهبی » در خصوص ارواح سرگردان

در خصوص ارواح سرگردان


در خصوص ارواح سرگردان

۱۳۹۴/۰۵/۱۰


۷۴۶۸ بازدید

از این که این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود قرار داده اید صمیمانه سپاسگزاریم. در پاسخ به این پرسش چند نکته قابل توجه است :

۱ . چیزی به نام روح سرگردان وجود ندارد و چنین روحی زاییده تخیل انسان است . ۲. روح انسان بعد از مرگ وارد عالمی مجرّد (غیر مادّی) به نام عالم برزخ می شود ؛روح در آن عالم نیز ، دارای بدنی است که از نظر شکل و ظاهر ، شبیه به بدن دنیایی اوست ؛ لکن دارای مادّه نیست ؛ نظیر بدنهایی که ما در خواب می بینیم یا در خیال خود تصوّر می کنیم . اموات تا روز قیامت ، با توجه به عقائد و اعمالشان ، با روح و بدن برزخی خود ، یا در بهشت برزخی به سر می برند یا در جهنم برزخی.

از این که این مجموعه را امین و پاسخگوی سوالات خود قرار داده اید صمیمانه سپاسگزاریم. در پاسخ به این پرسش چند نکته قابل توجه است :

1 . چیزی به نام روح سرگردان وجود ندارد و چنین روحی زاییده تخیل انسان است . 2. روح انسان بعد از مرگ وارد عالمی مجرّد (غیر مادّی) به نام عالم برزخ می شود ؛روح در آن عالم نیز ، دارای بدنی است که از نظر شکل و ظاهر ، شبیه به بدن دنیایی اوست ؛ لکن دارای مادّه نیست ؛ نظیر بدنهایی که ما در خواب می بینیم یا در خیال خود تصوّر می کنیم . اموات تا روز قیامت ، با توجه به عقائد و اعمالشان ، با روح و بدن برزخی خود ، یا در بهشت برزخی به سر می برند یا در جهنم برزخی.

2. اصولا روح مکانی ندارد تا سرگردان باشد . روح موجودی غیر مادّی است که در مدّت زندگی دنیوی ، بدن را تدبیر می کند ؛ ولی خود نه داخل بدن است و نه خارج از آن ؛ چون داخل یا خارج چیزی بودن از ویژگیهای موجود مادّی است ؛ لذا روح نه داخل چیزی است و نه خارج چیزی ؛ امیر المومنین علی (ع) فرمودند:« الرّوح فی الجسد کالمعنى فی اللّفظ ــ روح در جسد آدمى همانند معنى در لفظ است. »(سفینةالبحار ؛ واژه روح) و معنی نه در داخل کلمه است و نه در خارج آن.

بنا بر این ، در هنگام مرگ روح از بدن خارج نمی شود ؛ چون داخل آن نست تا خارج شود ؛ بلکه در هنگام مرگ ، تعلّق تدبیری روح با بدن قطع می شود .

3. حاصل کلام این که روح از موجودات عالم مجرّدات (عالم غیر مادّی ) است ؛ و مکان ندارد ؛ حتی بدن برزخی انسان نیز ، با اینکه شکل دارد ، ولی مکاندار نیست ؛ همانطور که صور ذهنی ما نیز مکاندار نیستند. بنا بر این ، خود عالم برزخ نیز در مکان نیست ؛ بلکه احاطه وجودی بر مکان و زمان دارد. بر این اساس ارواح و ابدان برزخی جا هم اشغال نمی کنند . البته این مطالب در جای خود براهین عقلی نیز دارند ؛ لکن بیان براهین آنها نیازمند مقدمات فلسفی بسیار فراوانی است ، و یادگیری این مقدّمات چندین سال به طول می انجامد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد