خانه » همه » مذهبی » روابط ایران و عراق؟

روابط ایران و عراق؟


روابط ایران و عراق؟

۱۳۹۳/۱۱/۲۰


۲۳۰ بازدید

با سلام، اگرچه در باور عموم و نیز شما پرسشگر گرامی این گونه جا افتاده که خودروهای صادراتی ایران، قیمتی ارزان‌تر نسبت به بازار داخل به فروش می رسند، و لکن خودروسازان کشور در بازارهای صادراتی محصولات خود را با قیمت بالایی عرضه می‌کنند. بنابر اعلام محسن جوان، معاون صادرات سایپا، قیمت پراید در بازار عراق، ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار است، این در شرایطی است که آپشن‌ها و استانداردهایی مانند سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و کیسه هوا نیز روی این خودرو نصب نیست.

با سلام، اگرچه در باور عموم و نیز شما پرسشگر گرامی این گونه جا افتاده که خودروهای صادراتی ایران، قیمتی ارزان‌تر نسبت به بازار داخل به فروش می رسند، و لکن خودروسازان کشور در بازارهای صادراتی محصولات خود را با قیمت بالایی عرضه می‌کنند. بنابر اعلام محسن جوان، معاون صادرات سایپا، قیمت پراید در بازار عراق، 10 هزار و 500 دلار است، این در شرایطی است که آپشن‌ها و استانداردهایی مانند سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و کیسه هوا نیز روی این خودرو نصب نیست. با این حساب و با فرض دلار سه هزار و 400 تومانی، پراید هم‌اکنون با قیمتی برابر با 35 میلیون و 700 هزار تومان (حدودا یک و نیم برابر بازار ایران) در عراق به فروش می‌رسد.(به نقل از دنیای اقتصاد، 3 آبان 1393)

در مورد تامین برق شهرهای نجف و کربلا نیز باید گفت: برق این دو شهر توسط نیروگاه حیدریه در شهر نجف تامین می شود که حدود سه ماه پیش به بهره برداری رسید. این نیروگاه با تجهیزات ساخته شده در ایران توسط شرکت مپنا و نصب این تجهیزات در شهر نجف راه اندازی شده است. ساخته شدن آن در ایران به معنای تامین برق رایگان شهرهای کربلا و نجف نیست. بنابر اعلام فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو، برق تولید شده از این نیروگاه به طور رایگان در اختیار حرمین شریفین قرار می گیرد و مابقی برق تولید شده به دو شهر نجف و کربلا به فروش می رسد.(منبع: قدس آنلاین)

در رابطه با آتش زدن پرچم ایران در بغداد گفتنی است: چنین مساله ای شایعی بیش نیست. در روزهای بعد از بازی فوتبال ایران و عراق در بازیهای جام ملتای آسیا برخی در راستای موج سواری و دامن زدن به اختلافات، ویدئویی از آتش‌ زدن پرچم ایران در خیابان‌های یک کشور عربی منتشر کردندکه اصرار دارند بگویند شادی مردم بغداد پس از پیروزی برابر ایران است. در حالی که یک جستجوی کوتاه در فضای مجازی به خوبی نشان می‌دهد، ‌یک ویدئوی قدیمی از زمان درگیری‌ها در سوریه ‌و مربوط به معارضان دولت سوریه است و حالا عده‌ای می‌خواهند با آن بر افکار عمومی تأثیر بگذارند و احساسات ضدعربی را تهییج کنند. بنابراین چنین مساله ای صحت ندارد.

در مساله نجس خواندن ایرانیان توسط تلویزیون عراقی هم همین مساله مطرح است و چنین مساله ای صحت نداشته و قابل استناد نیست چرا که فایل ویدئویی حدود 2 سال پیش منتشر شده مضمون آن مسابقه ای است که سوالی در مورد نجس ترین و حقیر ترین موجودات کره زمین پرسیده می شود و در پاسخ گزینه هایی مثل سعودی، اسرائیلی، اماراتی و ایرانی وجود دارد. در این فایل مسابقه دهنده گزینه “ایران” را انتخاب میکند که ظاهرا جواب صحیح لحظاتی بعد اعلام می‌شود که غیر از گزینه ایران می باشد. در هر صورت چنین فایلی قابل استناد و اعتنا نمی باشد و نباید بر اساس آن قضاوت نمود.

در نهایت در رابطه با دریافت غرامت جنگی از عراق باید گفت: علی رغم اینکه براساس بند هفتم قطعنامه 598 تعیین ابعاد خسارت های وارده و پرداخت غرامت به هیئت کارشناسایی که از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد انتخاب می شوند واگذار شده و در اجرای این بند هیأت کارشناسی در خردادماه و آبان ماه 1370 وارد ایران شدند و پس از تعیین ابعاد خسارت های ایران در جنگ تحمیلی تحقیق و بررسی های به عمل آمده را به صورت دو گزارش به دبیر کل سازمان ملل تسلیم نمودند. (منصوری، اسماعیل، بررسی حقوقی -سیاسی تجاورز رژیم عراق به جمهوری اسلامی ایران، تهران، تابان، ص 185-186) اما متأسفانه به دلیل امتناع رژیم بعث عراق از پرداخت خسارت ها و غرامت به جمهوری اسلامی ایران و سهل انگاری و بی توجهی سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به اجرای کامل مفاد قطعنامه ، این بند از قطعنامه به اجرا در نیامد و غرامتی از سوی عراق به عنوان متجاوز جنگی به ایران پرداخت نشد.

در حقیقت از آن جا که مرجع رسمی اجرایی شدن قطعنامه شورای امنیت ، خود همین شوراست واعضای اصلی آن با ایران اسلامی ، دچار چالش هایی بوده و بدین خاطر در پیگیری غرامت ایران از عراق همواره کارشکنی می نمایند از این رو تا کنون اجرای ماده 7 محقق نشده و ایران نتوانسته است حتی یک دلار از غرامت جنگ 8 ساله را از کشور متجاوز بگیرد؛ این در حالی است که به دلیل حمایت اعضا دائم شورای امنیت از کویت و اسرائیل ، هر دوی آنها توانستند از محل برنامه نفت در برابر غذا ، غرامت اشغال کویت و موشک پرانی های عراق به اسرائیل را دریافت کنند.

البته در برخورد دوگانه سازمان ملل و شورای امنیت با این دو قضیه جای شگفتی نیست زیرا در جریان تصویب قطعنامه 598 از ابتدای جنگ تا سال های پایان جنگ تعلل و کوتاهی نمود و با گذشت نیست هفت سال از شروع جنگ شورای امنیت حاضر شد خواسته های به حق جمهوری اسلامی ایران را در تعیین متجاوز و پرداخت غرامت را در نظر بگیرد که متأسفانه آن هم به اجرا در نیامد. نکته دیگر اینکه بعد از اشغال عراق نیز همواره دولتمردان جدید عراق به دلایل مختلفی، خواهان بخشیدن این غرامت از سوی ایران بوده اند. موضوعی که مسئولین ایران آن را رد نموده اند . بدیهی است که نامساعد بودن شرایط برای پرداخت غرامت توسط عراق، هرگز به معنای آن نیست که این حق تاریخی، مشمول مرور زمان شود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد