خانه » همه » سلامت » در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف کلاریترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید.

دانلود کتاب های امتحان شده

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف کلاریترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد مصرف و عوارض جانبی کلاریترومایسین

کلاریترومایسین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. این دارو همچنین می تواند در ترکیب با داروهای ضد زخم برای درمان انواع خاصی از زخم معده استفاده شود. افزون بر این میتواند برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی خاص استفاده شود. کلاریترومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک ماکرولید شناخته می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها کار می کند.


موارد مصرف و عوارض جانبی کلاریترومایسین

کلاریترومایسین نوعی آنتی بیوتیک ماکرولید است که معمولا برای درمان عفونت باکتریایی پوست و دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد.از این آنتی بیوتیک همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود.از کلاریترومایسین برای درمان عفونت ها و بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی استفاده نمی شود.

در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید قبل از مصرف کلاریترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که به کلاریترومایسین حساسیت دارید

در صورتی که از سایر آنتی بیوتیک های مشابه استفاده می کنید

در صورتی که دچار بیماری زردی و سایر مشکلات کبدی هستید

اگر هرگونه مشکل کلیوی دارید

در صورتی که دچار مشکلات قلبی هستید

در صورتی که دچار سندرم QT طولانی، ضربان آریتمی، اختلال ریتم قلبی هستید

اگر هرگونه مشکل مربوط به عروق کرونر دارید

در صورتی که دچار میاستنی گراویس هستید

اگر دیابت دارید

در صورت ابتلا به مشکل عدم تعادل الکترولیتی در بدن

اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید

در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف کلاریترومایسین در دوران بارداری

کلاریترومایسین می تواند در دوران بارداری برای سلامت جنین مضر باشد. در دوره مصرف کلاریترومایسین از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید. کلاریترومایسین می تواند داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری را تحت تاثیر قرار داده و باعث بارداری ناخواسته شود. در آزمایشات حیوانی ، مصرف کلاریترومایسین باعث بروز نقایص مادر زادی در جنین شده است ولی این مورد در انسان به اثبات نرسیده است .

مصرف کلاریترومایسین در دوران شیردهی

کلاریترومایسین می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و برای نوزاد مضر باشد. در دوران شیردهی نباید کلاریترومایسین مصرف کنید و یا در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید توصیه می شود به نوزاد شیر ندهید. در هر صورت باید دقیقا طق نظر پزشک رفتار کنید.

با شروع مصرف کلاریترومایسین ممکن است بیماری و عفونت شما بهبود پیدا کند .توجه داشته باشید که مصرف این دارو را باید تا پایان دوره ادامه دهید و از قطع مصرف این دارو قبل از پایان دوره مصرف خودداری کنید. تکمیل نکردن دوره مصرف کلاریترومایسین می تواند باعث بدتر شدن و مقاوم شدن عفونت به آنتی بیوتیک شود.

در صورت فراموش کردن مصرف کلاریترومایسین چه کنم ؟

مصرف به موقع و سر وقت آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است . در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری داروی خود را مصرف کرده و مصرف دوز بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید. 1

موارد مصرف و عوارض جانبی کلاریترومایسین

عوارض جانبی کلاریترومایسین

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

سردرد به همراه درد در قفسه‌ی سینه و سرگیجه‌ی شدید، ضربان قلب شدید، تنگی نفس، غش کردن؛

درد شکمی شدید، اسهال خونی یا بسیار رقیق؛

تب، تورم غدد، درد بدن، علائم آنفولانزا، شروع به سرفه کردن و یا بدتر شدن سرفه های قبلی؛

جوش پوستی، به سادگی کبود شدن یا خونریزی کردن، زیاد مور مور شدن، بی حسی، درد، ضعف ماهیچه‌ها؛

مشکلات شنیداری؛

مشکلات کبدی – حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفوع به رنگ تیره، یرقان (زرد شدن چشم ها یا پوست)؛

مشکلات کلیوی – ادرار ناچیز یا عدم ادرار، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، متورم شدن کف پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس؛

واکنش‌های پوستیِ شدید – تب، گلو درد، تورم در صورت یا زبان، سوزش و قرمزی چشم، درد در پوست که همراه با جوش‌های پوستی قرمز یا ارغوانی رنگ باشد و به خصوص در صورت و نیمه‌ی بالایی بدن گسترش پیدا کند و موجب ایجاد تاول و یا پوسته‌پوسته شدن گردد.

افراد مسن، احتمال بیشتری دارد که عوارض جانبی مربوط به ریتم و ضربان قلب، مثلاً تند شدن ضربان قلب به طور بسیار شدید و خطرناک را تجربه کنند.
عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی کلاریترومایسین عبارت است از:

دل درد، سوء هاضمه؛

حالت تهوع، استفراغ، اسهال؛

مزه‌ی ناخوشایند و یا غیر معمول در دهان؛

سردرد؛

جوش.

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید. 2

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: کلیندامایسین.

بسیاری از داروها در کنار کلاریترومایسین ممکن است بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) تاثیر بگذارند، از جمله آمیودارون، دوفتیلید، پیموزاید، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول، و غیره.

سایر داروها می توانند بر حذف کلاریترومایسین از بدن تاثیر داشته باشند، که ممکن است نحوه عملکرد کلاریترومایسین را نیز تحت تاثیر قرار دهند. نمونه چنین داروهایی عبارتند از ریفامایسین ها (مانند ریفابوتین)، افاویرنز ، نویراپین ، ساکویناویر و غیره.

کلاریترومایسین می تواند حذف سایر داروها را از بدن شما کاهش دهد، که ممکن است بر نحوه عملکرد آنها نیز تاثیر گذار باشد. داروهای این چنینی شامل کلشیسین، دیگوکسین، بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ – ED / فشار ریوی (مانند سیلدنافیل، تادالافیل)، آلکالوئید های ارگوت (مانند ارگوتامین، دی‌هیدروارگوتامین)، برخی از داروهای استاتین (مانند لواستاتین، سیمواستاتین) تامسولوسین، تولواپتان، تیکاگرلور و غیره.

اگرچه بعید است اکثر آنتی بیوتیک ها بر روش های کنترل بارداری هورمونی مانند قرص، پچ یا حلقه تاثیر بگذارند، اما بعضی از آنتی بیوتیک ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند باعث کاهش اثربخشی آنها شود. این مسئله می تواند به حاملگی منجر شود. اگر از روش های کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. 3

پی نوشت:
1.www.pamuh.com
2.www.redmag.ir
3.www.rastineh.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها