خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » در نشست دولت و مجلس چه گذشت؟ / سرنوشت «اخراجی ها» در دستان «کارگروه»

دانلود کتاب های امتحان شده

در نشست دولت و مجلس چه گذشت؟ / سرنوشت «اخراجی ها» در دستان «کارگروه»

در نشست دولت و مجلس چه گذشت؟ / سرنوشت «اخراجی ها» در دستان «کارگروه»

تابناک: عصر روز گذشته، نشست صمیمی دولت و مجلس شورای اسلامی با محوریت حل مشکلات اساسی مردم و تعامل و افزایش همکاری دو قوه در سالن اجلاس سران و به میزبانی قوه مجریه برگزار شد و روسای قوای مجریه و مقننه، اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان پارلمانی وزیران حضور داشتند.

این نشست از این جهت حایز اهمیت بود که انتقادات تند برخی نمایندگان مجلس به دولت و گلایه از عملکرد و ضعف برخی از آنان در تحقق وعده‌ها و شعار‌های خود و دولت و تهدید به استیضاح و افشاگری رابطه مجلس و دولت را وارد دوره‌ای جدید کرده بود و به مرور تقابل این دو نهاد بیشتر مشهود می‌شد؛ لذا در این شرایط، تدابیری از سوی مقامات ارشد دو قوه اندیشیده شد که برگزاری چنین جلسه‌ای یکی از این تدابیر بود.

«کارگروه»ی که برای صندلی وزرا تصمیم گیری می کند

همچنین گفته می‌شود بر اساس تصمیم گرفته شده، قرار است مدتی به عنوان آخرین فرصت به وزرایی که مورد انتقاد مجلس واقع شده اند داده شود تا آن‌ها بتوانند نظر برخی از منتقدان خود را تامین کنند. از دیگر موارد توافق این است که کارگروهی با وظیفه بررسی و ارزیابی عملکرد وزرا تعیین شود و دولت با توجه به نظریات آن کارگروه و جمع بندی خود نسبت به جابجایی و تغییر برخی از وزرا اقدام نماید.
 
البته بنا بر شواهد موجود، تغییر برخی از وزرایی که وظایف آنان در حوزه تامین کالا‌های اساسی و مایحتاج عمومی قرار داشته و نتوانسته اند کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارند، نهایی شده و مدتی دیگر شاهد تغییر یا جابجایی آن‌ها خواهیم بود. علاوه بر این، از نمایندگان مجلس که انتقاداتی به دولت وارد کرده اند خواسته شده است که اگر سند یا مدرکی درباره شبهات وارده به وزرا دارند، در اختیار آن کمیته قرار دهند تا تصمیم گیری شود.

در نشست دولت و مجلس چه گذشت؟

در این نشست وزیران نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور به نمایندگی از دولت و روسای کمیسیون‌های اجتماعی، فرهنگی، صنایع، اقتصادی، کشاورزی، انرژی و جهش و رونق تولید به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات، دغدغه‌ها و ارائه پیشنهادهای خود پرداختند. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سخنرانان پایانی این نشست بودند.

رییسی: سوال و توضیح نباید موجب تضعیف و تخریب و شادی دل بدخواهان شود

رئیس جمهور حفاظت از معیشت و سفره‌های مردم را اولویت اصلی دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی دانست و گفت: مصمم هستیم که شرایط را طوری فراهم کنیم که موضوع ارز ترجیحی آثار اجتماعی و تبعات سوء در بازار و در زندگی مردم نداشته باشد.

سید ابراهیم رئیسی در نشست دولت و مجلس با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) و ابراز امیدواری از اینکه استمرار برگزاری نشست‌های مشترک بین دولت و مجلس منشأ آثار و برکات فراوانی در مسیر اداره امور کشور باشد، گفت: مجموعه مطالب و دیدگاه‌هایی که در چنین نشست‌هایی مطرح می‌شود، قطعاً برای کشور راهگشاست. برای ادامه مسیر رفع مشکلات کشور، حتماً همکاری و هماهنگی بین دولت و مجلس ضروری است.

رئیس‌جمهور با ضروری شمردن انسجام و همدلی قوای سه‌گانه برای غلبه بر مشکلات کشور، گفت: دولت با فعالیت‌های خود نشان داده که برای حل مسائل و مشکلات مصمم است و در چند ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است.

رئیسی ایجاد امید در جامعه را مهم‌ترین اولویت دولت دانست و گفت: ایجاد امید با اقدام و عمل امکان‌پذیر است و در این مسیر یکپارچگی همه ارکان نظام حکمرانی در کشور، از جمله دولت و مجلس یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی تعامل و هماهنگی کامل با مجلس را ضروری دانست و گفت: دولت از نظارت و پیگیری‌های مجلس استقبال می‌کند و از همین رو به همه وزرا بارها تأکید کرده‌ام که نهایت تعامل و مساعدت را با مجلس داشته باشند. در عین حال لازم است نمایندگان محترم هم نسبت به الزامات و فرآیندهای امور اجرایی توجه داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمایندگان در تقویت عملکرد وزارتخانه‌ها و روحیه دادن به وزرا نقش مهمی دارند، افزود: اگر وزیری بخاطر برخی سخنان روحیه خود را از دست بدهد، آن وزیر نمی‌تواند فعالیت مؤثری داشته باشد و در این صورت این کشور است که از این ناحیه خسارت می‌بیند.

وی سوال از وزرا یا توضیح خواستن از آنان را خالی از هر گونه اشکالی دانست اما در عین اذعان داشت: همه این موارد می‌تواند در عین حفظ احترام، همدلی و یکپارچگی انجام شود و نباید موجب تضعیف و تخریب و شادی دل بدخواهان شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تحول در شناخت، تحول در فرآیندها و تحول نهادی را اجزای رویکرد تحول‌گرایانه دولت مردمی خواند و خاطرنشان کرد: دولت برای تحول‌آفرینی عزم راسخ دارد. امروز تحول در رویکردها با اقداماتی که دولتمردان در عرصه‌های مختلف آغاز کرده‌اند، با جدیت پیگیری می‌شود، روند تحول در فرآیندها نیز در همه وزارتخانه‌ها آغاز شده است تا زمینه تحول واقعی فراهم شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت با اراده و تصمیم جدی به دنبال انجام اقدامات شجاعانه بویژه در حوزه اصلاحات اقتصادی است، گفت: مصمم هستیم اصلاحات ساختاری را در حوزه‌های مختلف از جمله نظام بانکی، مالیاتی، اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم و در روند اجرای آن آمادگی داریم از آبروی خود هزینه کنیم.

رئیسی با تأکید بر اینکه دولت هرگز گرفتار حاشیه نخواهد شد، تصریح کرد: امروز مردم از همه ما انتظار دارند که مشکلات کشور را برطرف کنیم، لذا کوچکترین حرف و اقدامی که مردم را ناامید کند، گناهی نابخشودنی است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موارد مطرح در خصوص ارز ترجیحی، حفاظت از معیشت و سفره‌های مردم را اولویت اصلی دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی خواند و گفت: مصمم هستیم که شرایط را طوری فراهم کنیم که موضوع ارز ترجیحی آثار اجتماعی و تبعات سوء در بازارها و در بین فعالان اقتصادی و در زندگی مردم نداشته باشد.

رئیسی در خصوص اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار داشت: دولت نسبت به اجرای این اصل مصمم است، تصمیم داریم برخلاف گذشته که نارسایی‌های زیادی در اجرای آن ایجاد شد، براساس آنچه قانون مشخص کرده روند اجرای اصل ۴۴ را با قوت پیگیری کنیم.

گفتنی است، در این دیدار قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با تجلیل از اقدامات دولت در طول ۸ ماه گذشته، استفاده از فرصت خدمتگزاری را مورد تأکید قرار داد و گفت: مجلس برای اقدامات و تصمیمات بزرگ در کنار دولت قرار دارد و مصمم هستیم با رویکرد و هدف مشخص در مسیر اصلاح ساختارها و رفع مشکلات گام برداریم.

همچنین در این نشست معاون اول رئیس جمهور و وزرای «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «جهاد کشاورزی» و «رئیس سازمان برنامه و بودجه» در سخنانی دستاوردها و اقدامات دولت را در حوزه‌های مختلف بیان کردند.

در این نشست همچنین رئیس کمیسیون‌های انرژی، صنایع و معادن، اجتماعی، اقتصادی، جهش و رونق تولید، کشاورزی و فرهنگی در سخنانی با قدردانی از اهتمام دولت برای تقویت تعامل با مجلس دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در حوزه‌های مختلف بیان کردند.

سرمایه‌گذاری جدی در حوزه انرژی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ساماندهی وضعیت استخدامی کارکنان، حمایت از بنگاه‌های کوچک، توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، توجه به فضای مجازی، نظارت بر صادرات و واردات محصولات کشاورزی و تغییر الگوی کشت از مهم‌ترین محوری‌های سخنانی روسای کمیسیون‌های مجلس بود.

قالیباف: امروز نیازمند جهاد تصمیم در مجلس و دولت هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تاخیر در تصمیم باعث تردید می‌شود و تردید موجب تغییر در تصمیم قبل خواهد شد بنابراین تاخیر و تردید و تغییر نباید دامن جبهه انقلاب را در تصمیمات شجاعانه بگیرد.

محمدباقر قالیباف در نشست صمیمی نمایندگان مجلس با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت، گفت: در روزهای اخیر رهبر معظم انقلاب نکات مهمی را در بعد اخلاقی و مسائل مهم توسعه بیان کردند. یکی از مهم ترین تذکراتی که ممکن است مشمول افراد حاضر در این جلسه شود این که ممکن است در روز قیامت برای کارهای نکرده از ما سوال کنند، لذا هر لحظه غفلت ما ممکن است به عظمت اسلام و مسلمین یا رزق و روزی و عمر مردم و یا ثمره انقلاب اسلامی آسیب بزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما نباید فرصت ها را از دست دهیم، زیرا این فرصت ها قابل تکرار نیست. روزی در این کشور ۱۱۹ میلیارد دلار در سال درآمد داشتیم و در دوره ای هم به جهت تحریم ها برای ۱۰ میلیارد دلار درآمد در سال تلاش می کردیم. امروزه می فهمیم که با ۱۱۹ میلیارد دلار چه کارها و اقداماتی می توانستیم بکنیم که نکردیم. ما باید توجه داشته باشیم که این اتفاقات تکرار شدنی نیستند.

وی در ادامه اظهار کرد: در دولت گذشته در دوره ای منتظر مذاکرات، احیای برجام و اجرای آن ماندیم، وقتی هم که خروج از برجام اتفاق افتاد ما مسائل مختلف حتی آب خوردنمان را هم به برجام گره زدیم. آن دوران باید برای ما درس عبرت شود و در کنار پیگیری مذاکرات و رفع تحریم ها که دغدغه ماست، مسائل کشور را بدون توجه به برجام دنبال کنیم.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: مسائل مذکور سبب شده کوچک‌ترین بحثی در مذاکرات در نرخ ارز یا خودرو تاثیراتی ایجاد کند لذا برای پرهیز از تخلفات و اشتباهات گذشته و شرایطی که اقتصادمان را شرطی کرده بودند باید از تکرار مجدد آن ها جلوگیری کنیم و در واقع ما فرصت خطا کردن نداریم. مجموعه جبهه انقلاب که در مسند مسئولیت و قدرت قرار گرفته محکوم به موفقیت است بنابراین مجلس و دولت و قوه قضائیه مجزا از یکدیگر نیستند و ما یکپارچه هستیم و مردم از ما چنین انتظار دارند.

قالیباف تصریح کرد: ما باید برای ساخت ایران قوی تلاش کنیم لذا به تصمیمات مهم نیاز داریم. در حقیقت مسائل ما روشن و راهکارها مشخص است. عوارض احتمالی هم وجود دارد. قطعا محاسنی هم در این زمینه وجود خواهد داشت، در چنین شرایطی تاخیر در تصمیم باعث تردید می شود و تردید موجب تغییر در تصمیم قبل خواهد شد؛ بنابراین، تاخیر و تردید و تغییر نباید دامن جبهه انقلاب را در تصمیمات شجاعانه بگیرد.

وی افزود: فهرست بلندبالایی از مشکلات وجود دارد و ما باید اولویت ها را مشخص کنیم و جسارت داشته باشیم و با درایت و همدلی به سمت هم افزایی حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز نیازمند جهاد تصمیم در مجلس و دولت هستیم تا بر مشکلات فائق آییم در غیر این صورت مشمول تذکر رهبری خواهیم شد. جهاد تصمیم به این معناست که پس از مشورت، کار کارشناسی و بحث و جدل جمع بندی کنیم و سپس با اراده و محکم کار را براساس جمع بندی صورت گرفته انجام دهیم و از تهدید داخلی و خارجی و جوسازی های رسانه ای احساس نگرانی نکنیم. ما باید کار را با اخلاص و طبق سنت های الهی آغاز کنیم.

قالیباف با بیان اینکه هرچه پیش روی ماست فرصت است، گفت: فرصت ها دو نوع هستند؛ فرصت های با ریسک و فرصت‌های بدون ریسک که در کارهای انقلابی مبتنی بر عقلانیت و باورهای دینی باید فرصت های با ریسک را انتخاب کنیم زیرا آن‌ها می توانند تحولات بزرگی را رقم زنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه جهاد تصمیم رمز تبدیل فرصت های با ریسک به تحولات بزرگ در کشور است، گفت: در سال ۱۴۰۱ در آستانه تنظیم برنامه هفتم توسعه هستیم؛ لذا باید اجازه دهیم تصمیمات شجاعانه گرفته شود چرا که با تصمیم های بزرگ می توانیم جراحی های بزرگ و تحولات بزرگی را ایجاد کنیم. ما در مجلس برای رقم زدن این حرکت مهم کمر همت بستیم تا به دور از اختلافات تصمیم بگیریم و با رویکرد مشخص حرکت کنیم. اختلافات سلیقه ای طبیعی است و اختلافاتی که منافع مردم و قانون را در نظر نگیرد، ناپسند خواهد بود.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها