خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

دانلود کتاب های امتحان شده

راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

نیش پشه در کودکان باید توسط والدین کنترل و در صورت ایجاد ناراحتی در منزل و یا توسط پزشک درمان شود.همچنین در برخی موارد نیش پشه در کودکان نسبت به گزش سایر حشرات واکنش‌های آلرژیک دارند، یا نیش پشه در کودکان موجب خراش یا شکاف پوستی در آن‌ها که می‌تواند منجر به عفونت‌های ثانویه پوست شود. در نتیجه گاهی اوقات به آنتی بیوتیک نیاز دارند.


راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

انجمن کودکان کانادا (CPS) موارد زیر را برای به کاهش نیش‌های خارش‌دار نیش پشه در کودکان توصیه می‌کند:
 

  • نگذارید آن‌ها پرورش یابند

پشه‌ها در آب راکد تولید مثل می‌کنند. یکی از مؤثرترین راه‌های کاهش پشه‌ها خلاص شدن از آب راکد با تخلیه استخرهای بچه، گلدان‌ها و اسباب بازی‌هایی است که آب جمع می‌کنند.
 

  • از ایجاد نقاط گرم خودداری کنید

از مناطقی که جمعیت زیادی از پشه‌ها وجود دارند خودداری کنید و در مواقعی که پشه‌ها بیشترین فعالیت را دارند مانند غروب و طلوع صبح از بیرون بودن خودداری کنید.  پنجره های خود را با تعمیر خوب و‌ عایق مناسب، بسته نگه دارید تا پشه‌ها از خانه خارج نشوند. پشه‌ها دوست دارند در چمن‌های بلند پنهان شوند، بنابراین از این مناطق پرهیز کنید و چمن‌های خود را به خوبی کوتاه کنید. افرادی که از پاسیو یا بالکن استفاده می‌کنند نیز می‌توانند به دور کردن پشه‌های کوچک کمک کنند. این امر به دو دلیل اتفاق می‏افتد: اول، پشه‌ها دوست ندارند با نسیم پرواز کنند. دوم، وقتی افراد در پاسیو یا بالکن می‌نشینند کمک می‌کنند تا CO2 را که از طریق بازدم ایجاد می‏شود، پشه‌ها را از دست می‏دهند و باعث می‌شود کمتر در معرض پشه‌ها قرار بگیرند.
 

  • ایجاد یک مانع

کودک خود را با پیراهن‌هایی با رنگ روشن، گشاد و آستین بلند که در شلوارهای بلند قرار دارد و شلوارهایی که داخل جوراب‌ها هستند بپوشانید. کفش‌های مخصوص دویدن و کفش‌هایی با پوشش کامل بپوشید و از پوشیدن صندل خودداری کنید.
 

  • اگر لازم است، از اسپری استفاده کنید

دفع پشه مؤثرترین راه جلوگیری از گزش پشه است. CPS توصیه می‌کند که کودکان فقط باید در معرض مقادیر کمی از مواد شیمیایی ضد حشرات مانند DEET قرار بگیرند.

راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

آیا با نیش پشه در کودکان خطراتی برای سلامتی ایجاد می‏شود؟
پشه‌ها به ویژه ویروس‌ها و انگل‌ها که منتقل می‌کنند، در واقع مرگ و میر سالانه انسان بیش از هر حیوان یا حشره دیگری است. برآورد شده است که سالانه حدود یک میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل بیماری‌های مرتبط با پشه مانند مالاریا و تب دنگ می‌میرند. در حالی که این بیماری‌ها به ندرت در آمریکای شمالی دیده می‌شود (جدا از مسافرانی که به خارج از کشور رفته‌اند)، پشه‌های آمریکای شمالی ناقل تعدادی از عوامل بیماری زا هستند. این بیماری عمدتاً کودکان خردسال و بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که بسیاری از افراد آلوده هیچ علائمی نشان نمی‌دهند، حدود 20٪ افراد آلوده 14 روز پس از گزش دچار تب، سردرد، دردهای عضلانی و خستگی می‌شوند. این بیماری به طور معمول سه تا شش روز طول می‌کشد. تقریباً از هر 150 نفر یک نفر به بیماری‌های جدی مرتبط با WNV مبتلا می‌شود، از جمله عفونت‌های مغزی مانند انسفالیت یا مننژیت. بنابراین نیش پشه در کودکان باید توسط والدین کنترل و در صورت ایجاد ناراحتی در منزل و یا توسط پزشک درمان شود.

همچنین در برخی موارد نیش پشه در کودکان نسبت به گزش سایر حشرات واکنش‌های آلرژیک دارند، یا نیش پشه در کودکان موجب خراش یا شکاف پوستی در آن‌ها که می‌تواند منجر به عفونت‌های ثانویه پوست شود. در نتیجه گاهی اوقات به آنتی بیوتیک نیاز دارند.
 
داستان‌های بسیاری از افراد قدیمی در مورد رژیم غذایی و پشه وجود دارد، مانند این افسانه که خوردن غذاهای شور مانند چوب شور یا چیپس یا غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز یا آووکادو باعث افزایش جذابیت نیش پشه در کودکان می‌شود؛ اما هیچ مدرکی وجود ندارد که هر چیزی که می‌خورید یا می‌نوشید میزان جذابیت شما برای یک پشه گرسنه را تغییر می‌دهد؛ اما برخی از افراد بیشتر از بقیه برای پشه‌ها جذاب هستند، اما دلیل دقیق آن روشن نیست. به احتمال زیاد، این موضوع به ترکیب مواد شیمیایی و میکروب‌های موجود در پوست ما برمی گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که پشه‌ها به شدت جذب CO2 می‌شوند، یعنی گازی که هنگام بازدم از بدن خارج می‌شود. آن‌ها همچنین جذب اسید لاکتیک می‌شوند که با تعریق ما ترشح می‌شود؛ بنابراین افرادی که با افزایش فعالیت بدنی تنفس و تعریق بیشتری دارند به خصوص برای پشه‌ها، جذاب هستند.

 CPS استفاده محدود از DEET را فقط در صورت لزوم برای محافظت در برابر پشه‌ها، مگس‌ها و کنه‌ها توصیه می‌کند. از DEET نباید در نوزادان شش ماهه و کمتر استفاده شود و فقط باید روی پوست در معرض استفاده قرار گیرد (زیر لباس اسپری نشود).

راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

 
DEET به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است تنها موارد نادر از عوارض جانبی (مانند آسیب مغزی) در مورد افرادی است که تمایل به استفاده بیش از حد دارند. به طور معمول، در برخی از کودکان ممکن است DEET پوست آن‌ها را تحریک کند، باعث خارش یا بثورات پوستی شود. خواندن برچسب، استفاده کم ازDEET و مطابق با دستورالعمل‌های CPS مهم است.
 

  • اما بی خطرترین روش‌های استفاده از مواد دفع حشرات چیست؟ CPS این دستورالعمل‌های ایمنی را توصیه می‌کند:
  • قبل از استفاده، کل برچسب را با دقت بخوانید.
  • مواد دفع حشرات باید همیشه توسط یک بزرگسال انجام شود و باید از دسترس کودکان دور شود.
  • مواد دفع کننده حشرات فقط باید در فضای باز و نه در فضاهای بسته، مانند یک کلبه یا چادر، اسپری یا استفاده شود.
  • هرگز مواد دفع حشرات را در نزدیکی غذا اسپری نکنید.
  • فقط روی پوست در معرض گزش قرار دهید.
  • مواد ضد دافع حشرات را زیر لباس اسپری یا استفاده نکنید.
  • از مواد دفع حشرات روی چشم و دهان خودداری کنید. به طور مستقیم روی صورت اسپری نکنید، به دستان خود بمالید و سپس با دستان خود را به صورت کودک بمالید. اگر مواد دافع به چشم می‌خورد، بلافاصله با آب بشویید و دستورالعمل‌های بیشتر را روی برچسب دنبال کنید.
  • روی دست کودکان قرار ندهید، زیرا ممکن است چشم‌های خود را مالش دهند یا دستان خود را در دهان خود بگذارند.
  • روی زخم‌های باز، بریدگی یا خراش، جوش، آفتاب سوختگی یا تحریک پوست استفاده نکنید.
  • به محض ورود به خانه با آب و صابون بشویید و دیگر نیازی به محافظت ندارید.
  • اگر کودک شما به یک محصول واکنش مشکوکی نشان داد، ناحیه در معرض آب را بلافاصله بشویید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید و کودک را به دکتر برسانید.

 
درمان نیش پشه در کودکان

راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

در ادامه مقاله در مورد نحوه مراقبت از نیش پشه در کودکان و سایر حشرات در خانه و اینکه چه موقع باید با پزشک تماس بگیرید خواهیم پرداخت. با گرم شدن هوا، بچه‌ها برای بازی بیرون می‌آیند و ممکن است کودک شما در ماه‌های گرم بیشتر در معرض گزش باشد. در بیشتر موارد نیش پشه در کودکان و سایر حشرات باعث ناراحتی جزئی می‌شوند و در خانه نیز قابل درمان هستند؛ اما والدین باید در مورد انواع مختلف گزش و گزیدگی اطلاعات داشته باشند تا بدانند چه موقع باید با پزشک تماس بگیرند. بسیاری از حشرات و عنکبوت‌ها گزش دردناکی دارند که اغلب منجر به لکه‌های قرمز و متورم می‌شود. با استفاده از این نکات متداول‌ترین انواع نیش و گزشها اشکال را شناسایی کنید:
 

  • زنبورها: نیش زنبورهای عسل باعث تورم، قرمزی و درد فوری می‌شوند. ممکن است در وسط تورم متوجه یک گزش یا تورفتگی شوید. زنبورها معمولاً در جایی که گل‌ها، بوته‌های مختلف رشد می کنند و در مکانهای تفریحی طبیعتی و سواحل دریا یافت می‌شوند.

 

  • مورچه‌های آتش نشانی: گزش مورچه‌های آتش نشانی بلافاصله می‌سوزد و باعث درد می‌شود. ممکن است مایع را در اطراف ناحیه متورم مشاهده کنید. اگر فرزند شما ده ها مورد گزش مورچه آتشین دارد، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کند. مراقب مورچه‌های آتش نشانی در مراتع، چمنزارها، چمن‌ها و پارک‌ها باشید.

 

  • پشه‌ها: نیش پشه‌ در کودکان ممکن است فوراً مشکلی ایجاد نکند، اما بعداً قرمز، متورم و خارش می‌یابد. پشه‌ها به‌طورکلی در آب یافت می‌شوند و به رنگ‌های روشن و رایحه‌ها جذب می‌شوند.

 

  • عنکبوت: ممکن است در ابتدا متوجه نیش عنکبوت نشوید. با این حال، اگر روی پوست کودک شما یک منطقه دردناک و قرمز پر از مایع و احاطه شده توسط یک حلقه قرمز یا بنفش وجود داشته باشد، لازم است که در مورد گزش به پزشک مراجعه کند.

 

  • کنه: کنه‌ها معمولاً هنوز به ناحیه‌ای که گزیده اند متصل می‌شوند و می‌توانند در موها یا روی پوست پنهان شوند. با استفاده از موچین کنه را از سر بگیرید و به آرامی آن را از روی پوست و موی کودک خود بیرون بیاورید. در صورت نیاز به آزمایش بیماری کنه، آن را نگه دارید. پس از حضور در مناطق جنگلی به دنبال کنه باشید.

راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

  • زنبورها: زنبورهای زنبور مانند زنبورهای عسل ممکن است یک گزش یا تورفتگی را به جا بگذارند. همچنین نیش آن‌ها باعث درد و تورم فوری می‌شود. زنبورها معمولاً در نزدیکی گل‌ها، بوته‌ها، مناطق پیک نیک و سواحل یافت می‌شوند. زنبورهای عسل و سایر زنبورها به احتمال زیاد باعث ایجاد گزیدگی دردناک می‌شوند. متأسفانه، نیش آن‌ها نیز به احتمال زیاد باعث واکنش شدید آلرژیک می‌شود.

 
واکنش آلرژیک به نیش پشه در کودکان و سایر حشرات به اشکال زیر می‌تواند یک فوریت پزشکی باشد. اگر کودک شما علائمی مانند این را داشته باشد ممکن است یک واکنش آنافیلاکتیک (تهدید کننده زندگی) را تجربه کند.
 

  • سرفه کردن
  • مشکل تنفس
  • غش کردن
  • کهیر در سراسر بدن
  • لکنت زبان
  • زبان، لب یا چشم متورم است
  • مشکل در بلعیدن
  • خس خس سینه

 
 اگر کودک شما این علائم را نشان داد، با شماره 115 تماس بگیرید.
 
 اگر نیش پشه در کودکان و سایر حشرات در کودک در چشم، دهان یا گلو تأثیر گذاشت، حتی اگر به گزش حساسیت نداشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک شما واکنش آلرژیک را تجربه نمی‌کند، به احتمال زیاد می‌توانید نیش پشه در کودکان را در خانه درمان کنید. برای درمان نیش پشه در کودکان، ابتدا با مالش آرام یک چیز صاف مانند کارت اعتباری از طریق نیش، اطمینان حاصل کنید که گزش را برداشته‌اید. بعد، محل گزش یا گزش را با آب و صابون تمیز کنید و یک کرم آنتی بیوتیک بزنید. با قرار دادن یخ در محل گزش می‌توانید به کودک خود برای کاهش درد کمک کنید. اگر نیش پشه در کودکان شما به بازو یا پا خورده باشد، می‌تواند آن اندام را برای کمک به کاهش تورم بالا ببرد.

راه‌های جلوگیری از نیش پشه در کودکان

بسیاری از حشرات بعد از آن نیش خارش ایجاد می‏کنند. برای جلوگیری از خارش می‌توانید لوسیون گزش یا آنتی هیستامین گزش را در محل قرار دهید. همچنین ممکن است به کودک خود یک دوز استامینوفن یا آنتی هیستامین متناسب با سن او برای کمک به درد و خارش بدهید.
 
 بیشتر علائم گزش باید طی چند ساعت یا چند روز برطرف شود. با این حال، اگر تورم، قرمزی یا درد بدتر شود – یا اگر کودک شما تب، بثورات پوستی یا خستگی را تجربه کرد – با متخصص اطفال کودک خود تماس بگیرید. برخی از اشکالات مانند پشه‌ها و کنه‌ها می‌توانند بیماری‌هایی از جمله ویروس نیل غربی، ویروس زیکا و بیماری لایم را منتقل کنند. با رعایت چند قانون ساده می‌توانید به کودکان کمک کنید تا مورد هدف حشرات قرار نگیرند:
 

  • نگذارید در فضای باز لباس روشن بپوشند.
  • از صابون‌های بسیار معطر یا عطرها و لوسیون‏های با بوی شیرین استفاده نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که آن‌ها هنگام بازی در بیرون کفش می‌پوشند.
  • دست‌ها و پاها را تا حد ممکن بپوشانید.
  • آن‌ها را با مواد دافع حشرات کودکان اسپری کنید.

 
 همچنین باید به کودک خود یاد دهید که با آرامش از حشرات و پشه‏های مشاهده شده دور شود و هرگز سعی در لمس آن‌ها نداشته باشد. به او بیاموزید که شکل مورچه‌ها، لانه زنبورهای عسل و کندوی عسل چگونه است، بنابراین او می‌داند از آن‌ها دوری کند.

 همچنین می‌توانید با استفاده از مواد دفع حشرات و جلوگیری از عوامل تجمع زنبورها، عنکبوت‌ها و پشه‌ها اقداماتی را برای کاهش تعداد حشرات در حیاط خود انجام دهید. برای کمک به جلوگیری افزایش از پشه‌ها، باید اطمینان حاصل کنید که در حیاط شما آب راکدی وجود ندارد.
 
توصیه نمی‌شود که خود کندوها یا لانه زنبورها را از بین ببرید. برای حذف این موارد و ایجاد حیاط خانه خود برای بازی امن‌تر، باید با یک متخصص حرفه‌ای تماس بگیرید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها