خانه » همه » مذهبی » دعا و آداب ناخن گرفتن، لباس پوشیدن، انگشتر به دست راست نمودن، به آینه نگاه کردن

دعا و آداب ناخن گرفتن، لباس پوشیدن، انگشتر به دست راست نمودن، به آینه نگاه کردن


دعا و آداب ناخن گرفتن، لباس پوشیدن، انگشتر به دست راست نمودن، به آینه نگاه کردن

۱۳۹۳/۱۲/۰۳


۶۵۵۱ بازدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دعا و آداب ناخن گرفتن، لباس پوشیدن، انگشتر به دست راست نمودن، به آینه نگاه کردن

نوره کشیدن و آداب آن

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دعا و آداب ناخن گرفتن، لباس پوشیدن، انگشتر به دست راست نمودن، به آینه نگاه کردن

نوره کشیدن و آداب آن

از برای نوره کشیدن فضیلت و فوائد بسیار است، زیرا موی بدن چون بلند شود،آب پشت را قطع می کند و بندها را سست می نماید و ضعف و تنبلی می آورد و گذاشتن موی زیر بغل مذموم است. و شیطان در آن پنهان می شود و نوره کشیدن زیر بغل بهتر از تراشیدن آن و تراشیدن بهتر است از کندن موی آن و سنّت در نوره کشیدن آن است که هر پانزده روز، یک مرتبه بکشی و از یک ماه و یا چهل روز آن را تأخیر مینداز.

و اجتناب کن از نوره کشیدن در روز چهارشنبه که موجب پیسی است و در روز جمعه اختلاف است و صاحب کشف الغطاء فرمود: ظاهر، عدم کراهت است و بر نوره کشیدن در تابستان، تأکید بیش تری شده است و با ده مرتبه نوره کشیدن در زمستان (در فضیلت) برابر است.

در حال نوره منشین که بیم ابتلای به بیماری فتق است. و چون خواستی نوره بکشی، ابتدا اندکی از آن را بردار و بو کن و بر سر بینی بگذار و بگو: «صَلَّی اللهُ (اَللَّهُمَّ ارحَم، خ ل) عَلَی سُلَیمَانِ بنِ دَاوُد کَمَا اَمَرَنَا بِالنُّورَهِ» تا نوره تو را نسوزاند و اگر توانستی آن دعا را که اوّلش: «اَللَّهُمَّ طَیِّب مَا طَهُرَ مِنِّی» است، بخوان که فضیلت بسیار دارد.

و چون نوره کشیدی از سر تا پای خود را حنا بمال و مقداری حنا بر ناخن های خود بگذار و چون از حمّام بیرون آمدی، پای خود را بشوی و عِمامه بر سر ببند و لباس های خود را بپوش و شکر الهی را به جای آور و بگو: «شُکراً للهِ عَلَی هَذِهِ النِّعمَهِ».

دعای گرفتن ناخن و شارب:

«بِسمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ عَلَی سُنَّهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیهِم» و مو و ناخن را دفن کن و هم چنین دفن کردن دندان و خون سنّت است و بدان که شارب گرفتن سنّت مؤکّد است و غمّ و وسواس را دفع می کند و رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: که از ما نیست هر که شارب نگیرد و نیز فرموده که: مگذارید شارب دراز شود که شیطان در آن جا می گیرد و گرفتن شارب و ناخن در روز جمعه فضیلت بسیار دارد و در روز شنبه و پنج شنبه موجب عافیت از درد دندان و درد چشم است و در گرفتن ناخن از انگشت کوچک دست راست شروع کن و آن را با انگشت کوچک دست چپ ختم کن یا به عکس عمل کن و چند ترتیب دیگر نیز نقل شده است.

دعای پوشیدن لباس و آداب آن:

در هنگام پوشیدن لباس بگو: «الحَمدُللهِ الَّذِی کَسَانِی مَا یُوَارِی بِهِ عَورَتِی وَ اَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاس» و نیز در وقت پوشیدن جامه بگو: «اَللَّهُمَّ اَلبِسنِی التَّقوَی وَ جَنِّبنِی الرَّدَی» و در وقت پوشیدن و کندن لباس ها، «بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم» بگو و در پوشیدن جامه و کفش از طرف راست و در کندن آن ها از طرف چپ شروع کن.

و پیراهن را پیش از زیر جامه(شلوار) بپوش و زیر جامه را رو به قبله و رو به مردم و ایستاده مپوش و جامه را چون کندی، پراکنده مگذار بلکه، آن را تا کن تا شیاطین بر خود نپوشانند و با یک تای کفش راه مرو، مبادا شیطان بر تو دست یابد و دیوانه ات کند و نیکو نیست عریان شدن زیرا شیطان به شخص برهنه نگاه می کند و طمع می کند در آن که او را به معصیت وا دارد.

و بدان که بهترین لباس ها، لباسی است که از پنبه بافته باشند که آن پوشش رشول خدا و اهل بیت علیهم السّلام است. و بعد از آن کتان می باشد. و بهترین رنگ ها در لباس، سفید است و بعد از آن زرد و بعد سبز است، پس از آن سرخ نیم رنگ و کبود و عدسی است و مکروه است سرخ تیره مگر برای نو داماد و جامه سیاه نیز کراهت شدید دارد مگر در عِمامه و عبا و کفش، و مذموم است درازی لباس و درازی آستین و وارد شده که آن چه از لباس که از غوزک پا می گذرد، در آتش جهنّم است.



(انگشتر به دست راست نمودن):

و بدان که برای مردان و زنان، انگشتر به دست راست نمودن، سنّت مؤکّد است و آن علامتی است برای شیعیان و یکی از آن پنج علامتی است که برای مؤمن است.

و به دست کردن انگشتر طلا برای مردان جایز نیست و انگشتر برنجی و آهنی و فولادی برای مردان و زنان مکروه است و بهترین نگین ها، نگین عقیق است، پس از آن فیروزه است و برای یاقوت و حدید صینی و جَزع یمانی و دُرّ نجفی فضیلت بسیار نقل شده است و کسی که انگشتر عقیق در دست دارد، چون صبح کند، پیش از آن که کسی را ببیند، نگین آن را به طرف کف دست برگرداند و به آن نگاه کند و سوره قدر را بخواند و سپس بگوید: «آمَنتُ بِاللهِ وَحدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ وَ آمَنتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم وَ عَلاَنِیَتَهُم»، در آن روز از شرور آسمانی و زمینی محفوظ بماند و در حرز و حمایت خدا و دوستان خدا باشد، تا داخل شب شود.

{این جمله شریف در مفاتیح الجنان به این صورت آمده است: سوره قدر را بخواند و سپس بگوید:«آمَنتُ بِاللهِ وَحدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ وَ آمَنتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلاَنِیَتَهُم وَ ظَاهِرِهِم وَ بَاطِنِهِم وَ اَوَّلِهِم وَ آخِرِهِم»}.

دعای نگاه کردن به آینه:

بگوید: «اَللَّهُمَّ کَمَا حَسَّنتَ خَلقِی فَحَسِّن خُلقِی وَ رِزقِی» و روایت شده که حق تعالی بهشت را واجب می گرداند بر جوانی که بسیار نگاه در آینه کند و حمد خدا بسیار نماید بر این که خداوند او را به صورت نیکو آفرید و معیوب نگردانید.

و بدان که بوی خوش به کار بردن و خود را خوشبو نمودن فضیلت دارد و از اخلاق انبیاء و سنن مرسلین است و در هر روز ممدوح است و در روزهای جمعه مؤکّد است. و مستحب است برای زن ها بوی خوشی که بویش مخفی(خفیف) و رنگش ظاهر است و برای مردان به عکس و رد کردن بوی خوش کراهت دارد.

(اللئالی المنثوره فی الأحراز و الأذکار المأثوره: دستورالعمل و مرواریدهای درخشان/ص240-243/ مؤلّف: حاج شیخ عبّاس قمی رحمه الله/ گردآورنده و ویراستار: محمّد حسین ربّانی/ انتشارات عهد/ طبع اوّل، بهار 1381/ مرکز پخش: قم،خیابان معلّم، معلّم 29، پلاک 448)

(برگرفته از نرم افزار محدّث قمی رحمه الله، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) قم)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد