خانه » همه » مذهبی » دوران ظهور و رجعت

دانلود کتاب های امتحان شده

دوران ظهور و رجعت

احتمالا منظور شما از بهشت دنیا ، همان عصر ظهور امام زمان است که یقینا مردم آن دوران – حال در هر زمانی باشد- از همه نعمت ها و برکات آن برخوردار خواهند بود البته سهمی از ان نصیب کافران و منافقان و دشمنان دین خدا نخواهد بود. اما غیر ازمردم آن عصر عده ای از مومنان و منتظران نیز در آن دوران رجعت خواهند کرد و از نعمت های عصر ظهور متنعم خواهند شد. شهدا هم جزو یاران حضرت مهدی علیه‌السلام هستند. در روایات مربوط به «رجعت» بیان شده است که مؤمنین خالص که از دنیا رفته‌اند، برمی‌گردند. البته این که چه کسانی در روزگار ظهور به دنیا بازمی گردند سوالی است که می توان پاسخ آن را در روایات ائمه علیهم السلام یافت. کسانی که برای بهره جستن از حکومت امام زمان علیه اسلام و کمک به آن حضرت(عج) زنده می شوند دو دسته هستند:
دسته اول کسانی هستند که نامشان در روایات آمده است. از جمله امام صادق علیه السلام فرمودند: «از پشت شهر کوفه، همراه قائم علیه السلام بیست و هفت مرد خارج می شوند. پانزده نفر از آنان جزء یاران حضرت موسی علیه السلام هستند. هفت نفر از آنان جزء اصحاب کهف هستند. یوشع بن نون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر نیز جزء آنان هستند. پس اینان در خدمت امام زمان علیه السلام به عنوان یاران و فرمانروایان حکومتش خواهند بود. (1)
امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر فرمودند: «ای مفضل! تو همراه چهل و چهار نفر زنده می شوی و همراه قائم علیه السلام خواهی بود و تو در طرف راست حضرت(عج) امر و نهی می کنی.» (2)
و نیز درباره یاران امام حسین علیه السلام فرمودند: «حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام همراه یاران خود که در کربلا شهید شدند خواهد آمد.» (3)
طبری در «دلائل الامامه» نام عده ای از زنان را آورده است که برای یاری رساندن به امام مهدی علیه السلام زنده می شوند. مفضل گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: «سیزده زن همراه قائم آل محمد صل الله علیه وآله خواهند آمد.» عرض کردم: برای چه کاری؟ فرمودند: «به مداوای مجروحان و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت، همانگونه که همراه رسول خدا صل الله علیه وآله بودند.»
عرض کردم: آنها را برایم نام ببرید. حضرت(ع) فرمودند: «قنواة دختر رشید هجری، امّ ایمن، حبّابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، امّ خالد احمسیه، امِ سعید حنفیه، صیانه ماشطه و امّ خالد جهنیه». (4)
دسته دوم کسانی هستند که نامشان در روایات نیامده اما اوصاف آنها ذکر شده است. این افراد عبارتند:
1.منتظرانی که چهل صبح دعای عهد را بخوانند؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: « آنان از یاوران قائم ما باشند و اگر چنین کسی پیش از ظهور بمیرد خداوند او را از قبر بیرون خواهد آورد تا در خدمت آن حضرت(عج) باشد.» (5)
2. کسانی که هر شب جمعه سوره مبارکه اسراء را بخوانند؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کس هر شب جمعه سوره اسراء را بخواند نخواهد مرد تا حضرت قائم علیه السلام را درک کرده و جزو یارانش قرار گیرد.» (6)
3. هر کس شبیه سلمان فارسی باشد؛ در گفت وگویی که پیامبر صل الله علیه وآله با سلمان فارسی داشت، آن حضرت(ص) پس از برشمردن نام امامان معصوم علیهم السلام به سلمان فرمودند: «یا سلمان! انّک مدرکه و من کان مثلک و من تولاّه هذه المعرفة؛ ای سلمان! تو او را درک خواهی کرد و همچنین هر کس همانند تو باشد و هر کس چنین ولایت و معرفتی نسبت به او داشته باشد.»(7)
4. شهیدان
چهارمین گروهی که در ایام ظهور حضرت مهدی علیه السلام زنده می شوند و به دنیا بازمی گردند شهیدان هستند. آنان که پیکرشان در راه اسلام و قرآن آماج تیرهای دشمن قرار گرفت و با بدنی غرقه به خون به دیدار معبود خود شتافتند. آنان نیز برمی گردند تا پس از درک محضر امام زمان علیه السلام به مرگ طبیعی از دنیا بروند. امام باقر علیه السلام در گفت و گویی که با زُراره داشت، ضمن اینکه بین مرگ طبیعی و کشته شدن در راه خدا فرق گذاشت به وی فرمود: «لیس من قتل بالسیف کمن مات علی فراشه، إنّ من قتل لابّد أن یرجع إلی الدنیا یذوق الموت» (8) چنین نیست که هر کس کشته می شود با آن که در رختخواب مرده باشد، یکسان باشد. همانا هر کس در دنیا کشته شود ناچار باید برگردد تا مرگ را بچشد.»
5. مومنان
پیامبر صل الله علیه وآله به سلمان فرمودند: «سلمان! هر کس همانند تو باشد و یا اهل ولایت و معرفت باشد، او نیز بر می گردد. شکی نیست که سلمان مصداق بارز مومن است.» همچنین پیامبر صل الله علیه وآله به سلمان فرمودند: «و کّل من محض الأیمان محضاً؛ و هر کس ایمان محض داشته باشد او نیز باز خواهد گشت.» (9)

پی نوشت ها:
1. ارشاد مفید، ص 365
2. دلائل الامامه، ص 248
3.مختصر بصائر الدرجات، ص 48
4. دلائل الامامه؛ ص 260
5. بحارالانوار،ج 53 ، ص 95
6.معجم احادیث الامام المهدی، ج 5، ص 122
7. دلائل الامامه، ص 237
8.تفسیر عیاشی، ج 2، ص 112 و بحارالانوار، ج 53، ص 29
9. دلائل الامامه، ص 237

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها