خانه » همه » مذهبی » رمان و اخلاق

رمان و اخلاق


رمان و اخلاق

۱۳۹۳/۰۸/۲۵


۱۱۱ بازدید

به نام خدا با سلام میخواستم در مورد تأثیر رمان هاى عاشقانه بر اخلاق و تفکرات بپرسم و این که خواندن آن ها مشکلی ایجاد میکند؟

پرسشگر گرامی از ارتباط با این مجموعه سپاسگزاریم.
در مورد تاثیر داستانم ها و رمان ها باید گفت که دانشمندان متوجه شده‌اند خواندن یک رمان تا چند روز بعد از تمام کردن آن روی مغز انسان تاثیر می‌‌گذارد. یعنی در واقع حداقل برای چند روز، تغییرهایی حقیقی روی مغزمان صورت می‌‌گیرد. گاهی اوقات تاثیرهایی که یک داستان برذهن انسان می گذارد هیچ برنامه یا گوینده ای نمی تواند بر انسان داشته باشد .وقتی فرد داستانی را می خواند خود را در کنار شخصیّت قصه حس می کند وگویی حادثه ها برای خود او رخ می دهند و این اتّفاقات را به عنوان تجربه ای در زندگی خود به حساب می آورد .رمان همانند « آینه ای است که تحولات روحی و معنوی انسان را در طول زمان در خود بازتاب می دهد » ( .عناصر داستان ، ص 45 )
حال اگر این داستان ها مفید و آموزنده باشند در نتیجه خواندن این مطالب برای شخص سودمند می باشد و در بعضی مواقع منجر به هدایت شخص یا الگو گیری مناسبی برایش می شود .چنانکه در بسیاری از موارد زبان قرآن برای حکایت برخی وقایع به صورت داستان است ،چرا که در این صورت تاثیر بیشتری بر خواننده دارد. اما اگر مطالب و داستان هایی که شخص می خواند مفید و آموزنده نباشد در این صورت تفکرات شخص را به سوی بیراهه می کشاند و در برخی موارد(مطالعه ی مطالبی که موجب تحریک می شود)موجب مفسده است و مطمئنا خواندن این موارد توصیه نمی شود.
* نظر مراجع درباره ی خواندنی های محرک
به نظر همه مراجع تقلید عظام خواندن مطالبی که موجب تحریک شهوت و ارتکاب گناه می شود؛ جایز نیست. دوما علاوه بر حرمت شرعی خواندن مطالبی که محرک شهوت هستند، به هر مقدار که بیشتر این مطالب را می خوانید غریزه جنسی شما بیشتر تحریک می شود و در نتیجه کنترل آن برای شما مشکل تر خواهد بود و خدای ناکرده بیشتر در معرض انحراف جنسی و گناه قرار می گیرید.
موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد