خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه کار هایی برای خلاصی از شر دندان قروچه

دانلود کتاب های امتحان شده

راه کار هایی برای خلاصی از شر دندان قروچه

راه کار هایی برای خلاصی از شر دندان قروچه

دندان قروچه یا بروکیسم حالتی است که فرد دندان های خود را بدون اینکه چیزی برای جویدن وجود داشته باشد به هم می‌ساید. این حالت در طبقه بندی اختلالات عصبی عضلانی قرار می گیرد و در واقع دندان قروچه یکی از شایع ترین اختلالات مرتبط با خواب است.


راه کار هایی برای خلاصی از شر دندان قروچه

استرس چه به شکل اضطراب باشد یا خشم یا احساس سرخوردگی، تأثیرات زیادی روی جسم و خواب شما دارد. این احساس به ویژه اگر سرکوب شود، پیامد‌های شدیدتری به همراه خواهد داشت. ممکن است شما حتی از برخی تأثیرات آن آگاه نباشید. دندان قروچه و فشردن دندان‌ها روی هم، دو تا از همان عوارض است. در اینجا می‌خواهیم به شما راهکاری پیشنهاد بدهیم تا برای همیشه از شر این عادت آزاردهنده خلاص شوید.

نشانه‌های زیر ممکن است تنها نشانه‌هایی باشند که شما را متوجه مشکل دندان قروچه‌تان می‌کنند، مگر اینکه کسی هنگام خواب کنار شما حضور داشته باشد و صدای دندان قروچه‌تان را بشنود.

درد در مفصل گیجگاهی زیرآرواره‌ای (TMJ) و فک؛

سردردهای مزمن؛

گوش‌درد و طنین صدای زنگ در گوش؛

دندان‌درد یا حساسیت دندانی؛

عقب‌رفتگی لثه؛

ساییدن دندان‌ها روی هم و یا لب‌پر شدن دندان‌ها؛

خواب آشفته یا بی‌خوابی.

شما می‌توانید از مطب دندان‌پزشک خود یک محافظ دهان تهیه کنید که البته ممکن است گران باشد و استفاده از آن نیز چندان راحت نباشد، ولی یک راه‌حل سریع و مؤثر برای شب‌هاست. راه حل بهتر این است که این عادت را با عادت‌های سالم جایگزین کنید، به خصوص اگر شما این کار را در طول روز نیز انجام می‌دهید.

وضعیت درست لب‌ها و دندان‌ها

حالت عادی و در حال استراحتِ دهان که یوگا نیز آن را تأیید می‌کند، به شکل زیر است:

لب‌ها روی هم و دهان بسته است.

دندان‌ها از یکدیگر اندکی فاصله دارند.

نوک زبان تا ریج آلوئول (قسمت ناهموار که پشت دندان‌های جلویی قرار گرفته است) بالا آمده یا زبان بالا قرار گرفته و نوک آن پشت و یا بین دندان‌ها قرار می‌گیرد.

این وضعیت از فشار روی TMJ و عضله‌ی جونده می‌کاهد. من حدود ۵ سال پیش به خودم آموزش دادم و اکنون به ندرت پیش می‌آید که دندان قروچه کنم. کاری که من کردم بسیار ساده و سرراست بود، فقط سعی کردم حالت دهانم را تغییر بدهم.

به تدریج زبانم جلو آمد به گونه‌ای که اکنون نوک آن پشت دندان‌هایم قرار می‌گیرد و بیشتر لبه‌های زبانم بین دندان‌های عقبی قرار می‌گیرد. اگر زبان آنجا راحت‌تر است، چرا من باید اعتراضی داشته باشم به خصوص تا وقتی که دندان‌هایم همچنان از یکدیگر فاصله دارند و روی هم قرار نگرفته‌اند؟!

راه کار هایی برای خلاصی از شر دندان قروچه

آگاهی کلید اصلی تغییر است

هر چه بیشتر در طول روز حواس‌تان به وضعیت در حال استراحت دهان باشد و آن را مدام به وضعیت عادی‌اش برگردانید، شب‌ها کار ساده‌تر می‌شود.

آماده شدن برای خواب

هنگامی که می‌خواهید آماده‌ی خوابیدن شوید، وضعیت دهان خود را بررسی کنید. در ابتدا من مدام مجبور بود زبانم را بین دندان‌هایم قرار بدهم تا آرواره‌ام یاد بگیرد باز بماند. من، کسی که همواره دندان قروچه می‌کرد، موفق شدم این تغییر آگاهانه را دائمی و همیشگی کنم ولی این کار نیاز به زمان، هوشیاری و توجه دقیق داشت. باید مدام به خود یادآوری می‌کردم که این تلاش ارزشش را دارد، من ارزشش را دارم. اکنون دهان من در شب و روز، بدون آنکه نیاز به فکر کردن باشد در وضعیت عادی و در حال استراحت خود قرار دارد.

تسکین درد

اگر به دلیل دندان قروچه و فشردن دندان‌ها‌یتان روی هم، دچار سردرد یا دردهای دیگر شده‌‌اید، تا زمانی که بتوانید وضعیت در حال استراحت دهان‌تان را اصلاح کنید، از «ژست جیغ زدن» استفاده کنید.

ژست جیغ حالتی است که در آن تا جایی که می‌توانید دهان خود را باز می‌کنید و همزمان زبان خود را بیرون می‌آورید (این کار را می‌توانید با جیغ زدن یا به صورت بی‌صدا انجام بدهید.)

این وضعیت را برای حدود ۳۰ ثانیه حفظ کنید.

هرچند بار در طول روز که درد به سراغ‌تان آمد یا حتی برای جلوگیری از احساس درد، این حرکت را انجام بدهید. این کار باعث کشیدگی عضله‌ی جونده و منعطف شدن TMJ می‌شود.

حتی اگر دندان قروچه و ساییدن دندان‌هایتان روی یکدیگر به دلایل دیگر باشد، اصلاح وضعیت دهان‌تان می‌تواند به کاهش عوارض ناشی از آنها کمک کند. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هم‌ترازی غیر معمول دندان‌های بالا و پایین (ملکلوژن) به گونه‌ای که دندان‌های بالا و پایین روی هم قرار نمی‌گیرند (در این مورد حتما به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید)؛

پیچدگی‌های ناشی از اختلالات عصب شناختی؛

تاثیرات جانبی بعضی از داروهای روان‌درمانی.

ای کاش مدت زمانی را که طول کشید تا بتوانم حالت دهانم را تغییر بدهم، به نحوی ثبت و مستند کرده بودم. ولی چون چنین کاری نکردم، بهترین نصیحتی که می‌توانم به شما بکنم این است: حوصله کنید، این کار نیاز به زمان و تمرکز دارد.

شما می‌توانید به یک تغییر ماندگار و همیشگی دست پیدا کنید که در آن دیگر از سردردها و دردهای دیگری که در نتیجه‌ی دندان قروچه و ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر به وجود می‌آید، خبری نباشد. شما همچنین می‌توانید کیفیت خواب خود را بهبود بدهید و از آسیب بیشتر به دندان‌ها و لثه‌ی خود جلوگیری کنید.

آیا رسیدن به چنین اهدافی ارزش زمان و توجه شما را ندارند؟ در این میان پولی را که به جای صرف هزینه‌های دندان‌پزشکی و داروهای مسکن، می‌توانید صرفه‌جویی کنید نیز نباید از قلم انداخت.2

در ادامه ۶ راه کار خانگی که می تواند دندان قروچه را کاهش دهد را باهم بررسی خواهیم کرد:

روغن اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس فواید بسیاری دارد از جمله آن می توان به خاصیت تسکین دهندگی آن برای سیستم عصبی اشاره کرد. یک ترفند عالی برای افرادی که از دندان قروچه رنج می برند اضافه کردن چند قطره از روغن این گیاه جادویی و اسپری کردن آن به بالش است. این روغن باعث شل شدن عضلات صورت و فک شما می شود و دندان قروچه را کاهش می دهد. همانند تمام درمان های گیاهی، استفاده ی مرتب و مکرر آن برای دستیابی به خواص درمانی نیاز است.

راه کار هایی برای خلاصی از شر دندان قروچه

محافظ دندان یا نایت گارد

محافظ های دندانی ابزار‌های انعطاف پذیری هستند که بر روی دندان ها قرار می گیرند و معمولا به منظور حفاظت از دندان ها در هنگام فعالیت های ورزشی استفاده می شوند. کاربرد دیگر آن ها برای افراد مبتلا به دندان قروچه شبانه است.

شاید اولین بار هنگام استفاده از این وسیله، احساس خوبی نداشته باشید. اما باید بدانید که می تواند کمک شایانی به کاهش علائم و تسکین درد‌های فک ناشی از دندان قروچه داشته باشد. این محافظ تمام دندان های شما را می پوشاند و اجازه ی سایش بر روی یکدیگر را به آن ها نمی دهد.

کمپرس گرم

گرم کردن فک ها نیز می تواند یک راهکار کاربردی برای تسکین درد و کاهش دندان قروچه باشد. یک حوله و یا پد مخصوص را گرم کنید و یک طرف صورت خود را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی آن قرار دهید و سپس اینکار را برای سمت دیگر صورت خود انجام دهید. انجام دادن این روش قبل از خواب شبانه می تواند به استراحت عضلات فک و صورت کمک کننده باشد.

ریشه ی گیاه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. والرین نام لاتین این گیاه است و ریشه آن دارای خواص دارویی استکه برای درمان اضطراب و عصبانیت و به عنوان کمک خواب در پیری استفاده می شود. عصاره ریشه سنبل الطیب می تواند به بهبود خواب به دلیل ۱۵۰ ترکیب موثر بر اعصاب کمک نماید.

طبق پژوهش ها دمنوش این گیاه، می تواند مدت زمان به خواب رفتن را تا حد زیادی کاهش دهد و اثرات آن را هم تراز با قرص های شیمیایی خواب دانسته اند، با این تفاوت که عوارض کمآن با دارو‌های شیمیایی قابل مقایسه نیست. در یک مطالعه نشان داده شد که ۸۹ درصد افراد پس از استفاده از ریشه ی این گیاه کیفیت بهتری از خواب را تجربه کرده اند. همه این موارد به کاهش تنش و استراحت عضلات فک و صورت شما منتهی خواهد شد.

علاوه بر این، مصرف به طور منظم چای ریشه سنبل الطیب مقدار یک ماده شیمیایی در مغز به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می‌دهد که به نوبه خود به تولید یک اثر آرام بخش بر روی سیستم عصبی کمک می کند.

منیزیم

رژیم غذایی شما بر دندان قروچه نیز موثر است. خواص منیزیم در جهت کمک به ماهیچه ها به اثبات رسیده است. علاوه براین منیزیم برای آرامش بافت عضلانی و رگ های خونی ضروری است. طبق مطالعات استفاده از لوسیون های حاوی مینزیم و همچنین مصرف غذا‌های دارای منیزیم می تواند به کاهش ساییدن و فشردن دندان ها کمک کننده باشد.

ترکیب شیر و زردچوبه

حتما شنیده اید که نوشیدن یک لیوان شیر قبل از خواب به بهبود سلامت خواب شما کمک می کند. اما بهتر است بدانید که تاثیر آن با اضافه کردن زردچوبه چندین برابر خواهد شد. این ترکیب جادویی می تواند دندان قروچه شما را متوقف کند.شیر دارای آمینواسید تریپتوفان است. ماده ای که به تسکین سیستم عصبی کمک می کند. از طرف دیگر زردچوبه خاصیت کاهندگی درد دارد و التهاب را کاهش می دهد. شیر زردچوبه می تواند یک درمان مناسب برای کاهش علائم دندان قروچه باشد.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.jamilian.net
3.www.fararu.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها