خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه کار هایی برای داشتن روحیه قوی

دانلود کتاب های امتحان شده

راه کار هایی برای داشتن روحیه قوی

راه کار هایی برای داشتن روحیه قوی

داشتن روحیه قوی یکی از نکات مثبت شخصیتی است که همواره انسان را در مشکلات و سختی ها کمک می کند و باعث داشتن شخصیتی قوی و محکم در زندگی می شود.


راه کار هایی برای داشتن روحیه قوی

کسی که روحیه‌ قوی دارد، مصمم، با اراده و پیگیر است. داشتن روحیه‌ قوی یکی از ویژگی‌های افراد موفق، ورزشکاران ممتاز و رهبران برجسته است. اگر شما هم دوست دارید روحیه‌ قوی داشته باشید تا بتوانید با چالش‌های زندگی‌تان روبه‌رو شوید و به سمت هدف‌هایتان پیش بروید، با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه فردی با روحیه‌ قوی باشید.

تعریف روحیه

ادوین فلیپو، نویسنده‌ی کتاب‌های مدیریتی، روحیه را این چنین تشریح می‌کند: نگرش یا شرایط روانی افراد یا گروه‌ها که اراده‌ شان را برای همکاری تعیین می‌کند. روحیه‌ی خوب در افراد از طریق اشتیاق، تایید داوطلبانه‌ی مقررات و دستورها، و اراده برای همکاری با سایرین جهت تکمیل اهداف سازمان مشاهده می‌شود. از سویی دیگر، روحیه‌ی ضعیف از طریق کج خلقی، نافرمانی، احساس دلسردی و بی علاقگی به کار، شرکت، و موسسه قابل مشاهده است.‌”

به گفته‌ی دیل یودر، نویسنده‌ی کتاب مدیریت کارکنان و روابط صنعتی، روحیه‌ عبارت است از احساسی که تا حدودی با حس یگانگی جمعی، اشتیاق یا شور و حرارت در ارتباط است. روحیه، طبق کاربرد رایج این کلمه برای گروهی از کارگران، به آهنگ جمعی، جو یا فضای کاری اشاره دارد که احتمالا به طور ناخودآگاه توسط اعضای گروه احساس می‌شود.‌

انواع روحیه

در ادامه به دو نوع از روحیه اشاره می‌کنیم:

روحیه‌ی فردی و گروهی

روحیه‌ی فردی عبارت است از نگرش یک فرد واحد به کار، محیط و غیره. در حالی‌که روحیه‌ی گروهی بازتاب کننده‌ی نگرش کلی گروهی از افراد است. روحیه‌ی گروهی شامل نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های هر یک از افراد است و ممکن است به مرور زمان دستخوش تغییر شود. روحیه‌ی فردی و گروهی به یکدیگر متصل هستند، ولی لزوما یکسان نیستند. آن‌ها بر یکدیگر تاثیرگذار هستند. ممکن است درک شخصی افراد از شرایط حاضر، بالا باشد ولی درک گروهی، ضعیف و اندک؛ و بالعکس.

روحیه‌ی بالا یا پایین

روحیه ممکن است به دو حالت باشد، روحیه‌ی بالا یا روحیه‌ی پایین. به گفته‌ی نویسنده‌ای به نام مک‌فارلند “‌روحیه‌ی بالا هنگامی وجود خواهد داشت که نگرش‌های کارمندان با موقعیت کلی یک گروه و با مسیر دستیابی به اهداف گروه همسو باشند. از سویی دیگر، وقتی نگرش‌های کارمندان باعث مهار اراده و توانایی سازمان برای دستیابی به اهداف‌اش شوند، روحیه‌ پایین خواهد بود. کلمه‌هایی نظیر شور و شوق، اشتیاق، وفاداری، و قابلیت اطمینان حاکی از روحیه‌ی بالا هستند. از سویی دیگر، روحیه‌ی پایین را می‌توان با کلمه‌هایی مانند عدم علاقه، تنبلی، بی تفاوتی، ستیزه‌جویی، حسادت، نزاع، بدبینی، و غیره تشریح کرد.1

راه کار هایی برای داشتن روحیه قوی

چگونه روحیه قوی داشته باشیم

برای اینکه روحیه شادی داشته باشید تا بتوانید اهداف خود را در زندگی دنبال کنید و به موفقیت برسید به نکات زیر توجه کنید.

وقت خود را تلف نمی کنند

افرادی که دارای روحیه قوی هستند ، می دانند زندگی همیشه وفق مرادشان و راحت نیست پس هیچ وقت به علت شرایط نامساعد و یا نحوه برخورد دیگران وقت خود را با تاسف خوردن تلف نمی کنند و همیشه مسئولیت کلیه کارهای خود را برعهده می گیرند.

مثبت فکرمی کنند

افراد موفق از حداکثر توانایی های خود استفاده می کنند و شکست هایتان را به کار می گیرند تا بتوانند در آینده موفق شوند . این افراد قبل از شروع کار آیه یاس نمی خوانند و افکار منفی را از خود دور می کنند بلکه تمام تلاش خود را برای موفقیت می کنند و همیشه افکار مثبت دارند تا به موفقیت برسند.

تحت سلطه دیگران نیستند

افرادی که روحیه قوی دارند همیشه اجازه نمی دهند که دیگران کنترلشان کنند و تحت سلطه دیگران نیستند . آنها احساسات خود را کنترل می کنند و می دانند چگونه به احساس خود واکنش نشان دهند.

از افراد منفی دوری می کنند

این افراد ارتباط خویش را باکسانی که برای آنها افسردگی به ارمغان می آورند را کاهش می دهند و از ارتباط مسموم که در آنها احساس ناراحتی، عصبانیت یا ناامنی ایجاد می کند، اجتناب می کنند. آنها از ارتباط با کسانی که دائما انتقاد می کنند ، گریزانند و دوست دارند با افرادی ارتباط برقرار کنند که ارتباط مثبت و خوشبینانه دارند.

انعطاف پذیر هستند

افراد دارای روحیه قوی، قدرتمندند و از تغییرات نمی ترسند و انعطاف پذیر هستند به طوری که از تغییرات مثبت استقبال می کنند و استعدادهای خود را با تغییرات وفق می دهند.

به دیگران کمک می کنند و اجازه می دهند آنها نیز کمک شان کنند

آنها اجازه می دهند هنگام بروز مشکلات دیگران کمکشان کنند زیرا کمک دیگران می تواند اضطراب و دلواپسی را برطرف کند. در مقابل کمکی که دریافت می کنند نیز به دیگران کمک می کنند و این گونه دامنه دوستی را گسترش می دهند.

انرژی خود را به علت مسائل بی اهمیت هدر نمی دهند

افراد دارای روحیه قوی ، تمرکزشان را روی چیزهایی می گذارند که بوسیله خودشان قابل کنترل باشد و بیهوده وقت و انرژی خود را با مسائلی که غیرقابل کنترل است تلف نمی کنند زیرا آنها می دانند که بعضی وقتها تنها چیز قابل کنترل ، نگرش خود آنهاست. این افراد معمولا از مسائل غیر قابل کنترل مانند ترافیک و یا به خاطر گم شدن چمدان شکایت نمی کنند.2

آنها از خطرات پیش بینی شده نمی ترسند

آنها معمولا به آب و آتش نمی زنند و کارهای احمقانه نمی کنند اما درمورد پیامدهای پیش بینی شده بی پروا هستند. این افراد قبل از تصمیم گیری های بزرگ در مورد آن کاملا بررسی و تمام جوانب آنرا سبک و سنگین می کنند و قبل از اینکه اقدامی انجام دهند همه جنبه های بالقوه کار را در نظر می گیرند.

آنها به گذشته نمی چسبند

آنها حسرت گذشته را نمی خورند و آرزو نمی کنند که ای کاش اوضاع فرق می کرد. آنها با استفاده از اتفاقات گذشته به تجربیات و دانسته های خود می افزایند. در هر صورت، آنها تجربیات تلخ را معمولا فراموش کرده و برای روزهای باشکوه خیالبافی نمی کنند. درعوض در زمان حال زندگی کرده و برای آینده خود برنامه ریزی می کنند.

راه کار هایی برای داشتن روحیه قوی

آنها معمولا یک اشتباه را بارها و بارها تکرار نمی کنند

این افراد مسولیت کارها و رفتارهایشان را کاملا برعهده گرفته و از اشتباهات خود درس می گیرند. در نتیجه، یک اشتباه را بارها تکرار نمی کنند. بعلاوه با استفاده از تجربه حاصل از اشتباه در آینده تصمیمات بهتری می گیرند.

آنها از موفقیت دیگران بیزار نیستند

این افراد موفقیت دیگران را جشن می گیرند و به آنها تبریک می گویند. آنها حسود نیستند و یا با دیدن موفقیت دیگران احساس باخت نمی کنند. در عوض، کاملا می فهمند که موفقیت در اثر تلاش فراوان بدست می آید و دوست دارند که برای رسیدن به موفقیت سخت تلاش کنند.

آنها با دیدن اولین شکست دست از تلاش نمی کشند

این افراد شکست را بهانه ای برای ترک تلاش نمی بینند. در عوض، شکست را یک شانس برای رشد و بهبود می دانند. آنها آنقدر تلاش می کنند تا نتیجه بگیرند.

آنها از تنها بودن نمی ترسند

افراد قدرتمند تحمل تنها ماندن را دارند و از سکوت نمی ترسند. از این نمی ترسند که با افکارخود تنها باشند و بعلاوه از زمان تنهابودن به صورت مفید استفاده می کنند. از خلوت کردن با خود لذت می برند و برای سرگرم شدن وابسته به حضور دیگران نیستند و می توانند به تنهایی هم شاد باشند.

آنها حس نمی کنند که دنیا به آنها بدهکار است

این افراد خود را طلبکار از زندگی نمی دانند. آنها با این ذهنیت بزرگ نمی شوند که دیگران باید مراقب آنها باشند و یا دنیا باید چیزی به آنها بدهد. در عوض ، به دنبال شانس هایی بر اساس شایستگی های فردی خود هستند.

آنها به دنبال نتیجه گیری فوری نیستند

گرچه این افراد برای مشاغل جدید و یا بهبود سلامت خود تلاش می کنند اما توقع ندارند که سریع به نتیجه برسند. در عوض، از توانایی ها و وقت خود برای بهترین نتیجه استفاده می کنند و می دانند که ایجاد تغییرات واقعی وقت گیر است.3

پی نوشت:
1.www.razservat.ir
2.www.namnak.com
3.www.vista.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها