خانه » همه » مذهبی » دعای عهد – وقت دعا عهد

دعای عهد – وقت دعا عهد


دعای عهد – وقت دعا عهد

۱۳۹۶/۰۳/۱۰


۲۵۱۲ بازدید

سلام دعا عهد گفت ۴۰صبح خوانده شود یعنی به ظهر نرسدچه ساعتی؟
بعد چرا گفته شده ۳بار به پای راست زده بشه حدیث روایتی هست بگید با منبع

1. زمان خواندن دعای عهد از حضرت صادق ( ع ) نقل شده که هر کس چهل صباح دعای « عهد» را بخواند از یاوران حضرت مهدی محسوب می شود، (مفاتیح الجنان).
ظاهر آن می رساند که چهل روز پی در پی باشد و بعد از نماز صبح بخواند .گفتنی است که در مستحبات خیلی دقت لازم نیست و اگر قدری وقت آنها جا به جا شد اشکال ندارد . بلی اگر انسان بخواهد به دستوری که داده شده عمل کند باید دقیقاً همان طور که سفارش شده رفتار کند. پس آنچه دقیق تر به نظر می‌رسد این است که دعای شریف عهد چهل صبح پشت سر هم، ما بین الطلوعین (از سپیده صبح که اول وقت نماز صبح است تا طلوع آفتاب) خوانده شود.
2. دلیل آن که بعد از دعای عهد سه بار بر روی پای راست می زنیم این است که :
الف- پیروی از امام خود می کنیم زیرا امام صادق (علیه السلام) که این دعا از جانب ایشان صادر شده است جنین عملی را انجام می داده اند. و حضرتش در مورد این دعا می فرمایند:« هر که چهل صباح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالى به هر کلمه هزار حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند و آن عهد این است اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِیمِ وَ رَبَّ الْکُرْسِیِّ الرَّفِیع….ِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ پس سه مرتبه دست بر ران راست خود مى زنى و در هر مرتبه مى گویى الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ » .
ب-این حرکت نوعی بیعت است، و بیعت یک برنامه اجتماعی برای رسمیت دادن به حکومت یک حاکم و به معنای اعلام پذیرفتن او، و تسلیم در برابر اوست، جلوه ی ظاهری بیعت، دست در دست حاکم گذاشتن و فشردن دست اوست، و در پس این پرده ی ظاهری، عهد و پیمان ها و گواهی های متعددی است که بیعت کننده به آن ها تعهد می کند و این حرکت خود نوعی بیعت عملی ما با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، لذا در آخر دعای عهد سه بار به پای راست می زنیم و می گوییم: «العجل العجل، یا مولای یا صاحب الزمان»

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد