در این ترفند قصد داریم نحوه صداگذاری بر روی فیلم و همچنین طریقه دوبله و حذف صدای موجود بر روی یک فیلم را از طریق دو نرم‌افزار معروف مونتاژ فیلم یعنی VCD Cutter و Windows Movie Maker برای شما بازگو نماییم. این دو نرم‌افزار را می‌توان ساده‌ترین برنامه‌های ویرایش فیلم و صدا دانست.

 

برای حذف صدای فیلم ابتدا نرم‌افزار VCD Cutter اجرا نمایید.
سپس از منوی Tools به بخش MPG Divide بروید. حال در قسمت Browse فایل تصویری‌تان را انتخاب کنید. در سمت راست تصویر در قسمت بالا مسیر ذخیره شدن فایل را انتخاب نمایید. سپس در بخش Save as این گزینه یعنی M1V را انتخاب کنید و Divide Now را بزنید. حال به محل ذخیره فایل رفته و فیلم را اجرا کنید. خواهید دید که فایل شما بی صدا شده است.

اکنون برای صداگذاری بر روی این فایل برنامه Windows Movie Maker را از منوی Start و قسمت Accessories اجرا نمایید.
سپس (ترفندستان) به بخش Import Video رفته و فایل تصویری خود را انتخاب نمایید.
اگر می‌خواهید خودتان صدا بگذارید روی آیکن میکروفون کلیک کنید و با زدن StartNarration صدای شما ذخیره و می‌شود و آن را هر جای فیلم که خواستید می‌‌توانید قرار دهید.
ولی اگر می‌خواهید آهنگ و یا فایل صوتی قرار دهید روی Import audio or music کلیک کنید و آهنگ را روی فیلم قرار دهید ودر آخر روی Save movie file کلیک کنید و فایل را در مسیر دلخواه ذخیره نمایید.

لازم به ذکر است که با این عملیات شما توانسته‌اید صدای یک فیلم را برداشته و آن را صداگذاری مجدد کنید.
در پایان دقت کنید که می‌‌توان این کارها را در نرم‌افزارهای پیشرفته مونتاژ فیلم و صدا انجام دهید. اما با این ترفند می‌توان بدون نیاز به تجربه و حرفه‌ای بودن این کارها را انجام داد.