خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » در پاکستان چه خبر است؟

در پاکستان چه خبر است؟

فرارو- دولت پاکستان از شهروندان آن کشور خواسته در شرایطی که کشورشان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند چای کم تری بنوشند.

به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، در حالی که بزرگترین واردکننده چای جهان با تورم فزاینده و کاهش سریع ارزش روپیه دست و پنجه نرم می‌کند از پاکستانی‌ها خواسته شده که چای کمتری بنوشند تا اقتصاد را سرپا نگه دارند.

«احسن اقبال» وزیر فدرال برنامه ریزی، توسعه و اصلاحات و اقدامات ویژه پاکستان اخیرا به خبرنگاران گفته که پاکستانی‌ها می‌توانند مصرف چای خود را «یک یا دو فنجان» در روز کاهش دهند، زیرا واردات فشار مالی بیش‌تری بر دولت وارد می‌سازد. اقبال گفت: «ما چای را با گرفتن وام وارد می‌کنیم».

بر اساس گزارش منتشر شده درباره شاخص پیچیدگی اقتصادی آن کشور ۲۲۰ میلیون نفری در جنوب آسیا بزرگترین وارد کننده چای در جهان است و در سال ۲۰۲۰ به ارزش بیش از ۶۴۰ میلیون دلار چای خریداری کرده است.

پاکستان ماه هاست که با چالش‌های اقتصادی شدیدی روبرو بوده امری که منجر به افزایش قیمت مواد غذایی، گاز و نفت شده است.

در همین حال، ذخایر ارزی آن کشور به سرعت در حال کاهش است. بر اساس گزارش «رویترز» وجوه ذخیره شده توسط بانک مرکزی پاکستان از ۱۶.۳ میلیارد دلار در پایان فوریه به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در ماه مه کاهش یافت که بیش از ۶ میلیارد دلار کاهش محسوب می‌شود تنها برای پوشش هزینه دو ماهه واردات آن کشور کافی است. بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی درخواست اقبال را به سخره گرفتند و گفتند که کاهش مصرف چای کمک چندانی به کاهش مشکلات اقتصادی آن کشور نخواهد کرد.

بحران اقتصادی پاکستان در اوایل سال جاری در مرکز رویارویی سیاسی بین نخست وزیر «شهباز شریف» و سلف او «عمران خان» بود که منجر به برکناری عمران خان در ماه آوریل شد.

«شهباز شریف» نخست وزیر پیشین را به سوء مدیریت اقتصادی و ناکارآمدی در سیاست خارجی کشور متهم کرد که سبب شد عمران خان به دنبال رای‌عدم اعتماد مجبور به کناره گیری از قدرت شود. کنار آمدن با بحران فزاینده اقتصادی چالشی برای دولت شریف بوده است.

«مریم اورنگ زیب» وزیر اطلاعات به نشریات پاکستان در ۱۹ مه در یک کنفرانس خبری گفت ماه گذشته پاکستان واردات اقلام غیر ضروری و لوکس را برای «کنترل تورم مارپیچ، تثبیت ذخایر ارزی، تقویت اقتصاد و کاهش اتکای کشور به واردات» ممنوع کرد. شریف در آن زمان گفت که این تصمیم «ارزش ارز گرانبهای کشور را نجات خواهد داد» و پاکستان باید «ریاضت اقتصادی» را عملیاتی کند.

در پایان ماه مه، دولت سقف قیمت سوخت را حذف کرد اقدامی که پذیرش یکی از شروط صندوق بین المللی پول از سوی دولت پاکستان برای موافقت آن نهاد بین المللی با اجرای یک قرارداد کمک مالی طولانی مدت به پاکستان بود.

هفته گذشته، دولت پاکستان از بودجه جدید ۴۷ میلیارد دلاری برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲ میلادی رونمایی کرد تا صندوق بین المللی پول را متقاعد کند که قرارداد کمک مالی ۶ میلیارد دلاری را که در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط هر دو طرف مورد توافق قرار گرفته بود از سر بگیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد