خانه » همه » مذهبی » روایات مهدویت، دستاویز جدید داعش

دانلود کتاب های امتحان شده

روایات مهدویت، دستاویز جدید داعش


روایات مهدویت، دستاویز جدید داعش

۱۳۹۳/۱۱/۲۹


۴۹ بازدید

روایات مهدویت، دستاویز جدید داعش

گرچه گروه رسانه ای داعش پیش از این سعی در استفاده از روایات آخرالزمانی در برنامه ها و تولیدات رسانه ای خود داشت ولی ندرتاً به سراغ احادیث مهدویت می رفت و برای موجه جلوه دادن خود بیشتر از روایات اشراط الساعه و ملاحم -که در آنها به جنگهای آخرالزمانی در منطقه عراق و شام اشاره شده- بهره می جست. در شماره جدید این نشریه که در انتهای ماه محرم الحرام ۱۴۳۴ / ابتدای آذرماه ۱۳۹۳ در فضای مجازی منتشر شده است، آنچه بیشتر به چشم می خورد نمادهایی است که افکار عمومی مسلمانان را به سمت و سوی مهدویت سوق می دهد.

روایات مهدویت، دستاویز جدید داعش

گرچه گروه رسانه ای داعش پیش از این سعی در استفاده از روایات آخرالزمانی در برنامه ها و تولیدات رسانه ای خود داشت ولی ندرتاً به سراغ احادیث مهدویت می رفت و برای موجه جلوه دادن خود بیشتر از روایات اشراط الساعه و ملاحم -که در آنها به جنگهای آخرالزمانی در منطقه عراق و شام اشاره شده- بهره می جست. در شماره جدید این نشریه که در انتهای ماه محرم الحرام 1434 / ابتدای آذرماه 1393 در فضای مجازی منتشر شده است، آنچه بیشتر به چشم می خورد نمادهایی است که افکار عمومی مسلمانان را به سمت و سوی مهدویت سوق می دهد.

در ماه اخیر گروه داعش شکستهای زیادی را در عراق و سوریه متحمل شد و برای پوشش و البته جبران این شکستها سعی نمود در عرصه رسانه ای خود را همچنان قوی نشان دهد. در این راستا پس از یک ماه وقفه شماره جدیدی از دابق را بر فضای مجازی می بینیم که محتوای آن ابعاد تازه ای از نگاه مذهبی و سیاسی این گروه تکفیری را هویدا می سازد. در این شماره – که در آدرس زیر قابل دانلود است- مطالب زیر قابل تأمل و دقت است:

1.تصویر کعبه -خانه الهی- بر روی جلد و نیز صفحه پیش گفتار این شماره، به چشم می خورد. در بخشی از پیشگفتار چنین آمده است:

“پرچم خلافت بر فراز مکه و مدینه برافراشته خواهد شد حتی اگر منافقان و مرتدان آنرا کوچک بشمارند؛ پرچم خلافت بر فراز بیت المقدس و رم برافراشته خواهد شد حتی اگر یهودیان و صلیبیان آنرا خوار بشمارند؛ سایه این پرچم پربرکت آنچنان گسترش خواهد یافت که همه غرب و شرق زمین را در بر می گیرد و جهان با حقیقت و عدالت اسلامی آکنده خواهد گردید و به دروغ و استبداد جاهلیت نوین پایان خواهد داد حتی اگر آمریکا و ائتلاف تحت مدیریت او از آن متنفر باشند”

شاید تصویر کعبه را بتوان شعار اصلی داعش یعنی یکتاپرستی و یا محل ظهور امام مهدی ع -که حتی برخی منابع اهل سنت بدان اشاره مستقیم نموده اند[1]- دانست اگرچه برخی آنرا طعنه ای به عربستان سعودی دانسته اند که این روزها در زمره مخالفان داعش درآمده است. مطابق این نظر داعش شیوخ آل سعود را تهدید می کند که مقصد بعدی ما حجاز و تصرف مکه و مدینه است.

2.شعار این شماره از مجله “بقاء و گسترش” (Remaining and Expanding) است. این شعار با توجه به ضربه های متعددی که داعش در این روزها از نیروهای عراقی، سوری، کردها و نیز ائتلاف بین المللی دریافت می کند، نوعی فرار به جلو محسوب می شود.

3.در این شماره در مورد حضرت یحیی ع و شهادت ایشان مقاله ای نسبتا طولانی نگاشته شده است. در این مقاله به جایگاه شهید و توصیفاتی که در مورد مقام وی شده، اشاره گردیده و در این میان حضرت یحیی ع به عنوان الگویی که در راه حق طلبی جان خویش را فدا نموده عنوان شده است. شاید انتخاب حضرت یحیی ع در این راستا کمی عجیب به نظر برسد ولی به نظر برخی –از جمله تیموتی فرنیش- این مطلب را می توان بدین صورت تفسیر نمود که همانگونه که یحیی ع پیشگام و منادی عیسی ع بوده است، دولت اسلامی نیز خود را پیشگام دولت جهانی و سراسری مهدی ع به حساب می آورد چنانکه در نوشته های دیگر این گروه می توان این ادعا را مشاهده نمود.

4.بار دیگر در این مجله تصاویری از نبرد جنگجویان داعش در عراق و سوریه به طور متعدد دیده می شود البته در این شماره کمتر به پیروزیها اشاره گردیده و بیشتر دفاع داعش از سرزمینهای تحت تصرف عنوان گردیده است. نکته جالب در میان این تصاویر، عکسهای شکرگذاری افراد داعش پس از پیروزی است که بیشتر جلب نظر می کند.

5.تغییر نظام مالی در مناطق تحت تسلط داعش، موضوع دیگری است که در این شماره از دابق بدان پرداخته شده و در این راستا از سکه های جدید تولیدشده توسط داعش رونمایی شده است.

6.داعش در این شماره سعی نموده گسترش خود را در کشورهای مختلف اسلامی به رخ مخالفان خود برساند. در این راستا تصاویری از لیبی، صحرای سینا (مصر)، لیبی، الجزیره، شبه جزیره عربستان و یمن به نمایش درآمده و در آن افرادی با شکل و شمایل نیروهای داعش با پرچم این گروه به عملیات های تروریستی پرداخته و حضور خود را به تصویر کشیده اند.

طرفداران داعش در لیبی

طرفداران داعش در صحرای سینا

7.پایان بخش مقالات این نشریه، نوشته ای از جان کانتلی گروگان انگلیسی است که پس از کلیپهای متعددی که داعش از او منتشر نمود، اکنون در مقام دفاع از “دولت اسلامی” داعش برآمده است. در این نوشته جان کانتلی توصیه های چندی به رییس جمهور آمریکا می کند و از او می خواهد فکر جنگ با داعش را از سر برون کند: “اگر من امروز رییس جمهور آمریکا بودم، احتمالا تلفن همراه خود را خاموش می کردم، درب دفتر خود را قفل می نمودم و به بازی گلف می پرداختم و به هیچ عنوان به جنگ در برابر «دولت اسلامی» فکر نمی کردم…” در تصاویری که از موقعیت جدید جان کانتلی منتشر شده او در قامت یکی از افراد داعش به موفقیتهای این گروه پرداخته و از این گروه شدیدا دفاع می نماید.[2]
8.در آخرین صفحه این مجله تصویری از کودکی قفقازی به چشم می خورد که خانواده او به جمع داعش پیوسته و او به همراه چندین کودک خارجی دیگر در آموزشگاهی ویژه به تعلیم آموزه های داعش و نیز آموزش نظامی می پردازند. این تصویر برگرفته از یکی از آخرین کلیپهای تولیدی داعش است که چندی است در فضای مجازی قرار داده شده است.[3] در کنار این تصویر روایتی از سنن ابو داوود نقل شده است که استفاده از روایات مهدوی توسط داعش را عیان می سازد. متن این حدیث چنین است:

لو لم یبق من الدنیا إلا یوم لطول الله ذلک الیوم حتى یبعث [ الله ] فیه رجلا من أهل بیتی یواطىء اسمه اسمی واسم أبیه اسم أبی یملأ الأرض قسطا وعدلا کما ملئت ظلما وجورا”[4]

همانگونه که مشاهده می گردد این روایت اشاره مستقیمی به مهدی ع دارد اگرچه در این میان روایتی انتخاب شده که نگاه اهل سنت به مهدویت را متمایز از نگاه شیعی نشان دهد. (چراکه در نگاه اهل سنت به خلاف شیعه نام پدر امام عصر ع مشابه با نام پدر پیامبر گرامی اسلام –عبدالله- می باشد)

تهیه و تنظیم: حجت الاسلام دهقانی آرانی

——————————————————————————–

[1] – مانند مسند احمد بن حنبل ج6/ص316 و المصنّف عبدالرزاق صنعانی ج11/ص371

[2] – در این راستا چندی پیش کلیپی از جان کانتلی منتشر گردید که وی در شهر کوبانی/عین الحرب از پیروزیهای داعش گزارش می دهد و نیروهای ائتلاف آمریکایی را به چالش کشیده است.

[3] – http://v.alalam.ir/news/2014/11/23/alalam_635523330264529314_25f_4x3.mp4

[4] – سنن ابی داود، کتاب المهدی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها