خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » رابطه استرس و سلامت پوست

دانلود کتاب های امتحان شده

رابطه استرس و سلامت پوست

رابطه استرس و سلامت پوست

تقریباً همه‌ی ما درجه ای از استرس را در زندگی روزانه ی خود تجربه می‌کنیم. در برخی موارد استرس مثبت است و کمک می‌کند کارها و تکالیف خود را انجام دهیم، اما استرس مزمن بر سلامت جسمی و روحی ما اثر می‌گذارد و سبب بروز عوارض جانبی می‌شود.


رابطه استرس و سلامت پوست

تاثیر استرس بر پوست

می‌گویند پوست ما افشاکننده حالات و وضع روحی و روانی ماست، به طوری که در دوران پراسترس و پرتنش که به طور طبیعی در زندگی همه افراد پیش می‌آید، پوست مان پژمرده و تیره به نظر می‌رسد و آثار خستگی بر آن قابل مشاهده است، اما اتفاق بدتر زمانی می‌افتد که دوره‌های پراسترس در زندگی‌مان طولانی بشود که حاصل آن ریزش منطقه‌ای مو یا بروز آثار پیری و چین و چروک بر پوست خواهد بود که شاید جبران آن به سادگی و در کوتاه‌مدت ممکن نباشد.

واقعیت آن است که به طور عادی پوست و موی ما در معرض انواع آسیب‌ها و آلودگی‌های محیطی از نور خورشید گرفته تا آلاینده‌های محیطی و در برخی افراد اثرات منفی ناشی از مصرف سیگار و الکل قرار دارد.

استرس می‌تواند سیستم‌های دفاعی طبیعی بدن که آسیب‌پذیری نسبت به این عوامل را کاهش می‌دهد، تضعیف کند و به این ترتیب روند ترمیم‌کنند‌گی پوست با اختلال مواجه می‌شود که حاصل آن تخریب بافت پوست و مو و ظاهر شدن نشانه‌های پیری زودرس روی پوست است.

اما نکته مهم در این میان باورهای اشتباهی است که در ارتباط با آثار استرس بر پوست و مو قابل مشاهده است که دکتر مسعود داوودی، متخصص بیماری‌های پوست و مو درباره آنها چنین توضیح می‌دهد: استرس می‌تواند به ریزش سکه‌ای یا منطقه‌ای مو منجر شود، اما در سفید‌شدن موها برخلاف تصور عامه نقشی ندارد، بلکه ریزش موهای تیره‌تر پوست که در مواجهه با تنش‌ها آسیب‌پذیرتر است، باعث به چشم آمدن بیشتر موهای سفید شخص می‌شود.
 
از سوی دیگر برخلاف تصور بسیاری که جوش‌های ایجاد شده روی صورت‌شان را ناشی از عوامل عصبی می‌دانند، استرس می‌تواند جوش‌ها را همچون برخی از بیماری‌های پوستی تشدید کند، ولی این اتفاق برای افرادی می‌افتد که مستعد ابتلا به آکنه هستند و به خودی خود عامل بروز جوش و آکنه روی پوست نیست.1

رابطه استرس و سلامت پوست
 

استرس، عامل بروز یا تشدید آلرژی پوستی

افراد زیادی هستند که هنگام بروز عصبانیت، ناراحتی و اضطراب علائمی چون کهیر، خارش و آلرژی‌های پوستی را بروز می‌دهند. چنین تظاهراتی به این معناست که اگر بیمار مبتلا به اگزما یا حساسیت پوستی دچار استرس شود، بیماری‌اش بیش از پیش شعله‌ور خواهد شد.

بر این اساس متخصصان پوست به تمام افرادی که در برخورد با استرس دچار حساسیت، کهیر یا حتی آکنه‌های چرکی می‌شوند، توصیه می‌کنند برای مدتی و تا خارج شدن از شرایط استرس، از خوردن خوراکی‌های چرب، شیرین و محرک پرهیز کنند.

همچنین این محققان برای کاهش عوارض استرس بر پوست به تمام افراد و بخصوص افراد مستعد بروز آلرژی‌های پوستی یا آکنه توصیه می‌کنند که در همه فصل‌های سال برای کاهش اثرات استرس بر پوست‌شان از ضدآفتاب استفاده کنند البته استفاده از ماسک‌های خانگی با استفاده از انواع میوه‌ها نیز در کاهش اثرات استرس بر پوست می‌تواند موثر باشد.1
 

خشکی پوست

اگر استرس داشته باشید، احتمالا آب کافی نمی‌نوشید و به‌جای آن از نوشابه یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده می‌کنید و همین باعث می‌شود پوست‌تان مانند کاغذ چروکی به نظر برسد.

برای درمان آن، اول از همه باید روزی ۸ لیوان (یا بیشتر) آب بنوشید. می‌توانید برای افزایش آنتی اکسیدان های سالم، چای سبز بنوشید و از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، چغندر و کرفس که آب زیادی دارند، استفاده کنید.

برای آبرسانی به پوست می‌توانید از سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید. اسید هیالورونیک به‌طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد و می‌تواند هزار برابر وزنش آب نگه دارد. این ماده رطوبت هوا را هم جذب می‌کند و درنتیجه به‌سرعت پوستی درخشان و باطراوت را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.2

آکنه

استرس مشکلاتی از قبیل آکنه، پسوریازیس و اگزما پوستی را تشدید می‌کند. استرس، باعث آزادسازی کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. کورتیزول هورمون‌های دیگر بدن را از بین می‌برد و باعث بروز آکنه در صورت یا بدن می‌شود. استرس همچنین تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر روده را از بین می‌برد که این اتفاق تأثیر خودش را به‌صورت بروز آکنه در پوست نشان می‌دهد.

برای کاهش استرس، تنفس عمیق را تمرین کنید. یک نفس عمیق بکشید و شُش‌هایتان را پُر از هوا کنید، چند ثانیه هوا را نگه دارید و بعد به‌آرامی آن را از طریق دهان خارج کنید. نوشیدن آب به مقدار زیاد و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل هم بسیار مهم است، چون اگر بدن به‌خوبی تغذیه نشود، نمی‌تواند استرس را کنترل کند. میوه، سبزی و پروتئین‌هایی مثل گوشت هم برای کاهش استرس بسیار مفیدند زیرا بین باکتری‌های مفید و مضر روده تعادل برقرار می‌کنند و در کاهش قند خون مؤثرند.2
 

استرس دامن ناخن ها هم می گیرد

اگر عادت به جویدن ناخن هایتان دارید یا هنگامی که عصبی هستید با ناخن هایتان روی میز ضربه می زنید، بدانید که این کار می تواند باعث بدشکل شدن ناخن ها و ایجاد خط هایی عمودی روی سطح آنها شود. به بیان دیگر بسیاری از افرادی که از بدشکل بودن ناخن های خود شکایت دارند، نمی دانند بدرفتاری ناشی از استرس باعث به وجود آمدن این مشکل برای ناخن هایشان شده است.

اما متخصصان توصیه می کنند که این افراد در طول دوران درمان استرس، همیشه ناخن های خود را کوتاه نگه دارند تا عادت جویدن و ضربه زدن با آنها به مرور زمان از سرشان بیفتد. همچنین ورزش کردن، پرهیز از حمام آب داغ و مرطوب کردن پوست اطراف ناخن ها می تواند تا حد زیادی باعث کنترل استرس و کاهش عوارض ناشی از آن بر ناخن ها شود.3

رابطه استرس و سلامت پوست
 

چروک‌های ریز

هورمون کورتیزول قندخون را افزایش می‌دهد. بالارفتن قندخون باعث می‌شود رشته‌های پروتئینی به نام کلاژن و الاستین که مسوول حالت ارتجاعی و انعطاف پوست هستند، آسیب ببینند. به این ترتیب به مرور زمان پوست کم‌کم دچار چروک‌های ریز می‌شود. از سوی دیگر استرس باعث می‌شود تا به‌طور ناخودآگاه عضلات صورتتان را منقبض نگه دارید و انقباض طولانی‌مدت این عضلات هم به ایجاد چین و چروک‌های بیشتر می‌انجامد.

چاره چیست؟ بهترین راه مبارزه با چین و چروک‌های پوستی پیشگیری از تشکیل آنهاست. کاستن از استرس روزمره با روش‌های مختلف و تمرین آزاد کردن عضلات صورت و بدن با روش‌هایی مانند تمرکز و یوگا می‌تواند به بازشدن اخم‌های شما کمک کند، اما اگر دچار چین و چروک‌های پوستی هم شده‌اید، با استفاده از کرم‌هایی که حاوی رتینول و آنتی‌اکسیدان‌ها و بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، می‌توانید کلاژن‌سازی پوستتان را تحریک کنید و تا حدی به بهبود اوضاع امیدوار باشید.

راه سریع‌تر از بین بردن چین و چروک‌های پوستی، البته به صورت موقت، استفاده از بوتاکس برای فلج کردن عضلات یا پرکننده‌های مختلف برای پر کردن چین و چروک‌هاست که البته این دو روش باید حتما تحت نظر پزشک انجام شوند.3
 

صورت سرخ و برافروخته

وقتی استرس دارید، تنفس‌تان بریده‌بریده می‌شود و حتی شاید به خودتان بیایید و ببینید برای چند ثانیه نفس‌تان را حبس کرده‌اید. این کار می‌تواند موجب سرخی و برافروختگی صورت‌تان شود.

اکسیرهای آرامش‌بخشی را که حاوی بابونه و نعناع هندی هستند، استنشاق کنید تا استرس‌تان کم شود. حتی می‌توانید خاطرات شادتان را مرور کنید تا ذهن‌تان بازتر و آرام‌تر شود. کار ساده‌ای است، اما برای کاهش استرس واقعا اثربخش است.2

رابطه استرس و سلامت پوست
 

موهای خاکستری

اگر موهایتان خاکستری و سفید هستند، استرس هم می‌تواند با متوقف کردن تولید ملانین در موهای شما، خاکستری شدن‌شان را سرعت ببخشد. همچنین به‌مرور زمان موها را نازک‌تر هم می‌کند.

برای جلوگیری از این روند، درباره‌ی مصرف بیوتین (ویتامین B7) یا ویتامین B با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این مواد موها را قوی‌تر می‌کنند. می‌توانید از شامپوهای حاوی پروتئین هم استفاده کنید تا سفید شدن مو را به تأخیر بیندازید.2

پینوشتها
1.www.asriran.com
2.www.chetor.com
3.www.saednews.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها