خانه » همه » مذهبی » رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی

رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی


رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۳۹۷/۰۹/۲۴


۹۹۱ بازدید

سلام.چرا امام خامنه ای اعضاء شورایعالی انقلاب فرهنگی را ازافراد ولایی تعیین نمی کند که به قول دکتر رحیم پورازغدی اینقدرکارشکنی می کنند.؟؟؟؟؟؟؟؟

با سلام و احترام خدمت شما . شواری عالی انقلاب فرهنگی متشکل از افراد حقوقی و حقیقی است افراد حقوقی شامل:
رییس جمهور که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر ورزش و وجوانان، معاون برنامه ریزی و نظارت راھبردی رییس جمهور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، رئیس سازمان صدا و سیما، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی،رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، رئیس جهاد دانشگاهی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده،رییس دانشگاه آزاد اسلامی،رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس.
و افراد حقیقی این شورا شامل آقایان؛
رضا داوری اردکانی، علی رضا اعرافی ،حمید پارسانیا، غلامعلی حدادعادل، عبدالله جاسبی ،حسن رحیم پور ازغدی،علی اکبر رشاد، محسن قمی، منصور کبگانیان، حسین کچویان، محمد علی کی نژاد، عزت الله ضرغامی
، مهدی گلشنی، محمود محمدی عراقی، محمد رضا مخبر دزفولی، محمد محمدیان،صادق واعظ زاده، علی اکبر ولایتی که همه این افراد از شخصیت های برجسته علمی و صاحب فکر و دارای تجربه در عرصه های علمی و فرهنگی هستند که مقام معظم رهبری با توجه به توانمندی های آنان ،ایشان را به عنوان اعضای حقیقی شورا تعیین فرموده اند.
گر چه اختلاف نظر در میان افراد در هر مجموعه ای از جمله اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما این اختلاف به گونه ای نیست که به تشتت و اختلال در انجام وظایف منجر شود غیر از اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی اکثر قریب به اتفاق اعضای حقیقی این شورا از نظر فکری و فرهنگی نظرات نزدیک به هم داشته و اختلاف مهم و فراگیری در میان آنها نیست و این مقدار اختلاف نظر موجود هم به اختلال در کار این شورا منجر نمی شود و سطح کیفی و کمی مصوبات این شورا تا کنون بیانگر این امر است .
به نظر می رسد آنچه بیش از تجانس فکری اعضا اهمیت دارد، تدوین سازو کار مناسبی برای ارتقای جایگاه این شورا و اجرایی شدن مصوبات آن است به گونه ای که مسئولان ذی ربط از نظر قانونی موظف و مکلف به اجرای این مصوبات به عنوان راهبردهای کلان فرهنگی کشور در جایگاه این شورا و عملیاتی کردن مصوبات آن از منظر قانونی به عنوان قرار گاه فرهنگی کشور نیازمند بازبینی و توجه است تا مصوبات این شورا در اجرا با بی توجهی یا کم توجهی مواجه نشوند و مسئولان در بخش های مختلف مکلف به اجرای این مصوبات و ارایه گزارش در این خصوص باشند که این مهم از طریق طرح به مجلس شورای اسلامی و ارایه راهکار قانونی در این زمینه و تصویب آن امکان پذیر خواهد بود.
مقام معظم رهبری تاکید های لازم را در این زمینه چندین بار بیان نمودند به عنوان نمونه ایشان در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورخه 4/11/76 فرمودند:
«هیچکس در کشور از وجود یک دستگاه متفکر، جامع، داراى همه خصوصیات برجسته و آگاه به کمبودها و نیازها مانند شوراى عالى انقلاب فرهنگى بی‌نیاز نیست. این شورا متصدى شناخت مسائل فرهنگى و بحث و تصمیم‌گیرى در مورد آنها و ابلاغ مصوبات براى اجراست. بنابراین مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى لازم‌ الاجرا است و همه دستگاه‌ها باید خود را موظف به اجراى تصمیمات این شورا بدانند.»
همچنین ایشان در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورخه 24/9/78 مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى را براى مجریان کار فرهنگى، قانونى و لازم‌الاجرا خواندند و فرمودند: «همه نهادها باید به این مصوبات به دیده اعتبار بنگرند».
ایشان در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورخه 26/9/81 تصریح کردند:
«مصوبه این شورا باید به وسیله دبیرخانه ابلاغ و اجرای آن به وسیله آقای رئیس جمهور تضمین شود؛ یعنی نه وزارت آموزش و پرورش، نه وزارت علوم، نه وزارت بهداشت و نه وزارت ارشاد جرأت نکنند مصوبه را اجرا نکنند؛ باید حتماً اجرا کنند. ما این همه آدم‌های صاحب فکر را که یک ساعت از وقتشان چقدر ارزش دارد، آن هم برای چنین کار مهمی در این شورا جمع کرده‌ایم؛ اگر مصوبات اجرا نشود معنا ندارد.
من بر این معنا اصرار دارم که فکری بکنید و بیش از همه به نظر من تکلیف بر عهده دبیرخانه است و رجوع دبیرخانه به آقای رئیس جمهور، که این مسئله را تأمین کنند. همه‌ مسئولان دولتی باید وظیفه‌ خود بدانند مصوبات را اجرا کنند. شما می‌گویید مجلس، قانونگذار است؛ خیلی خوب، این‌جا قانون تدوین نمی‌کند. همه‌ی چیزهایی که لازم‌الاجراست، قانون نیست؛ مصوبات دولت هم لاز مالاجراست. بخشنامه فلان وزیر برای زیردست خودش لازم‌الاجراست، لازم نیست حتماً اسمش قانون باشد؛ اما بلاشک واجب‌الاجرا بودن، نتیجه‌ قانون را خواهد داشت؛ امام هم به همین نکته توجه داشتند. ما گفتیم مصوبات این شورا در حکم قانون باشد، ایشان گفتند باید اجرا شود. باید اجرا شود یعنی ترتیب اثر داده شود.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورخ 23/3/90، اجرای سیاستگذار یهای شورای عالی انقلاب فرهنگی را موضوعی مهم و ضروری خواندند و تأکید کردند « شورای عالی انقلاب فرهنگی از نهادهای قانونی و قطعی نظام ومصوبات آن لازم اجراست».
ایشان در همین دیدار فرمودند:«تضمین اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، حضور رؤسای سه قوه در این شورا است؛ به سازوکار قانونی شورا احترام گذاشته شود و مصوبات همواره باید به سرعت ابلاغ شوند.(farhangoelm.ir)
گر چه به استناد مصوبه جلسه 409 مورخ 20/8/76، شوراى عالى انقلاب فرهنگى به عنوان مرجع عالى سیاستگذارى، تعیین خط مشى، تصمیم‌گیرى و هماهنگى و هدایت امور فرهنگى، آموزشى و پژوهشى کشور در چارچوب سیاست‌هاى کلى نظام محسوب می‌شود و تصمیمات و مصوبات آن لازم‌الاجرا و در حکم قانون است اما در عمل چنین امری محقق نشده و شاهد عدم توجه کافی به مصوبات این شورا در عرصه عمل و اجرا هستیم. به نظر می رسد شورا باید در این زمینه اقدام نماید و از طریق مجلس شورای اسلامی یا راهکارهای دیگر زمینه اجرای نمودن این مصوبات را فراهم نماید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد