خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » دلایل فراموشی و راه های مقابله با آن

دانلود کتاب های امتحان شده

دلایل فراموشی و راه های مقابله با آن

دلایل فراموشی و راه های مقابله با آن

فراموشی یا از یاد بردن یا به یاد نیاوردن حالتی است که داده‌ها یا اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدت فرد از بین می‌روند یا تغییر می‌یابند. فراموشی فرایندی ناگهانی یا تدریجی است که در آن خاطرات گذشته نمی‌توانند از ذخیره حافظه فرا خوانده شوند. فراموشی می‌تواند کوتاه مدت یا همیشگی باشد.


دلایل فراموشی و راه های مقابله با آن

اگر احساس می‌کنید حافظه‌‌ی‌تان تحلیل رفته و همه چیز را فراموش می‌کنید؛ زود ناامید نشوید و به جای تسلیم شدن دنبال راه حل باشید. برخلاف چیزی که اکثرتان فکر می‌کنید، حافظه‌ی قوی می‌تواند اکتسابی باشد. برای هرکسی گاهی پیش می‌آید که کار یا رویداد مهمی را فراموش کند. فراموشی برای بسیاری از افراد بخشی از معضلات روزمره است. درمان فراموشی و تقویت حافظه هم مانند هر مشکل دیگری راهکارهایی دارد، که البته شاید همه از آن باخبر نباشند. در این مقاله به راهکارهای درمان فراموشی و تقویت حافظه می‌پردازیم.

تا حالا کاری را که باید انجام می‌دادید، فراموش کرده‌اید؟ یا پیش آمده که از قرار ملاقات‌تان جا بمانید؟ در روزهای پرمشغله، فراموشی اتفاقی طبیعی‌ است. از این روش‌ها استفاده کنید تا از زمانی که در اختیار دارید به‌درستی بهره‌برداری کنید، از ذهن‌تان مراقبت کنید و سالم بمانید. به همان اندازه که فکر کردن به خاطرات مهم‌تان آنها را در ذهن‌تان زنده نگه می‌دارد، فکر کردن به کارهایی که باید انجام دهید نیز از فراموشی پیشگیری می‌کند.

راهکار اول: زمان و فعالیت‌های‌تان را سازمان‌دهی کنید

کارهایی را که باید انجام بدهید یادداشت کنید

برای درمان فراموشی و تقویت حافظه، یک دفترچه یادداشت کوچک برای نوشتن کارهایی که باید انجام بدهید همراه داشته باشید. اگر در حال انجام کاری مهم حواس‌تان پرت شد، نوشتن کاری که بعدا باید انجام بدهید به شما کمک می‌کند راحت‌تر آن را به خاطر بیاورید.

می‌توانید از اپلیکیشن نوت‌پد روی موبایل، تبلت یا کامپیوترتان نیز استفاده کنید و یک فهرست کوتاه الکترونیکی از کارهایی که باید انجام بدهید تهیه کنید.

کارهای‌تان را روی تقویم علامت بزنید

اگر مشغول تحصیل، کار یا مراقبت از خانواده‌تان هستید، سخت است همه‌ی وظایف، قرارهای ملاقات و اتفاقات مهم روز، هفته و ماه را در ذهن‌تان نگه دارید. استفاده از تقویم به شما کمک می‌کند کارهایی را که باید در زمان و تاریخ معینی انجام بدهید فراموش نکنید.

برای‌ خودتان یادآور تنظیم کنید

رای اینکه کارهای روزمره‌ را مانند مصرف دارو در زمان خاص یا بیدار شدن در زمان خاص، آسان‌تر به‌یاد آورید روش‌های مختلفی هست. می‌توانید از روش‌های زیر برای درمان فراموشی و تقویت حافظه استفاده کنید:

یادداشتی بنویسید و آن را جلوی چشم‌تان قرار دهید، نزدیک صفحه‌ی کامپیوتر، روی در یخچال، یا روی آینه‌ی دستشویی.

هشدار تنظیم کنید. اگر لازم است در طول روز برای کارهایی غیر از بیدار شدن هشدار تنظیم کنید، از هشدار موبایل‌تان، یا ساعتِ زنگ‌دار، یا هر وسیله‌ی دیگری که قابلیتِ هشدار دارد استفاده کنید.

خودتان را عادت دهید

مثلا اگر همیشه فراموش می‌کنید برای کلاس یوگایی که بعد از ساعت کار دارید، زیرانداز همراه ببرید، می‌توانید این کار را به بخشی از فعالیت‌های روزمره‌تان تبدیل کنید و برای خودتان یک عادت جدید خلق کنید. عادت کردن برای بعضی‌ها بیشتر از بقیه زمان می‌برد، اما انجام‌شدنی است. از روش «یادآوری، عمل، جایزه» برای عادت دادن خودتان استفاده کنید.

طفره نروید

ممکن است کاری را به دلیل اینکه وقت‌گیر است، جذاب نیست، پراسترس است یا به نظرتان زیاد مهم نیست به تعویق بیندازید. اما وقتی موعد مقرر فرامی‌رسد، برای انجام دادنش دست‌ و پا می‌زنید زیرا آن کار را به‌ کلی فراموش کرده‌اید یا مدام پشتِ گوش انداخته‌اید.

عوامل حواس‌پرتی را که باعث فراموش‌کاری‌تان می‌شود شناسایی کنید

در یک زندگی پرمشغله و پراسترس، ممکن است برخی از اعمالی که شما و دیگران انجام می‌دهید حواس‌تان را از انجام کارهای‌تان پرت کند. حواس‌پرتی‌ ممکن است ناشی از عوامل محیطی‌ای باشد که مانعِ تمرکز و حواس‌جمعی‌تان می‌شوند.1

راهکار دوم: از ذهن‌تان مراقبت کنید

دلایل فراموشی و راه های مقابله با آن

زمانی را به تمدد اعصاب اختصاص دهید

روزتان را با جلسات، رویداد‌ها و کار‌های روزمره به نحوی پر نکنید که برای استراحت وقت نداشته باشید. قرار نیست در مسابقه‌ی ذهن‌مشغولی شرکت کنید! ذهن‌تان نباید همیشه و بی‌وقفه مشغول باشد. حتما زمانی را به خودتان اختصاص دهید تا به علت کار زیاد دچار تنش نشوید.

مغزتان را تمرین دهید

با کمک بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که نیاز به تمرکز دارند و قدرت ذهنی‌تان را افزایش می‌دهند، مغزتان را فعال نگه دارید. همانطور که تمرینات فیزیکی سلامتی‌تان را حفظ می‌کنند و استرس را کاهش می‌دهد، این فعالیت‌ها نیز در حفظ سلامت مغزتان مؤثر است.

درباره‌ی اوضاع سلامتی‌تان با پزشک صحبت کنید

برای درمان فراموشی و تقویت حافظه، بهتر است اول از سوابق پزشکی خانواده‌تان آگاه باشید. آیا در خانواده‌تان سوابق جنون، اختلال تیروئید یا اختلال ذهنی موجود است؟ در مورد اوضاع سلامتی خود و سوابق پزشکی خانواده‌تان با پزشک‌تان بی‌پرده صحبت کنید تا از میزان احتمال وقوع اختلال حافظه آگاه شوید.2

راهکار سوم: خاطرات مهم‌تان را به یاد داشته باشید

تأثیری را که هر یک از خاطرات‌تان روی احوال‌تان دارد، بیابید

شما موقعیت‌های احساسی را آسان‌تر به یاد می‌آورید. زمانی را که بسیار خوشحال بودید به خاطر آورید. هنگامی که از نظر عاطفی برانگیخته می‌شوید، بیشتر از اطلاعات، خاطرات را به یاد می‌آورید.

یادگاری تهیه کنید

هر یک از مراحل مهم زندگی، مهمانی‌های خانوادگی، تعطیلات به‌یادماندنی و مسافرت‌ها ممکن است برای‌تان خاطرات باارزشی باشند. یک یادگاری، خاطرات‌تان را به شما یادآوری می‌کند و از فراموش‌ شدن‌شان جلوگیری می‌کند. روش‌های زیادی برای تهیه‌ی یادگاری وجود دارد.

خاطرات‌تان را بنویسید

با نوشتن و فاش کردن افکارتان هنگام وقوع یک رویداد، زمان حال را ثبت می‌کنید. دفترچه خاطرات، به شما کمک می‌کند خاطرات‌تان را زنده نگه دارید. ممکن است سال‌ها بعد به نوشته‌های‌تان نگه کنید و تغییراتی تأمل برانگیز بیابید.3

راه حل چهارم: سلامت مغزتون رو حفظ کنین

غذاهای سالم بخورین

رژیم غذایی شما روی تموم اجزای بدن تون مثل مغزتون اثر می ذاره. با تغذیه ی سالم و پرهیز از غذاهای مضر، کارکرد بدن و مغزتون رو تقویت کنین و توانایی تمرکز و یادآوری خاطرات تون رو افزایش بدین. حتما آبِ زیاد بخورین.

خواب کافی داشته باشین

خواب کافی (بین هفت تا نه ساعت در شب) به ذهن و بدن تون اجازه می ده تا پیش از شروع یک روز پرمشغله، استراحت کنین و نیرویی تازه بگیره. بی توجهی به خواب کافی، کاهش تمرکز، فراموشی و اثرات منفی دیگری به دنبال داره که فعالیتای روزمره ی شما رو تحت اثر قرار می ده.

ورزش کنین

ثابت شده ورزش منظم نه تنها تناسب اندام شما رو حفظ می کنه و قلب تون رو سالم نگه می داره، به مغزتون خون بیشتری میرسوند. پس فعالیتای جسمی نه تنها واسه بدن تون مفیده، به مغزتون هم کمک می کنه.4

پی نوشت:
1.www.sarayedanesh.sch.ir
2.www.yjc.ir
3.www.chetor.com
4.www.takestan-ads.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها