خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » راه کار هایی که باعث می شوند امیدتان را از دست ندهید

دانلود کتاب های امتحان شده

راه کار هایی که باعث می شوند امیدتان را از دست ندهید

راه کار هایی که باعث می شوند امیدتان را از دست ندهید

امید! واژه‌ی مبهمی به نظر می‌رسد؛ شاید این روزها ارتباط اندکی با زندگی شما دارد، یا حتی هیچ جایی در زندگی‌تان نداشته باشد. امید یعنی دیدنِ فرصت‌های موجود در زندگی؛ امید پیش‌شرطی لازم برای رهایی از تمام عادت‌های بدی است که به آنها گرفتار شده‌اید.


راه کار هایی که باعث می شوند امیدتان را از دست ندهید

اگر مدتی است که رنگ و بوی امید را در زندگی‌تان ندیده‌اید، پیشنهاد می‌‌کنم تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید امید به آینده پیدا کنید.

با انجام مراحل زیر می‌توانید برای مشاهده‌ی فرصت‌های بیشتر در زندگی روزمره‌ی خود، مسیر درست را بیابید و امید به آینده را در خود تقویت کنید.

روش اول: زندگی خود را مجسم کنید

دوست دارید زندگی‌تان چگونه باشد

بیشتر مردم نمی‌توانند برای فردایی بهتر امید داشته باشند؛ زیرا نمی‌دانند که فردای آنها چگونه باید باشد. پیش از اینکه بتوانید به آینده امیدوار باشید، ابتدا باید بفهمید که مطلوب‌ترین زندگی برای شما کدام زندگی است. کمی زمان بگذارید و به این فکر کنید که زندگی ایده‌آل شما، چه ویژگی‌هایی دارد و چه شکلی است؟
مثلا از خودتان بپرسید: «اگه فردا که از خواب بیدار شدم، به من بگن که می‌تونم هر طور که دوست دارم زندگی کنم، چجوری زندگی می‌کنم؟» تا جایی که می‌توانید به جزئیات فکر کنید. مثلا اینکه دوست دارید در چه خانه‌ای زندگی کنید؟ با چه افرادی دوست شوید و مشغول انجام چه کارهایی باشید؟ شاید ایده‌ی بدی نباشد که تصور و رؤیای خود از زندگی را بنویسید، تا بتوانید هر از چند گاهی به آن نگاهی بیندازید و آن را مرور کنید.

تصویر ایده‌آل خود را با شرایط فعلی زندگی‌تان مقایسه کنید

پس از اینکه فهمیدید زندگی ایده‌آل شما چگونه است، آن را با شرایط زندگی فعلی خودتان مقایسه کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا بفهمید که چه بخش‌هایی از زندگی فعلی شما، مطابق با تصورتان از زندگی ایده‌آل است و آیا در مسیر درستی گام برمی‌دارید یا نه.

انتظارات شما از زندگی، واقع‌بینانه است یا نه؟

برای داشتن امید به آینده، ابتدا باید مطمئن شوید که رؤیا و چشم‌اندازی که برای آینده دارید، واقع‌بینانه است. داشتن رؤیاهایی غیرواقعی موجب می‌شود که احساس ناامیدی کنید. به رؤیایتان برای زندگی فکر کنید و بفهمید که آیا چشم‌انداز و رؤیای شما واقع‌بینانه است؟ اگر چنین نیست، باید تغییراتی در آن ایجاد کنید تا دستیابی به آن، امکان‌پذیر شود.

اهدافی را برای خود تعیین کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای امید به آینده، تعیین هدف‌ هایی است که برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنید. پس از ایجاد رؤیایی برای آینده‌تان، اهدافی را نیز برای خود تعیین کنید. اهداف‌تان را بنویسید و برای دستیابی به آنها، سخت تلاش کنید.

راه کار هایی که باعث می شوند امیدتان را از دست ندهید

روش دوم: امید به آینده را در خود ایجاد کنید

توانایی‌های خود را باور داشته باشید

برخی افراد امید به آینده ندارند؛ زیرا تصور می‌کنند توانایی رسیدن به اهداف خود را ندارند. اگر شما نیز این احساس را دارید، بهتر است توانایی‌های خود را روی کاغذ یادداشت کنید و برای داشتن آن ویژگی‌ها خود را تحسین کنید.

روابط حمایتی با افراد برقرار کنید

سعی کنید با کسانی ارتباط برقرار کنید که از شما برای رسیدن به اهدافتان حمایت کنند و شما را تشویق کنند تا از توانایی‌های خود استفاده کنید. برای این کار بهتر است به کارها و رفتارهای اطرافیان خود دقت کنید و بفهمید کدام فرد می‌تواند برای شما الگوی مناسبی باشد.

در فعالیت‌های لذت‌بخش مشارکت کنید

انجام کارهای مورد علاقه، باعث ایجاد امید به آینده می‌شود؛ زیرا فرد می‌خواهد در آن کارها موفق شود. اگر فعالیت‌هایی مورد علاقه خود را نمی‌دانید بهتر است فعالیت‌های جدید را امتحان کنید. 

خود را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید

قرار گرفتن در موقعیت‌های ثابت و یکنواخت باعث ایجاد حس ناراحتی و افسردگی می‌شود؛‌ اما قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که سخت و دشوار است به شما کمک می‌کند تا ناامید نباشید. شرکت در فعالیت‌های هیجان‌انگیز باعث ایجاد امید برای رسیدن موفقیت می‌شود.

افکار و احساسات خود را یادداشت کنید

یادداشت کردن افکار و احساساتی که دارید باعث می‌شود دلیل ناامیدی خود را کشف کنید و برای جلوگیری از آن تلاش کنید. اگر این کار را روزانه و قبل از خواب انجام دهید، امید بیشتری برای رسیدن به اهداف خود دارید و بهتر می‌خوابید.2

روش سوم: با اضطراب و ناامیدی مقابله کنید

نشانه‌های اختلال «استرس پس از سانحه» را شناسایی کنید

معمولا افراد دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و ناامیدی می‌شوند. بررسی کنید که آیا دچار PTSD هستید؟ یا اگر به وجود این اختلال در خود مشکوک هستید، با فردی متخصص در حوزه‌ی سلامت روانی، صحبت کنید.

با ترسی که از آینده دارید، مقابله کنید

پژوهش‌ها نشان داده است که داشتنِ انتظارات غیرواقعی (یا به عبارتی، داشتنِ امید کاذب) موجب بروز اضطراب می‌شود. این اضطراب، دیدن فرصت‌های موجود برای شما را دشوار می‌کند. اضطراب مهار نشده، با ایجاد احساس ناامیدی، مانع پیشرفت شما می‌شود. برای ایجاد امیدی واقع‌بینانه (به جای امید کاذب)، باید یاد بگیرید که چگونه با اضطراب‌تان مقابله کنید.

دقت کنید که چه زمانی، ناامیدی شما به ناامیدی فراگیر تبدیل می‌شود

تقریبا همه‌ی ما، در موقعیت‌های خاصی، اضطراب را تجربه می‌کنیم یا در دوره‌های کوتاهی از زندگی‌مان، احساس اندوه می‌کنیم. این احساسات می‌تواند واکنش‌های مفیدی نسبت به چیزهای ناسالم موجود در زندگی باشند. ولی وقتی این احساسات، با تمام محیط و اتفاق‌های اطراف ما مرتبط باشند، می‌توانند نشانه‌ای از مسئله‌ای جدی‌تر، مانند اختلال اضطراب یا افسردگی باشند.

از فردی متخصص در حوزه‌ی سلامت روانی، کمک بگیرید

اگر میزان بالایی از اضطراب را تجربه کرده‌اید یا نمی‌توانید عادت یا الگوی فکری ناسالمی را کنار بگذارید، کمک خواستن از پزشک و فردی متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر و جهت درست گام بردارید. آنها می‌توانند ابزار یا تکنیک‌های روان‌شناسی مفیدی را به شما پیشنهاد دهند تا بتوانید بر موانعی که سر راه‌تان هستند، غلبه کنید. این کار به ویژه زمانی مفید است که پس از چند بار تلاش کردن و شکست خوردن برای از بین بردن اضطراب خود، دچار سرخوردگی شده باشید.

راه کار هایی که باعث می شوند امیدتان را از دست ندهید

روش چهارم: امید را درک کنید

به این فکر کنید که امید به آینده به چه معناست

امید، نگرشی است که هر روز برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید و یک حالت ذهنی همیشگی نیست. یکی از تعاریف امید که مورد استفاده‌ی برخی از روانشناسان است، این تعریف است: «امید حالت انگیزشی مثبتی است که بر نیروی موفق (انرژی معطوف به هدف) و مسیرهای موفق (برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف) مبتنی است». امید نتیجه‌ی انجام کارهایی است که برای ما لذت‌بخش هستند و به ما کمک می‌کنند تا به اهداف‌مان برسیم.

بدانید که هر روز باید بر روی نگرش‌تان کار کنید

انتظار نداشته باشید که به طور ناگهانی، امیدوارتر شوید. افزایش یا کاهش امید، مانند این نیست که کلیدی را به سادگی روشن یا خاموش کنید! برای داشتن امید به آینده، باید هر روز بر روی نگرش‌تان کار کنید. این فرایند را به صورت روزانه انجام دهید و توجه خود را بر جنبه‌هایی از زندگی‌تان متمرکز کنید که بر آنها کنترل دارید.

افکار منفی‌تان را به چالش بکشید و آنها را نادیده نگیرید

برای امید به آینده، باید بر توانایی خود برای مقابله با افکار منفی و جلوگیری از اینکه این افکار، رفتار شما را کنترل کنند، تلاش کنید. با یادگیری تعامل با احساسات دشواری که در شما ایجاد می‌شوند (به جای نادیده گرفتن آنها)، می‌توانید بفهمید که چرا چنین احساساتی دارید. درک احساسات‌تان به شما کمک می‌کند تا با آنها، به شیوه‌ای سازنده برخورد کنید و به این احساسات اجازه ندهید که بر شما غلبه کنند.

در موقعیت‌های چالش‌برانگیز، بهبود‌پذیر باشید

برای ایجاد امید به آینده، یاد بگیرید که در موقعیت‌هایی که موجب ناراحتی شما می‌شوند و حس انگیزه را در شما از میان می‌برند، چگونه باید عمل کنید. پژوهش‌ها نشان داده است که اگر یاد بگیرید در شرایط تهدید‌کننده، احساس راحتی بیشتری داشته باشید، ریسک بروز مشکلات سلامتی جسمی در شما کاهش می‌‌یابد و کارکرد روانی کلی شما را بهبود می‌دهد. وجود سیستم پشتیبانی قوی اجتماعی و اعتماد داشتن به توانایی‌هایتان، برای ایجاد حس بهبود‌پذیری و بازیابی دوباره‌ی توان خود پس از موقعیتی سخت، ضروری است.3

پی نوشت:
1.www.vista.ir
2.www.motalesharif.com
3.www.chetor.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها