خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » دفاع منطقه ای مشترک اسرائیل و اعراب علیه ایران شکل می گیرد؟

دفاع منطقه ای مشترک اسرائیل و اعراب علیه ایران شکل می گیرد؟

1535985 864 - دفاع منطقه ای مشترک اسرائیل و اعراب علیه ایران شکل می گیرد؟

بین الملل تابناک:در روزهای گذشته خبرها و گزارش هایی مبنی بر تشکیل یک اتحاد منطقه ای میان رژیم اسرائیل و کشورهای عربی علیه ایران از سوی رسانه های بین المللی منتشر شده است. 

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی المانیتور مدعی شد: علت سفر سرزده اخیر نفتالی بنت به ابوظبی ایجاد دفاع منطقه‌ای ضد توانمندی موشکی و پهپادی ایران بود.

پایگاه آمریکایی المانیتور نوشت: سفر سرزده نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به ابوظبی و دیدار با بن زاید به وضوح نشان دهنده راهبرد اسرائیل-آمریکایی برای ایجاد یک اتحاد بزرگ منطقه ای است که با تهدید ایران مواجه خواهد شد.

شبکه ۱۲ اسراییل نیز ادعا کرد که دولت آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف امنیتی گسترده بین رژیم اسراییل و تعدادی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله کشورهایی که روابط دیپلماتیک با این رژیم ندارند، است.  

در این رابطه، قانونگذاران احزاب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا روز پنجشنبه لایحه‌ای را به کنگره ارائه کردند که بر اساس آن، پنتاگون برای ادغام سامانه پدافند هوایی اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری کند.

«جونی ارنست» سناتور جمهوری خواه گفت که این لایحه از «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا می‌خواهد تا با همکاری با شرکا و متحدان واشنگتن در خاورمیانه برای ایجاد یک سامانه موشکی و هوایی یکپارچه برای مقابله با آنچه او «تهدیدهای ایران» و نیروهای نیابتی آن در منطقه نامید، همکاری کند.

سناتور ارنست گفت: قانونی که از سوی دو حزب مورد حمایت قرار گرفته است، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عراق، اردن، مصر و رژیم اسراییل و سایر کشورهای تعیین شده توسط وزیر دفاع را برجسته می‌کند و از پنتاگون می‌خواهد راهبردی را برای اجرای همکاری امنیتی و حفاظت و ارزیابی محیط تهدیدات کنونی وضع کند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز به نقل از یکی از منابع خود ادعا کرد که ادغام پدافند هوایی تعدادی از کشورهای عربی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس را از حملات موشک‌های کروز، بالستیک و سایر سامانه‌های هوایی محافظت می‌کند.

در این زمینه، تابناک در گفتگو با «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل منطقه به ابعاد این پروژه آمریکایی، اسرائیلی و عربی پرداخته است. 

هانی زاده در گفتگو با تابناک ابراز داشت: سفر اخیر نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات متحده با هدف شکل‌گیری یک جبهه نظامی و امنیتی علیه ایران در جنوب خلیج فارس قابل تجزیه و تحلیل است. رژیم صهیونیستی در طول سال‌های اخیر تلاش وسیعی برای انزوای سیاسی ایران و تشکیل یک ناتوی عبری عربی از رهگذر امضای توافقنامه ابراهام با برخی کشورهای عرب جنوب خلیج فارس به خرج داد. اگرچه هدف این رژیم ایجاد کمربند ناامنی پیرامون ایران و نیز بحران‌سازی در منطقه است اما یک نکته کلیدی در این تلاشها نهفته است و آن این که رژیم صهیونیستی به شدت از افزایش توانمندی‌های محور مقاومت و ارتقاء سطح بازدارندگی ایران هراس دارد.

وی گفت: اسرائیل در چند حوزه برای شکستن فضای ناامنی‌ها در اراضی اشغالی و خروج از بن‌بست سیاسی در داخل و خارج فعال شده و از این رو با کمک آمریکا تلاش دارد تا یک جبهه عبری عربی علیه ایران و محور مقاومت ایجاد کند. در حوزه امنیتی رژیم صهیونیستی با احداث پایگاه‌هایی در اربیل کردستان عراق و جمهوری آذربايجان و جنوب خلیج فارس قصد دارد تا به نوعی ناامنی‌ها را تشدید کند و با بهره‌گیری از این ناامنی‌ها عوامل خود را در درون جامعه ایران نفوذ دهد. ترورهایی که اخیرا در ایران صورت گرفت ناظر بر تحرکات وسیع آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دهشت افکنی در ایران و منطقه است به ویژه اینکه تلقی مقامات اسرائیل این است که اگر بین این رژیم و مقاومت اسلامی لبنان جنگی صورت گیرد، اسرائیل به شدت آسيب خواهد دید.

این کارشناس مسائل عربی افزود: تحلیل‌گران نظامی منطقه معتقدند اگر در آينده نزدیک جنگی بین اسرائیل و حزب‌الله صورت گیرد، ۵ جبهه موازی پیرامون اراضی اشغالی گشوده خواهد شد که به دلیل حجم جغرافیایی محدود فلسطین اشغالی و تمرکز تاسیسات استراتژیک اسرائیل در یک محدوده جغرافیایی مسطح، آسیب‌پذیری شدید این رژیم را به دنبال خواهد داشت. در حوزه نظامی نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر اخیر خود به ابوظبی و دیدار با شیخ محمد بن زاید رئیس دولت امارات پیشنهاد تشکیل یک سامانه مشترک گنبد آهنين در کشورهای عرب خلیج فارس را به رئیس امارات ارائه داد.

هانی زاده ادامه داد: طبیعی است که این پیشنهاد خیلی با استقبال مقامات امارات مواجه نشد زیرا گنبد آهنين ناکارآمدی خود را در مقابله با موشک‌های دست ساز مقاومت اسلامی فلسطین ثابت کرد و لذا این پیشنهاد در امارات مورد توجه قرار نگرفت. در این سفر نفتالی بنت تلاش کرد تا مقامات امارات را نسبت به آنچه‌ که وی خطر فعالیت هسته‌ای ایران توصیف کرد، دچار هراس سازد اما مقامات امارات بیش از دیگران نسبت به فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران آگاهی دارند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: در حوزه تجاری، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا طرح شیمون پرز رئیس اسبق رژیم صهیونیستی برای برقراری رابطه تجاری پایدار با کشورهای حوزه خلیج فارس را عملیاتی کند. به موجب طرح شیمون پرز موسوم به خاور میانه جدید قرار است رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۲۵ از رهگذر برقراری رابطه سیاسی و اقتصادی با کشورهای جنوب خلیج فارس سطح تبادی تجاری خود با این کشورها را سالانه به ۷۰ میلیارد دلار ارتقاء بخشد. این طرح نیز کاملا رویایی است و برگرفته از تفکرات رویاپردازانه نسل اول رهبران رژیم صهیونیستی است که قصد داشتند اسرائیل را در سفره‌های نفتی گسترده کشورهای عرب جنوب خلیج فارس شریک سازند.

وی در نهایت گفت: هر چند سفر نفتالی بنت به ابوظبی جنبه پروپاگاندای سیاسی برای شخص نخست وزیر اسرائیل دارد اما برآيند گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقامات دولت امارات به دلیل فشار تیم جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ناچار به پذیرش نفتالی بنت شدند. علت این امر این است که برخی رهبران احزاب دینی اسرائیل به دلیل ضعف کابینه نفتالی بنت و گسترش ناامنی‌ها درشهرهای تل‌آویو و حیفا تهدید به خروج از کابینه نفتالی بنت کردند و در این صورت سقوط نفتالی بنت از قدرت رقم خواهد خورد. شکست احتمالی کابینه نفتالی بنت و فروپاشی اتحاد مصلحتی احزاب سیاسی در اراضی اشغالی موجب خواهد شد تا رژیم صهیونیستی وارد یک چرخه ناپایداری سیاسی و امنیتی شود و این امر برای مقامات آمریکا که خواهان حفظ قدرت نفتالی بنت هستند بسیار نگران کننده خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد