خانه » همه » مذهبی » رفتار با شوهر

رفتار با شوهر


رفتار با شوهر

۱۳۹۸/۰۱/۱۴


۶۶۱ بازدید

رفتار زن با همسرش از نظر اسلام

خواهر محترم، خوشحالیم که ایمان روشنتان، شما را به رعایت چارچوبهای دینی فرامی خواند و در این راه، ذهن منطقی تان، از مشورت با دیگران ابایی ندارد. قدر این دو نعمت را بدانید و شکرگذار خدای مهربان باشید.
در زیر به ذکر نکاتی کلیدی در مورد رفتار با همسرتان می پرداریم. همانطور که شما هم می دانید تنها اطلاع داشتن از این موارد کافی نیست بلکه آنچه در این میان اهمیت زیادی دارد عمل نمودن به نکات زیر می باشد، در ضمن به یاد داشته باشید رعایت همین نکات به ظاهر کوچک اما با اهمیت می تواند زندگی مشترک شما به محیطی با صفا و پر از صمیمیت تبدیل کند:
1. با مطالعه کتب مربوط به آیین همسردارى، چگونگى ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شرکت در جلسه هاى آموزش خانواده دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.
2. همسرتان را نزدیک ترین و محرم ترین فرد بدانید و او را نیمه تن، حامى و پشتیبان خود تلقى کنید.
3. بدون اجازه شوهر در مال او تصرف نکنید.
4. با یادگیرى مهارت هاى ارتباطى نظیر فعالانه به حرف هاى او گوش کردن، احترام به نظرها و عقاید یکدیگر و تشریک مساعى و مشورت کردن روابط خود را بهبود بخشید.
5. بدون اجازه و توافق شوهر از خانه بیرون نروید.
6. هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جاى سرزنش کردن او یا تفسیر نادرست، به شناسایى مساله و یافتن راه حل آن بپردازید و در صورت لزوم کمک و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب کنید.
7. براى رسیدن به امنیت روانى وعاطفى در روابط زناشویى داشتن صداقت، پذیرش، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهید.
8. در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در نخستین فرصت ممکن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندى مخرب و پیشرونده تبدیل نشود.
9. به هر طریق ممکن رفتارهاى مطلوب همسرتان را مورد توجه و تایید قرار دهید; به گونه اى که همسرتان بفهمد برایش ارزش قائل هستید.
10. تشویق و تایید و بیان نکات مثبت به طور آشکار یا در جمع باشد و تذکر نکات منفى و انتقاد به طور محرمانه و در تنهایى صورت گیرد.
11. براى خصوصیات و نیازمندى هاى او ارزش قائل شوید و در روابط کلامى، عاطفى، اقدام ها و تصمیم گیرى ها به افکار و خواسته هاى همسرتان توجه کنید.
12. اگر رفتار خاصى براى شما مبهم است، ساده ترین راه این است که از همسرتان هدف و علت آن رفتار را بپرسید و با روش مسالمت آمیز، صمیمانه و خوش بینانه موضوع را روشن کنید.
13. رفتار نادرست همسرتان را با رفتارهای مشابه پاسخ ندهید. اینگونه رفتارها را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتى مناسب درباره مساله مورد نظر به بحث و گفت و گو بپردازید.
14. بکوشید در سراسر زندگى، به خصوص در روابط بین خود و همسرتان، به جاى هر گونه پیش داورى یا مشاهده اشکالات و ضعف ها نقاط مثبت و قوت را ببینید; به عبارت دیگر، به جاى توجه به نیمه خالى لیوان به نیمه پر آن توجه کنید.
15. سعى کنید در برنامه ریزى براى فعالیت هاى اجتماعى، اوقات فراغت، دید و بازدیدهاى خانوادگى و نظایر آن به مشورت کردن با یکدیگر بپردازید و از یک جانبه نگرى بپرهیزید.
16. در هر فرصتى که پیش مى آید، با همسر و اعضاى خانواده تان ارتباط کلامى و عاطفى برقرار کنید.
17. سطح توقعات و انتظارات خود را با میزان درآمد شوهر تنظیم کنید و از او چیزی که توان تهیه آن را ندارد نخواهید.
18. هر از چند گاهى زوجین در فضایى محرمانه، محبت آمیز و صمیمانه به ارزیابى رفتار و روابط یکدیگر بپردازند و از یکدیگر بپرسند، چه باید کرد تا روابطمان بهتر و بانشاطتر شود؟
19. همیشه، در رویارویى با مسائل و مشکلات خانوادگى، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسؤولیت خود و شناخت انتظارات متقابل به حل و فصل اختلافات روى آورید.
20. از داشتن نگرش هاى آرمان گرایانه و شاعرانه در مساله ازدواج و روابط زناشویى و نیز انتظارات غیر واقع بینانه اجتناب کنید.
21. هنگامى که همسرتان مى خواهد از خانه خارج شود او را تا دم در همراهى کنید.
22. هنگام ورود او به خانه سعى کنید خود را از قبل آماده و مهیا نموده به استقبال او بروید.
23. سعی کنید زمینه هاى بروز سوء تفاهم ها و سوء ظن ها را از بین ببرید و از رفتارهایى که موجب بروز سوء تفاهم و سوء ظن مى شود، خوددارى کنید.
24. بکوشید با روان شناسى همسرش آشنا شوید تا بدانید همسرتان به چه امورى بها مى دهد و نظام ارزشى اش چگونه است; براى مثال معمولا مردان مى خواهند مستقل و خود مختار باشند و آزادى عمل و احساس اقتدار و ارزشمندی را داراى ارزش مى دانند.
25. زن و شوهر از مسخره کردن یکدیگر و گفتن سخنان طعنه آمیز و دو پهلو جدا پرهیز کنند.
26. از رفتارهایى نظیر متلک، تحقیر، سرزنش و به رخ کشیدن یکدیگر که موجب افزایش مقاومت هاى روانى در طرف مقابل است، جدا باید پرهیز شود.
27. در سراسر زندگى، از جمله در زندگى خانوادگى، بکوشید به نقاط مثبت، موهبت و نعمت هایى که در اختیار دارید بیندیشید نه به امورى که در اختیار ندارید.
28. از خطاهاى اوسریعا بگذرید و خطاهاى همسرتان را تحمل کنید.
29. با یادآورى برخى ایام مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظایر آن و دادن هدیه هایى هر چند کوچک (مثل یک شاخه گل) به طور نمادین یا سمبلیک عشق و علاقه خود را به همسرتان اعلام کنید.البته گاهی اوقات نیز لازم است، از اصل غافلگیری استفاده کنید و بدون اینکه مناسبتی وجود داشته باشد برای او هدیه ای تهیه کنید، زمانی که او پرسید به چه مناسبت بگویید به مناسبت عشق.
30. اگر مشکلى در خانه بوجود آمده در بدو ورود او مطرح نکنید.
31. در انتخاب دوست و برقرارى روابط دوستانه و معاشرت هاى خانوادگى با زوج هاى دیگر دقت کنید و این امور را با توافق یکدیگر انجام دهید.
32. از هر گونه رفتارى که منجر به آسیب زدن به جایگاه او در خانواده می شود، پرهیز کنید.
33. هرگز خطاى او را در حضور دیگران، فرزندان، آشنایان، والدین یکدیگر و. .. بازگو نکنید.
34. هرگز همسرتان را با مرد دیگر مقایسه نکنید و هیچ گاه از مردان دیگر نزد او تعریف نکنید.
35. از رفتارهاى مطلوب همسرتان تشکر کرده، او را تشویق کنید و انگیزه تکرار آن رفتار را بیش تر سازید.
36. به مسائل محرم و نامحرم هم در نزد شوهر و هم در غیاب او توجه داشته باشید.
37. از نسبت دادن القاب و زدن برچسب هاى ناگوار و نامطلوب مانند بدقول، زرنگ، شلخته، کله شق، یک دنده، لجباز و خودخواه به یکدیگر پرهیز کنید.
38. دعا به درگاه الهی و توسل با ائمۀ (علیهم السلام) را در این مسیر فراموش نکنید.
در این رابطه مطالعه کتابهای زیر نیز مفید خواهد بود:
1- آئین همسرداری: دوروتی کارنگی، ترجمه مهستی شهلایی.
2- همسرداری: ابراهیم امینی (کتاب اسلامی و متناسب با فرهنگ ما).
3- تسخیر قلب؛ خانم ها چگونه باید به قلب همسر خود راه یابند؟، تألیف رابرت، ترجمه کیهان نیا.
4- زن، مرد، ارتباط: تألیف گری، ترجمه مهدی قراچه داغی.
5- رازهایی در مورد مردان (آن چه می بایست هر زنی بداند، سرد کننده های جنسی چیستند): دکتر باربارادی آنجلس، ترجمه هادی ابراهیمی.
6- رازهایی درباره زنان که هر مردی باید آن را بداند: دکتر باربارادی آنجلس، ترجمه هادی ابراهیمی.
7- زندگی شیرین: تألیف محمود اکبری.
8- رازهای مردان، آنچه هر زنی باید بداند: تألیف دکتر هرب گلدبرگ، ترجمه عباس چینی و پروانه نفت چی.
9- کلبه عشق: آنچه عروس و داماد باید بدانند، مهدی دانشمند.
10- نظام حیات خانواده در اسلام: تألیف دکتر علی قائمی.
موفق ومؤید باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد