خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » رئیس بانک مرکزی تلاش برای مسدودکردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز را رد کرد

دانلود کتاب های امتحان شده

رئیس بانک مرکزی تلاش برای مسدودکردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز را رد کرد

اواسط اسفند ۱۳۹۹، شاپرک از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت درخواست کرد ارائه‌ی خدمت به پذیرندگان فروش رمزارز را قطع کنند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد طبق تصمیم هیئت‌وزیران، مبادله‌ی رمزارز‌ها بین یکدیگر مجاز نیست.

هم‌زمان با اعلام شاپرک، نگرانی زیادی میان فعالان حوزه رمزارز در کشور شکل گرفت و هر روز خبری از مسئولان درباره برخورد با صرافی‌های این حوزه منتشر می‌شد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی روزهای اخیر خواستار برخورد بانک مرکزی با صرافی‌های حوزه رمزارز شده بود. درنهایت امروز، ۲۸ اردیبهشت، با واردشدن مجلس به حوزه رمزارز رئیس کل بانک مرکزی مسدود‌شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز را رد و اعلام کرد این بانک تا زمان نهایی‌شدن نقشه راه سامان‌دهی رمزارزها، اقدام شتاب‌زده‌ای در این بازار انجام نخواهد داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز اعلام کرد نمایندگان از بانک مرکزی انتظار سامان‌دهی حوزه رمزارزها را داشتند؛ درحالی‌که این بانک توقف فعالیت مراکز تبادل رمزارز را در دستور‌کار قرار داد. وی اضافه کرد بستن درگاه‌های صرافی‌های داخلی اساسا در دستورکار نمایندگان مجلس نیست.

به‌گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی گفت:

برخلاف شايعات و اخبار منتشر‌شده، بانک مركزی به‌هیچ‌عنوان در این حوزه منفعل نیست و برای ترسيم نقشه جامع مديريت فضای فعلی ضمن رايزنی با حوزه‌های مختلف حاكميت و دولت به‌منظور تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام مؤثری با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده است. اميدواریم بتوانيم با ايجاد الگوی فكری و ذهنی يكسان در بدنه اجرايی و تقنينی كشور، شرايط بهينه‌ای برای كشور عزيزمان مهيا کنیم و قطعا در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مرتبط بسیار پررنگ است. بانک مركزی تا زمان ترسيم نقشه راه مذكور از انجام هر اقدام شتاب‌زده‌ای خودداری می‌كند که اين روزها شايعه شده است.

مديريت و تنظيمگری مبادلات ساير رمزارزها نيازمند بررسی همه‌جانبه و جامع و منسجم است و معتقدم پيش از هرگونه اقدام سلبی يا حتی تسهيلگری، بايد هماهنگی لازم بين تمام عوامل و ذی‌نفعان ايجاد شود.

عبدالناصر همتی می‌گوید مانند گذشته درخواست می‌کند مردم سرمايه‌هایشان را به بازاهای غيررسمی فاقد مجوز نهادهای قانونی وارد نكنند. البته او می‌گوید تكليف رمزارزهای استخراج‌شده در داخل روشن است و می‌توان از آن برای واردات كالا استفاده کرد. در جلسه امروز مجلس، رئیس کمیسیون اقتصادی اعلام کرد مجلس درقبال رمزارزها دو موضع دارد: ۱. رمزارزهای داخلی ظرفیتی بزرگ برای اقتصاد کشور دارند که باتوجه‌به بهره‌بردن ایران از منابع انرژی از آن می‌توان منتفع شد؛ ۲. بتوانیم منابع نفتی ناشی از رمزارزها را در حوزه رفع تحریم‌ها به‌واسطه مبادلات خارجی استفاده کنیم.

به‌گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی گفت طرح کمیسیون اقتصادی در حوزه رمزارزها به‌زودی نهایی می‌شود و در آن، تکالیف تک‌تک سازمان‌ها، وزارت نیرو، وزارت صمت و وزارت ارتباطات به‌واسطه بستر فضای مجازی، وزارت اقتصاد به‌واسطه شفافیت و اجرای قانون مبازره با پول‌شویی در کشور و بانک مرکزی روشن و عملیاتی خواهد شد.

پورابراهیمی افزود بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قطعا باید صرافی‌های آنلاین رمزارزها را سامان‌دهی کنند؛ چرا‌که گردش مالی عظیمی در این حوزه وجود دارد؛ بااین‌حال، خواسته مجلس توقف فعالیت آن‌ها نیست. وی تصریح کرد:

درباره مبادلات رمزارزهایی که منشأ خارجی دارند، نظر صریح ما در مجلس این است که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نباید این موضوع را رها کنند. سایت‌هایی که در این خصوص در حال اقدام هستند، باید در چهارچوب ضوابط کشور عمل کنند؛ چراکه گزارش ما در کمیسیون اقتصادی حاکی از این است روزانه بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان ازطریق درگاه‌های پرداختی که زیر‌نظر بانک مرکزی از‌طریق psp باید عملیاتی شود، متأسفانه بدون نظارت عملیاتی شده است. انتظار داریم بانک مرکزی سامان‌دهی کند؛ اما شنیده‌ایم اخیرا بانک مرکزی توقف آن‌ها را در دستورکار قرار داده است که اساسا این موضوع ما نیست؛ بنابراین، بنا داریم در جلسات بعدی کمیسیون اقتصادی این موضوع را بحث کنیم.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها