خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » روزاسه،از علل تا درمان

دانلود کتاب های امتحان شده

روزاسه،از علل تا درمان

روزاسه،از علل تا درمان

روزاسه بیماری پوستی نسبتا شایعی است و مجموعه‌ علائمی دارد که قرمزی پایدار صورت همراه با ضایعات التهابی پوست مهم‌ترین آنها هستند. برجسته شدن مویرگ‌های صورت و تمایل به گرگرفتگی مکرر صورت در این بیماری وجود دارد. روزاسه بیماری مزمن و عودکننده‌ای است اما خوشبختانه بدخیم نیست.


روزاسه،از علل تا درمان

بیماری روزاسه چیست؟

روزاسه بیماری پوستی شایعی است که با سرخ شدن پوست افراد همراه می باشد. قرمزی می تواند به آسانی از بینی و گونه ها فراتر رفته و پیشانی و چانه را نیز در برگیرد. حتی در گوش ها، قفسه سینه و کمر نیز می تواند وجود داشته باشد.

روزاسه می تواند علائمی بیش از قرمزی را به دنبال داشته باشد.

علائم ناشی از روزاسه و انواع روزاسه عبارت است از:

روزاسه Erythematotelangiectatic: قرمزی، گرگرفتگی، عروق خونی قابل مشاهده

روزاسه Papulopustular: قرمزی، تورم، و جوش های آکنه مانند

روزاسه Phymatous: پوست ضخیم شده و دارای بافت پر دست اندازی می شود

روزاسه چشمی: چشم ها قرمز و تحریک شده و پلک می تواند متورم شده و ممکن است ظاهری شبیه گل مژه ایجاد شود.

با گذشت زمان افراد مبتلا به روزاسه قرمزی دائمی را در مرکز صورتشان خواهند داشت.1

روزاسه،از علل تا درمان

علت روزاسه چشمی

علت دقیق بروز روزاسه چشمی نیز مانند روزاسه پوستی، ناشناخته است. بروز این بیماری ممکن است به یک یا چند دلیل از موارد زیر مربوط باشد:

وراثت

کنه مژه

عوامل محیطی

درگیری باکتریایی

غدد مسدود شده در پلک ها

تعدادی از عوامل می تواند روزاسه را تشدید کند. بنابراین همین عوامل می تواند تشدید کننده روزاسه چشمی نیز باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

الکل

ورزش سنگین

حمام یا سونا داغ

غذایا نوشیدنی های گرم و تند

نور خورشید، باد یا درجه حرارت شدید

احساسات خاصی مانند استرس، عصبانیت یا خجالت

استفاده از برخی از داروها مانند کرم های کورتیزون و داروهایی که رگ های خونی را گشاد می کنند.2
 

علائم بیماری رزاسه

علائم رزاسه از فردی به فرد دیگر متفاوت است و مبتلایان در بیشتر مواقع، فقط بخشی از علائم رزاسه را مشاهده می‌کنند، اما در هر حال، این بیماری حداقل یکی از علائم زیر را به همراه دارد:
 

برافروختگی

بیشتر مبتلایان رزاسه، سابقه‌ی سرخ شدن یا برافروختگی مکرر پوست را دارند. یکی از اولین نشانه‌های این اختلال قرمزی و التهاب صورت در بازه‌های مختلف زمانی است. البته، نباید این نشانه‌ها را با تغییرات پوستی قبل از قاعدگی اشتباه گرفت.
 

رگ‌های خونی متورم

یکی از نشانه‌های دیگر این بیماری متورم شدن رگ‌های خونی است. این رگ‌ها یا شبیه خط‌های مارپیچ کوچکی در زیر پوست دیده می‌شوند یا به دلیل قرمزی پوست از دید پنهان می‌شوند.

علائم دیگر رزاسه عبارتند از:

سوزش یا سوزن سوزن شدن پوست

خشک شدن پوست

ایجاد برآمدگی‌های قرمز روی پوست

تورم صورت

سوزش یا خارش چشم، التهاب پلک‌ها، گل مژه و قرمزی چشم

خیم شدن پوست، التهاب، قرمزی و گوشتی شدن بینی.3
 

تاثیر روزاسه بر زندگی روزمره

روزاسه می تواند تاثیراتی فراتر از پوست و چشم ها داشته باشد. از آنجاییکه روزاسه بیماری مزمن پوستی است می تواند کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. خیلی از افراد مبتلا به روزاسه مشکلاتی را در کار، ازدواج و ملاقات افراد جدید مطرح کرده اند. ارزیابی ها نشان می دهد زندگی با روزاسه می تواند باعث مشکلات زیر شود:
 

احساس سر خوردگی و خجالت

در ارزیابی انجام شده توسط انجمن ملی روزاسه، 41 درصد افراد عنوان کردند که روزاسه سبب شده ان ها از ارتباطات اجتماعی پرهیز کنند.
 

نگرانی

افراد مبتلا به رزواسه نگران تشدید روزاسه و ایجاد اسکار هستند. افراد در مورد تاثیرات جانبی حاصل از داروهای به کار رفته برای درمان روزاسه نگرانند.
 

کاهش اعتماد به نفس

ارزیابی های انجام شده توسط انجمن ملی روزاسه نشان داد تقریبا 70 درصد افرادی که با روزاسه زندگی می کنند عنوان کرده اند روزاسه سب کاهش اعتماد به نفس ان ها گردیده است.
 

مشکلات مربوط به کار

ارزیابی های انجام شده توسط انجمن ملی روزاسه نشان داد وقتی روزاسه شدید باشد، 70 درصد افراد مبتلا به روزاسه عنوان کرده اند بیماری بر تعاملات کاری آن ها تاثیر داشته است. نزدیک به 30 درصد افراد نیز عنوان کرده اند روزاسه سبب شده ان ها کار خود را از دست دهند.
 

اضطراب و افسردگی

زندگی کردن با بیماری پوستی که به طور ناگهانی و غیر منتظره شعله ور می شود(مانند روزاسه) می تواند اضطراب و افسردگی را به دنبال داشته باشد.

درمان روزاسه می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد وقتی افراد علائم کمتری از روزاسه را داشته باشند کیفیت زندگی آن ها بهتر خواهد بود.1

روزاسه،از علل تا درمان

درمان روزاسه چشمی

معمولاً این بیماری با داروهای مراقبت چشم خانگی قابل کنترل خواهد بود. اما این مراقبت ها بیماری روزاسه چشمی را بهبود نبخشیده و اغلب بعد از بهبودی دوباره عود پیدا کرده و شدت خواهد گرفت.

پزشک ممکن است استفاده موقت از آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز کند. برای موارد شدید این بیماری، ممکن است پزشک مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک را تجویز کند.
 

سبک زندگی و درمان خانگی روزاسه چشمی

با پیروی از مراقبت های چشمی می توانید تا حد زیادی بیماری روزاسه چشمی را مدیریت کنید. اما از آنجایی که این اقدامات کمکی به درمان بیماری نخواهد کرد، به همین خاطر حتی در صورتی که هیچ علائمی نداشتید، بازهم اقدمات مراقبتی خود را ادامه داده و از ادامه کار دست نکشید. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، به بهبود این بیماری کمک خواهد کرد:

پلک ها را حداقل دو بار با آب گرم یا محصولات مراقبتی توصیه شده توسط پزشک شسته و تمیز نگه دارید.

اگر چشم های شما دچار التهاب شده، از آرایش کردن بپرهیزید. اگر شرایط شما مناسب آرایش کردن بود نیز بهتر است از لوازم آرایشی غیر معطر و غیر چرب (غیر کومودژنیک) استفاده کنید.

در هنگام عود کردن بیماری از لنزهای چشمی استفاده نکنید، به خصوص اگر دچار خشکی چشم شده اید.

بهتر است در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض مواردی که باعث عود کردن بیماری می شود، بپرهیزید. مواردی مثل غذاهای تند و داغ که باعث گشاد شدن رگ های خونی صورت می شوند را را مصرف نکنید. برای کاهش خشکی چشم بهتر از است از قطره های اشک مصنوعی استفاده کرده و برای تعیین بهترین محصولات مراقبت از چشم، با پزشک خود صحبت کنید.2
 

نکاتی برای افردا مبتلا به روزاسه

درمان قطعی روزاسه مشخص نیست. اغلب افراد به مدت چند سال به روزاسه دچار خواهند بود.

در تحقیقی محققین از 48 بیماری که برای روزاسه به متخصص پوست مراجعه کرده بودند سوالاتی پرسیده شد. در بیش از نیمی از آن ها ( 52 درصد) روزاسه بروز کرده و از بین رفته بود. آن ها به طور متوسط بیش از 13 سال به روزاسه دچار بودند. باقی افراد (48 درصد) پاک شدن روزاسه را دیده بودند. افرادی که روزاسه ان ها پاک شده بود به طور متوسط 9 سال به روزاسه مبتلا بودند.

روزاسه می تواند در برخی افراد به طور ناگهانی تشدید شود. درمان می تواند از بدتر شدن روزاسه پیشگیری کند. درمان می تواند آکنه، قرمزی و تعداد ناگهانی تشدید روزاسه را کاهش دهد.

برای دریافت بهترین نتایج افراد مبتلا به روزاسه باید بیاموزند که چه چیزی روزاسه را در آن ها به راه می اندازد، بنابراین سعی کنند از این عوامل پرهیز کنند و برنامه های مراقبت پوستی مخصوص روزاسه را دنبال کنند.1

پینوشتها
1.www.dorvana.com
2.www.pezeshket.com
3.www.lafarrerr.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها