خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با شکایت مستقیم، درخواست فیلتر شدن کسب‌وکارها را بدهند (بروزرسانی)

دانلود کتاب های امتحان شده

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با شکایت مستقیم، درخواست فیلتر شدن کسب‌وکارها را بدهند (بروزرسانی)

هیئت وزیران مهر‌ماه ۱۳۹۷ شیوه‌نامه‌ای تصویب کرده بود که به‌ موجب آن، دستگاه‌‌های اجرایی نتوانند بهصورت مستقیم از کسب‌وکارها شکایت کنند و منجر به فیلتر کردن آن‌ها شوند؛ اما با شکایت جواد جاوید‌نیا، معاون سابق امور فضای مجازی دادستانی کل کشور، این شیوه‌نامه دچار تغییر شده است و دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند با مشاهده وقوع جرم از سوی کسب‌وکارها، آن را با قید فوریت به دادستان محل وقوع یا کشف جرم گزارش بدهند.

طبق رای دیوان عدالت اداری که در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است، سه ماده در شیوه‌نامه‌ی ساماندهی و کاهش شکایت دستگاه‌های اجرایی از کسب‌وکارهای نوپا مربوط به تشکیل کارگروهی برای مطرح‌ شدن شکایت دستگاه‌ها از کسب‌وکارهای نوپا، پیش از ارسال به مراجع قضایی بود که اکنون هر سه ماده باطل شده‌اند. در این شیوه‌نامه لحاظ شده بود که اگر مدیر سازمان‌ها شکایت خود از یک کسب‌و‌کار را بدون طرح در کمیته تخصصی امضا کند، به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع می‌شود. در نتیجه به‌ نظر می‌رسد اکنون دستگاه‌های اجرایی می‌توانند به‌سادگی و بدون ضابطه خاصی، اقدام به شکایت و فیلتر کسب‌وکارها کنند.

در شکایت جواد جاویدنیا می‌خوانیم:

نحوه تدوین مفاد شیوه‌نامه کارگروه به‌ویژه مواد ۱۲ و ۱۳ مغایر قانون جاری کشور است. در موارد وقوع جرم هر یک از دستگاه‌ها و مأموران دولتی وفق ماده ۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری مکلفند مراتب را به قید فوریت به دادستان محل وقوع یا کشف جرم گزارش دهند و عدم گزارش وقوع جرم، برخلاف قانون بوده و مستوجب برخورد قانونی با آن مسئول است. مضافاً اینکه ماده ۱۲ پاسخ به استعلامات قانونی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به‌منظور فیلترینگ را منوط به طرح در کارگروه مزبور و تأیید و ارائه نظریه مشورتی آن کرده است که این امر مغایر با قانون است. طبق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی، عدم پاسخگویی به استعلامات مقامات قانونی (قضایی) کشور جرم و مستوجب مجازات انفصال از خدمات دولتی است.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در مورد این شکایات توضیح داد که موارد مطرح‌شده در شیوه‌نامه به هیچ‌وجه ناظر بر «اعلام جرم» نیست؛ بلکه ناظر بر «طرح شکایت» از سوی دستگاه‌‌های اجرایی مشمول است. همچنین گفته شده است این شیوه‌نامه هیچ‌گونه منعی در مورد وظایف و تکالیف دستگاه‌های اجرایی راجع به طرح شکایت در مراجع قضایی نیست؛ بلکه صرفا سازوکار اجرایی طرح شکایت را تعیین و ساماندهی می‌کند. بااین‌حال دیوان عدالت اداری این پاسخ‌ها را نپذیرفت و در ۲۳ دی رأی به باطل کردن سه ماده از شیوه‌نامه مزبور داد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در مورد ابطال شیوه‌نامه دولت می‌گوید: «با باطل شدن سه ماده، شیوه‌نامه عملا بی‌اثر می‌شود و یکی از اقدامات خوب دولت با این کار عقیم می‌ماند.» رضا الفت‌نسب به خبرنگار زومیت می‌گوید:

ما به‌عنوان اتحادیه با این کارگروه ارتباط زیادی داشتیم و موارد خیلی زیادی را از آن درخواست می‌کردیم تا رفع و رسیدگی کنند؛ برای مثال موضوعات دعواهای بین سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارها را. آن چیزی که من شاهدش بودم، نقطه قوت و فضای مؤثری بود که به کسب‌وکارها کمک شایسته‌ای می‌کرد.

