یکی از قابلیت‌هایی که برای اولین بار در ویندوز XP رونمایی شد امکان رایت CD  و DVD به وسیله‌ی خود ویندوز و بدون نیاز به برنامه جانبی است. در نتیجه اگر ویندوز شما XP است و یک CD/DVD-Writer نیز در اختیار دارید می‌توانید CDها و DVDهای خود را به سادگی رایت کنید. در این ترفند به معرفی این قابلیت می‌پردازیم.

ابتدا یک CD یا DVD خام در درون رایتر قرار دهید.
از My Computer پوشه یا فایل مورد نظر که قصد رایت آن بر روی CD یا DVD را دارید را انتخاب کرده و بر روی آن راست‌کلیک کنید. دقت کنید اگر چندین فایل دارید می‌توانید با نگه داشتن کلید Ctrl آن‌ها را انتخاب نمایید.
پس از راست‌کلیک از منوی Send To، درایو CD/DVD-ROM خود را انتخاب کنید.
پس از اندک زمانی (ترفندستان) فایل‌های مورد نظر کپی خواهند شد.
هم‌چنین شما می‌توانید بدون نیاز به این کار، به صورت جداگانه فایل‌های مورد نظر را Copy کرده و سپس با ورود به CD/DVD Drive آن‌ها را Paste کنید.
در پایان با ورود به درایو CD/DVD اطلاعات را با انتخاب گزینه Write these files to CD/DVD رایت کنید.
برای تنظیم سرعت رایت نیز می‌توانید با راست‌کلیک بر روی درایو C و انتخاب Properties و سپس رفتن به تب Recording سرعت را تغییر دهید.

لازم به ذکر است همان‌طور که متوجه شدید از این طریق می‌توانید تنها اطلاعات روی هارددیسک را بر روی CD/DVD رایت کنید. برای کپی CD/DVD می‌توانید ابتدا اطلاعات CD/DVD  را موقتاً به هارد منتقل کرده و سپس بر روی CD/DVD خام رایت کنید.