ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که هنگام کار با کامپیوتر، ویندوز شما بسیار کند و آزاردهنده عمل کند. می‌توان با اطمینان گفت که تمامی این مشکل ها از نحوه نادرست عملکرد شما با ویندوز صورت گرفته است. قصد داریم تا شما را با 10 ترفند مفید آشنا کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ویندوز خود حدأکثر استفاده را ببرید.

1- مطمئن شوید که آنتی‌ویروس مناسبی را بر روی سیستم نصب نموده‌اید به صورت اتوماتیک آپدیت شود و کلیه فایل‌های تازه وارد به سیستمتان را چک کند و اگر ویروسی همراه فایلی باشد تعمیر، قرنطینه و یا بلوکه شود. به دلیل این که ویروس‌های جدیدی هر روز تولید می‌شوند باید طوری ویروس‌کش را تنظیم کنید که به طور اتوماتیک به‌روز شود. دو آنتی‌ویروس قوی Kaspersky و Nod32 برای استفاده توصیه می‌شود.

2- نرم‌افزارهای AntiSpyware و AntiAdware را بر روی سیستم خود نصب کنید.  این دو دسته نیز (ترفندستان) برای سیستم شما کاملاً ضروری هستند، تا از نصب برنامه‌های جاسوس بر روی سیستم‌تان جلوگیری کنند. دو نرم‌افزار رایگان و مفید Spybot Search & Destroy یا Ad-aware را می‌توان مثال زد.

3- نصب دیواره آتش سخت‌افزاری، بهتر از فایروال نرم‌افزاری است. بدین صورت اطلاعات سیستم شما از دسترس هکرها مصون می‌ماند و نمی‌توانند برخی نرم‌افزارها را به صورت ناخودآگاه بر روی سیستم شما نصب کنند که یا به سیستم شما آسیب برسانند و یا این که سرعت کار با سیستم کاهش پیدا کند. دیواره‌های آتش Linksys،Netgear و D-link توصیه می‌شوند.

4- شرکت مایکروسافت هر از چند گاهی نرم‌افزارهای خود را به روز می‌کند. این امر برخی اوقات به دلایل بالا بردن امنیت است. توصیه ما این است سیستم خود را طوری تنظیم کنید تا به صورت اتوماتیک بروز شود.

5- فایل‌های اینترنتی موقت (Temporary Internet Files) خود را هر یک ماه یک‌بار پاک کنید. این امر به بالا بردن سرعت سیستم شما منجر خواهد شد.

6- هر 4 ماه یک‌بار هارد خود را Defragment نمایید.

7- هر موقع می‌خواهید چیزی را از اینترنت دانلود کنید (ترفندستان) حتماً شرایط یا به اصطلاح Terms and Conditions آن را به دقت مطالعه نمایید. هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست. ممکن است همراه نرم‌افزارهای رایگان مواردی از قبیل Adware یا Spyware نصب شوند.

8- ایمیل‌های غریبه، عجیب و ناآشنا را باز نکنید. ممکن است همراه باز شدن آن‌ها Adware یا Spyware بر روی سیستم‌تان نصب شوند یا همراه آن‌ها ویروس باشند. توجه کنید حالت پیش‌نمایش نرم‌افزارهای Outlook همانند باز کردن آن است، پس آن را غیرفعال کنید.

9- به شما استفاده از مرورگر Firefox را از سایت http://www.mozilla.org توصیه می‌کنیم. کار با این مرورگر ایمن‌تر است.

10-دست آخر این که اگر سیستم شما را دزدیدند یا سیستم‌تان به نحوی از کار افتاد، کلیه داده‌های خود را از دست می دهید. راه حل کار این است که همیشه از اطلاعات مهم‌تان بر روی CD/DVD و دیسکهای پرتابل و یا حتی بر روی میزبان‌های اینترنتی نسخه پشتیبان تهیه کنید.