الفت‌نسب تشریح می‌کند که شکایت از کسب‌وکارها و فیلترینگ برخی از آن‌ها در موارد متعدد، دلایل ساده‌ای داشته است؛ مانند به‌روزرسانی نشدن قوانین و ضوابط. وی توضیح می‌دهد:

مشکلی که بین سازمان‌های دولتی و کسب‌وکارها پیش می‌آمد، طبق مشاهده ما، غالبا عدم به‌روزرسانی قوانین و ضوابط بود، نه آنکه جرم خاصی که در ذهن دوستان است، رخ دهد. این به‌روزرسانی‌ها هم زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند و درنتیجه، دولت آن زمان بدین نتیجه رسید که کمیته‌ای را به‌منظور جلوگیری از چنین شکایت‌هایی تشکیل دهد و موضوع بین سازمان دولتی و کسب‌و‌کار در زمان مقتضی بررسی شود. خروجی بررسی هم به‌روزرسانی ضوابط بود.

الفت‌نسب عقیده دارد که دیوان عدالت در مورد موضوع، دید شفاف و روشنی نداشته و برایش به‌خوبی تبیین نشده است. او توضیح می‌دهد که البته یک فرد نمی‌تواند شیوه‌نامه را باطل کند بلکه گروهی از قضات موضوع را بررسی می‌کنند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با ابراز تأسف از ابطال شیوه‌نامه دولت، می‌گوید امیدوار است که کسب‌وکارها و افراد ذی‌نفع، واکنش خود را به این اتفاق نشان دهند. البته این مخالفت نمی‌تواند رأی دیوان را تغییر بدهد؛ اما دست‌ کم این پیام را به قوه قضاییه می‌رساند که در سال مانع‌زدایی‌ها چنین اقداماتی می‌تواند در حکم تیر خلاصی به امید کسب‌وکارها برای ادامه فعالیت باشد.

به‌روزرسانی:

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با تهیه نامه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه خواستار اصلاح شیوه‌نامه «ساماندهی و کاهش شکایت دستگاه‌های اجرایی از کسب و کارهای نوپا» شد که به‌تازگی سه ماده آن حذف شده. این نامه قرار است پس از جمع‌آوری امضا در کارزار آنلاین، اواسط ماه آینده ارسال شود. متن کامل نامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

اصلاح رای دیوان عدالت اداری و بقا اعتبار شیوه‌نامه کمیته رفع موانع استارتاپ‌ها

باسمه تعالی

جناب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

با سلام،

احتراماً؛ همان‌طور که مستحضر می‌باشید در سال‌های گذشته به‌واسطه نیاز موجود در کشور، کسب و کارهای فعال در فضای مجازی به‌شدت رشد پیدا کرده و همگام با سیاست‌های نظام در اشتغال‌زائی توانسته‌اند تعداد زیادی از جوانان علاقه‌مند و نخبه را مشغول به کار کرده و خدمات خود را در کشور توسعه دهند که در ایام شیوع کرونا نیز به‌خوبی این امر مشهود است.

یکی از مشکلات اساسی کسب و کارهای آنلاین در طول سال‌های اخیر برخوردهای سلبی سازمان و نهادهای دولتی و بعضاً حکومتی با فعالیت آن‌ها بوده است به‌طوری‌که در زمان های مختلف، سازمان‌ها براساس تفسیرهای شخصی اقدام به شکایت از کسب و کارها کرده و متاسفانه توسط دادستانی محترم فیلتر شده‌اند.

در سال ۱۳۹۷ دولت در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا اقدام به ایجاد کمیته رفع موانع کسب و کارهای نوپا نمود تا اگر سازمانی قصد شکایت از استارتاپی در محاکم قضایی را داشتند ابتدا موضوع در کمیته فوق مطرح و درصورت عدم حل‌و‌فصل، شکایت در محاکم قضایی ثبت شود. متاسفانه دیوان عدالت اداری سه ماده از شیوه نامه ساماندهی و کاهش شکایت دستگاه‌های اجرایی از کسب و کارهای نوپا را که جلوی فیلتر بدون ضابطه استارتاپ‌ها از سمت دولت را می‌گرفت، باطل کرد و احتمال می‌رود به‌زودی باید شاهد شکایت و درخواست فیلترینگ سازمان های دولتی از کسب و کارهای آنلاین باشیم که بلاشک فیلتر یک کسب‌و‌کار موجب مرگ تدریجی آن خواهد بود.

با عنایت به مراتب فوق و نظر به منویات مقام معظم رهبری در رفع موانع کسب و کارها و در راستای سیاست‌های آن مقام محترم خواهشمند است جهت حمایت از کسب و کارها و جلوگیری از اعمال سلایق اشخاص نسبت به توسعه آن‌ها که بلاشک در اشتغال‌زائی، تولید و ارائه خدمات به ملت ایران تأثیرگذار خواهد بود دستور فرمائید در سالی که مزین به حمایت از تولید و رفع مانع‌زدایی‌ها است، نسبت به اصلاح رای دیوان عدالت اداری و بقا اعتبار شیوه‌نامه فوق اقدامات لازم به‌عمل آید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها