خانه » همه » مذهبی » راهکار تربیت انسان

دانلود کتاب های امتحان شده

راهکار تربیت انسان


راهکار تربیت انسان

۱۳۹۷/۱۲/۱۸


۶۱۵ بازدید

با عرض سلام

ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب به شما

بنده توفیق پیدا کردم برای چند نوجوان دختر وپسر افغانی سید ،یتیم که حدود ۱۰ تا ۱۳ سال می باشند کار فرهنگی انجام دهم. با توجه به اینکه هم دچار فقر مادی و فقر فرهنگی زیادی هستند .خواهش مندم بنده را راهنمایی کنید که چگونه مباحث اخلاقی برایشان توضیح بدهم؟چه کتاب ها یی و چه راهکارهایی به بنده پیشنهاد می دهید.در ضمن به طور مثال برخی از بچه ها حتی در امر نماز کاهل می باشند.

دوست گرامی. مشکل انسان بیشتر مربوط به ساختار ذهنی و شخصیتی است که اگر درست شود انسان در مسیر حق قرار می گیرد. در مورد ساختار ذهنی برات توضیح می دهم ولی شما خودت باید در این زمینه مطالعه داشته باشی چون کسی که می خواهد دیگران را تربیت کند حتما باید در زمینه ساختار ذهنی و ساختار شخصیت انسان مهارت کافی داشته باشد. سعی کن در زمینه اخلاق و نماز و عبادات دیگر مطالعه کنی و با دادن اطلاعات درست و قوی به آنها باورهای آنها را تقویت نمایی. سعی کن آنها صفات خوب و نماز و دین داری را دوست داشته باشند. ارزش های اخلاقی را به انها یاد بده و در مورد هدف دین که قرب به خدا است برایشان صحبت کن تا هدف شان در زندگی خدا باشد نه دنیا.
شناخت ساختار ذهنی:
ساختار ذهنی انسان آمیزه ای از افکار و احساسات و باورها و ارزش ها و اهداف و گرایش ها است.
باورها، ارزش ها و نگرش های هر فرد روی ادراک وی از دنیای پیرامون و چگونگی پاسخ او به محیط اثر می گذارد. در واقع ما بر اساس یک چهارچوب ذهنی منحصر به فرد عمل می کنیم و برای شناخت خود، آگاهی از این چهارچوب ذهنی امری لازم و ضروری است. باورهای ما شامل اصولی هستند که باطناً آنها را پذیرفته و قبول داریم. ارزش ها نیز عبارتند از ملاک و معیارهایی که به وسیله آنها افکار و رفتار خود و دیگران و هر آنچه که در محیط رخ می دهد را ارزشیابی می کنیم. نگرش یا دیدگاه افراد نسبت به مسائل نیز از باورها و ارزش های آنها نشأت می گیرد. ساختار ذهنی افراد مختلف متفاوت از یکدیگر بوده و گاهی نیز این ساختارها تحت تأثیر دیگران شکل گرفته و ناکارآمد می باشند. اما باورها و ارزش های فرد امری مطلق نبوده و قابلیت اصلاح و تغییر دارند. آگاهی یافتن از افکار، باورها و ارزش ها و ساختار ذهنی خود، و همچنین آگاهی یافتن از این واقعیت که باورها و ساختارهای ذهنی ما قابلیت انعطاف دارند، تأثیر بسزایی در شناخت هر چه بیشتر ما از خود و پرورش خودآگاهی دارد.
شناخت ساختار شخصیت:
شخصیت معمولا ارائه الگوهای معینی از رفتار، و افکار و احساسات است که ویژگی یک فرد را بیان می کند و در سازگاری وی با موقعیت های زندگی تاثیر می گذارد. قرآن کریم می فرماید: قل کل یعمل علی شاکلته فربکم اعلم بمن هو اهدی سبیلا(اسرا،‌ 84) بگو: هر کسى براساس ساختار روانى خود عمل مى کند، پس پروردگار شما بهتر مى داند که چه کسى راه یافته تر است.
در قرآن کریم واژه شخصیت با این لفظ خاص به کار برده نشده است، لکن کلمه شاکله همان معنی را بیان می نماید.
شاکله از ماده شکل به معنی بستن پای چهار پای می باشد و آن طنابی که با آن پای حیوان را می بندند، شکال می گویند و شاکله به معنی خلق و خو در اخلاق می باشد. خلق در تعاریف علمای اخلاق همان ملکه نفسانی است، که رفتار و افعال به راحتی و بدون هیچ تدبر و اندیشه ای از آن صادر می شود.
پس در نتیجه می توان گفت: که شخصیت همان شاکله است و شاکله همان ملکات نفسانی است که مقتضی رفتار، پندار، و گفتار و احساسات خاص است و اعمال انسان را در جهت خاص شکل می دهد.
شاکله، عامل تعیین کننده رفتار است و چون قید و بندی است که حرکات و سکنات فرد را محدود و مشخص می سازد و مانند طریق و مذهبی است که سمت و سوی حرکت آدمی را در مسیر زندگی مشخص می کند.
شاکله نسبت به عمل همچون روح جاری در بدن است که بدن با اعضاء و اعمال خود آن را مجسم نموده و معنویات او را نشان می دهد. و این معنا هم با تجربه و هم از راه بحثهای علمی بثبوت رسیده که میان ملکات نفسانی و حالات روحی از یک طرف و میان ملکات نفسانی و اعمال بدنی از سوی دیگر رابطه خاص وجود دارد.
اسلام و قرآن برای شناخت انواع یا تیپ های شخصیتی از ملاک ویژه استفاده می کنند که در هیچکدام از مکتبهای روانشناسی به آن توجه نشده است، و آن ملاک عقیده است.
قرآن کریم افراد را از لحاظ شخصیتی به سه نوع تقسیم بندی کرده است : 1- مؤمنان 2- کافران و 3- منافقان . هر یک از این انواع سه گانه خصوصیات اصلی و عمومی ویژه خود را دارند که شخصیت هر کدام را از دو نوع دیگر مجزا می کند.
کسی که می خواهد کار فرهنگی انجام دهد علاوه بر شناخت ساختارهای درونی انسان ها که گفته شد باید دین شناس خوبی هم باشد و انسان شناسی و دین شناسی به انسان مهارت تربیت انسان می دهد. در این زمینه مطالعات مستمر لازم است. موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد