خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » روسیه: حملات به کی‌یف ادامه می‌یابد/غرق شدن رزمناو «مسکوا» در دریای سیاه+فیلم/هشدار رئیس سازمان سیا درباره استفاده روسیه از سلاح هسته ای/اعلام آمادگی بایدن برای سفر به ‌اوکراین/واکنش تهدیدآمیز روسیه به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

دانلود کتاب های امتحان شده

روسیه: حملات به کی‌یف ادامه می‌یابد/غرق شدن رزمناو «مسکوا» در دریای سیاه+فیلم/هشدار رئیس سازمان سیا درباره استفاده روسیه از سلاح هسته ای/اعلام آمادگی بایدن برای سفر به ‌اوکراین/واکنش تهدیدآمیز روسیه به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

غرق شدن رزمناو «مسکوا» در دریای سیاه+فیلم

بین الملل تابناکپنجاه و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

هشدار مسکو به غرب: ارسال سلاح به اوکراین تبعات خطرناک دارد
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۹:۱۹

روزنامه واشنگتن پست روز جمعه نوشت که روسیه در باره پیامدهای خطرناک و غیرقابل پیش بینی ادامه تحویل سلاح به اوکراین، به آمریکا و غرب هشدار داده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از متن یادداشت سیاسی روسیه، افزود: ما از ایالات متحده و هم پیمانانش می خواهیم که تسلیح غیرمسئولانه اوکراین را متوقف کنند، زیرا که پیامدهای غیرقابل پیش بینی برای امنیت منطقه و جهان دارد.

شبکه خبری راشاتودی نوشت: مسکو به مداخله غرب در اوکراین پاسخ خواهد داد و در این راستا تسلیحات ارسال شده ناتو به خاک اوکراین را اهداف مشروع نظامی قلمداد خواهد کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه با این هشدار اعلام کرد؛ روسیه کاروان های تحویل تسلیحات نظامی از سوی کشورهای عضو ناتو به اوکراین را به محض ورود به خاک این کشور، به عنوان اهداف مشروع نظامی قلمداد و هدف قرار خواهد داد.

ریابکوف تصریح کرد که هدف مسکو در حال حاضر این است که برای واشنگتن و دیگر متحدانش کاملاً روشن سازد که روسیه از روش‌های شدید در پاسخ به تلاش‌ها برای مهار ارتش روسیه در اوکراین استفاده خواهد کرد.

تارنمای خبری راشاتودی در ادامه افزود: وزارت دفاع روسیه طی روزهای گذشته اعلام کرد که تاکنون چهار آتشبار سامانه ضدهوایی اس-۳۰۰ را که احتمالا از کشور اسلواکی به اوکراین اهدا شده بود هدف قرار داده و نابود ساخته است.

روسیه در پی تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو و نادیده گرفتن نگرانی های امنیتی خود از سوی غرب، پنج اسفندماه ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد، پس از آن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین علنا اعلام کرد که کی یف قصد پیوستن به ناتو را ندارد.

کرملین گسترش ناتو به سوی مرزهای غربی خود را یک عامل نگران کننده امنیتی خوانده و خواستار توقف گسترش ناتو به سمت اروپای شرقی شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلان کرد که کشورش ۸۰۰ میلیون دلار دیگر سلاح، مهمات و سایر کمک های امنیتی به اوکراین تحویل خواهد داد که شامل سامانه ها، تجهیزات و گلوله توپخانه و نفربرهای زرهی است.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه ارتش اوکراین از تسلیحاتی که در اختیارش قرار می دهیم، به خوبی استفاده می کند، اظهار داشت در حالی که روسیه برای تشدید حملات خود در منطقه دونباس آماده می‌شود، ایالات متحده آمریکا به ارائه قابلیت‌های مورد نیاز اوکراین جهت دفاع از خود ادامه خواهد داد.

سازمان ملل: بیش از ۵ میلیون نفر از اوکراین متواری شده اند
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۹:۱۸

سازمان ملل متحد اعلام کرد از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه، بیش از پنج میلیون نفر از این کشور فرار کرده اند.

کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که ۴ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۲۴۵ اوکراینی به سایر کشورها پناهنده شده اند درحالی که سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل می گوید نزدیک به ۲۱۵ هزار شهروندان خارجی ساکن در اوکراین نیز به کشورهای همسایه گریخته اند.

این سریعترین رشد بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می شود.

آمار جدید کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مقایسه با روز گذشته افزایش ۵۹ هزار و ۷۷۹ نفری از پناهجویان اوکراینی را نشان می دهد.

بیش از ۲.۷ میلیون پناهنده اوکراینی یعنی از هر ۱۰ نفر، شش پناهنده که از زمان آغاز جنگ مجبور به ترک اوکراین شده اند، به لهستان گریخته اند.

همچنین بیش از ۷۲۵ هزار نفر وارد کشور رومانی شده اند.

ارقام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نشان می دهد که در ماه فوریه نزدیک به ۶۴۵ هزار اوکراینی فرار کرده اند. اما در ماه مارس نزدیک به ۳.۴ میلیون نفر از اوکراین خارج شده و بیش از ۷۶۰ هزار نفر در ماه جاری (آوریل) مجبور به ترک این کشور شده اند.

زنان و کودکان ۹۰ درصد از پناهندگان اوکراینی هستند زیرا مردان در سنین ۱۸ تا ۶۰ ساله به دلیل جنگ ملزم به خدمت نظامی هستند و نمی توانند اوکراین را ترک کنند.

واکنش تهدیدآمیز روسیه به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۶:۱۲

روسیه برای چندمین بار در چند روز گذشته درباره عواقب پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داد.

براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو خطر بی ثباتی در شمال اروپا را به دنبال خواهد داشت.

«ماریا زاخارووا» در متنی که در وبسایت وزارت خارجه روسیه منتشر کرده، گفت: «این پوشیده نیست که ناتو در قلمروی این کشورها حضوری فعال دارد، آنها رزمایش گسترده در آنجا برگزار می‌کنند. و مشخص است که چرا ناتو به این نیاز دارد؛ هدف ایجاد پتانسیل نظامیگیری و توسعه جغرافیایی(ناتو) است و ایجاد یک بال دیگر برای تهدید نظامی روسیه است. اما مشخص نیست که چرا همسایگان سوئدی و فنلاندی ما به یک مرز جدید برای رویارویی روسیه با ناتو تبدیل می‌شوند. عواقب منفی برای صلح و ثبات در شمال اروپا کاملا محسوس است.»

علیرغم هشدار روسیه، «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که استکهلم در ماه ژوئن درخواست خود برای عضویت در ناتو را به دبیرخانه این سازمان تحویل خواهد داد. همچنین منابع خبری غربی میگویند که فنلاند نیز در تابستان سال جاری درخواست خود را برای عضویت در پیمان ناتو ارائه خواهد کرد.

در واکنش به این تصمیم، دیمیتری مدودوف معاون شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه هشدار داد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد حوزه بالتیک خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این خصوص گزارش کرد، مسکو به ناتو هشدار داده است که اگر سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی بپیوندند، روسیه مجبور به تقویت مرزهای خود خواهد شد و و هیچ تعهدی در آینده به بالتیک «عاری از سلاح هسته ای» وجود نخواهد داشت.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز روز دوشنبه در واکنش به خبر پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو تأکید کرده بود که گسترش بیشتر این ائتلاف به امنیت اروپا کمکی نمی‌کند.

روسیه: حملات به کی‌یف ادامه می‌یابد
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۶:۰۸

روسیه روز جمعه اعلام کرد بیش از ۳۰ مزدور لهستانی را که برای نیروهای اوکراینی در منطقه جنگ زده «خارکیف» در شمال شرق این کشور می‌جنگند، کشته است.

به گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای موشکی راهبردی این کشور این افراد را در حمله به روستای «ایزیومسکوئه» در نزدیکی شهر خارکیف کشته‌اند.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز در گزارشی دیگر اعلام کرد: ارتش روسیه نیز متعهد شده است در صورت حمله اوکراین به قلمرو و اهداف این کشور، حملات گسترده‌تری را علیه اهداف مختلف در کی یف انجام خواهد داد.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت: مسکو در پاسخ به هر گونه حمله یا خرابکاری در خاک روسیه، مقیاس حملات موشکی خود را در کی یف افزایش خواهد داد.

کوناشنکوف به خبرنگاران گفت: «تعداد و مقیاس حملات موشکی علیه اهداف در کی یف در پاسخ به کمیسیون رژیم ملی‌گرای اوکراین برای هرگونه حمله تروریستی یا خرابکاری در خاک روسیه افزایش خواهد یافت.

کارخانه موشک‌سازی در کی‌یف هدف حمله روسیه قرار گرفت
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۶:۰۸

روسیه اعلام کرد کارخانه موشک‌سازی در کی‌یف را پس از غرق شدن رزم‌ناوش در آب‌های دریای سیاه مورد حمله قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» غرق شدن رزم‌ناو روسیه در آب‌های دریای سیاه پس از آنچه «کی‌یف» حمله موشکی اوکراین به این شناور نامید به یکی از بزرگترین حملات از سوی اوکراین و به سمبلی از مقاومت مردم این کشور در برابر روسیه از آغاز درگیری ها میان دو کشور تبدیل شد.

با این وجود روسیه بدون اطلاع از حمله موشکی اوکراین به رزم ناوش ، بامداد امروز جمعه کارخانه ای در کی‌یف را هدف قرار داد که معتقد است موشک‌های ضدشناور را تعمیر و یا تولید می کند.

کی‌یف ادعا می کند رزم ناو پیشرفته “مسکوا” را از ساحل مورد حمله موشکی قرار داد. گرچه روسیه این اظهارات را تائید نکرده است اما از غرق شدن این رزم ناو که دچار آتش سوزی شده بود به دلیل شرایط بد جوی و طوفان در دریای سیاه خبر داد.همچنین مسکو تائید کرد بیش از ۵۰۰ نفر از سربازان این کشور از این کشتی تخلیه شدند و نجات پیدا کردند. با این حال تائیدیه مستقلی از سرنوشت خدمه کشتی در دست نیست.

کی‌یف امروز جمعه بزرگ‌ترین و قدرتمندترین انفجار را از زمانی که نیروهای روسیه از این منطقه طی ۲ هفته گذشته عقب نشینی کرده بودند را تجربه کرد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد : « تعداد و میزان حملات موشکی به اهداف مان در کی‌یف در پاسخ به هرگونه حمله تروریستی و یا اقدام های خرابکارانه در خاکِ روسیه که از سوی حکومت ناسیونالیستی کی‌یف انجام شود افزایش خواهد یافت.»

فرانسه: بزودی سفارت خود را به پایتخت اوکراین باز می‌گردانیم
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۲:۱۲

“ژان ایو لودریان” وزیر امورخارجه فرانسه در تماسی تلفنی با دمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گفت که پاریس بزودی سفارت خود را در اوکراین از لویو به کی‌یف باز می‌گرداند.

به گزارش “فرانس ۲۴” وزیر خارجه فرانسه پنجشنبه شب افزود: این بازگشایی خیلی زود انجام خواهد شد و به فرانسه اجازه خواهد داد حمایت خود از اوکراین را در هر زمینه‌ای بیشتر کند تا این کشور با جنگی که روسیه در ۲۴ فوریه گذشته آغاز کرد، مقابله کند.

فرانسه در اوایل ماه مارس (فروردین ماه)‌سفارت خود را از کی‌یف به شهر لویو انتقال داد.

اعلام آمادگی بایدن برای سفر به ‌اوکراین
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۲:۱۰

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا آمادگی خود را برای سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین اعلام کرد.

به گزارش آرتی، بایدن روز پنجشنبه در پایگاه هوایی “اندروز” در مریلند در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید “آیا دولت آمریکا قصد دارد یک مقام عالی رتبه به اوکراین بفرستد یا خیر”، گفت: “بله، ما اکنون درحال تصمیم‌گیری در این باره هستیم.”

بایدن در پاسخ به سوالی دیگر در مورد جایگاه این مقام، با سوال متقابل خطاب به خبرنگار گفت: “شما برای رفتن حاضری؟” خبرنگار هم در پاسخ به این سوال از خود بایدن، پرسید: “خود شما آماده‌ای؟” بایدن نیز گفت:” بله”.

این اولین باری نیست که بایدن نسبت به انجام این سفر ابراز علاقه می کند، اما میزان جدیت او هنوز مشخص نیست.

پیشتر کارن ژان-پیر، معاون سخنگوی کاخ سفید گفت که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر جو بایدن به اوکراین وجود ندارد.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی گفت که رئیس جمهور آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد که مقامات ارشد دولتش را به اوکراین بفرستد تا از تلاش‌ها برای مقابله با حمله روسیه حمایت کنند.

این مقام روز پنجشنبه در اظهاراتی به شبکه الحره توضیح داد از جمله شخصیت‌هایی که بایدن ممکن است به اوکراین بفرستد، وزیران امور خارجه، دفاع، خزانه داری یا مشاور امنیت ملی هستند.

این مقام افزود که تصمیم برای اعزام یک نماینده عالی رتبه به اوکراین «در صورت اتخاذ» نشان دهنده عزم و تعهد دولت آمریکا برای کمک به اوکراین در مواجهه با روسیه است.

وی توضیح داد که انتخاب فرستاده مربوط به شخص رئیس جمهور آمریکا است و این بستگی به ماهیت ماموریتی دارد که او انجام خواهد داد.

هشدار رئیس سازمان سیا درباره استفاده روسیه از سلاح هسته ای
۱۴۰۱/۰۱/۲۶ – ۱۲:۰۸

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ادعا کرد، نباید این تهدید که روسیه به طور بالقوه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا با قدرت تخریب محدود در اوکراین استفاده ‌کند را دست کم گرفت هر چند سازمان سیا شواهد عملی زیادی برای تقویت این نگرانی ندیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام برنز در اظهاراتش بر این نگرانی تاکید کرد که حمله به اوکراین به عنوان بزرگترین حمله علیه یک کشور اروپایی از سال ۱۹۴۵ تا کنون، تشدید خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در پی دارد.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه به ناتو هشدار داد که مسکو سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در کالینینگراد، منطقه‌ای متعلق به روسیه در قلب اروپا در صورتی پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) مستقر خواهد کرد.

برنز در سخنرانی در گردهمایی موسسه فن آوری جورجیای آمریکا موسوم به “جورجیا تک” از “یأس احتمالی” و شکست‌های پوتین در اوکراین صحبت کرد.

برنز گفت: به این دلایل، “هیچ یک از ما نمی‌توانیم تهدید ناشی از توسل بالقوه به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا سلاح‌های هسته‌ای با قدرت تخریب محدود را دست کم بگیریم.”

او ادامه داد: به‌ رغم “موضع‌گیری همراه با لفاظی” کرملین در خصوص قرار دادن بزرگترین زرادخانه هسته‌ای جهان در حالت آماده‌باش، “ما شواهد عملی زیادی در خصوص آن نوع استقرار نیرو یا گسترش مواضع نظامی که این نگرانی را تقویت کند، ندیده‌ایم.”

اظهارات برنز در پاسخ به سوال سام نان، سناتور سابق آمریکایی و یکی از حامیان سرشناس موضوع کنترل تسلیحات، در پایان اولین سخنرانی عمومی رئیس سیا از زمان به دست گرفتن سکان هدایت این سازمان جاسوسی اصلی آمریکا در مارس ۲۰۲۱ بیان شد.

این دیپلمات سابق آمریکایی در یک سخنرانی گسترده گفت که آژانس‌های جاسوسی آمریکا پاییز سال گذشته شروع به جمع آوری اطلاعات “آزار دهنده و دقیق” در مورد برنامه پوتین برای دست زدن به یک “حمله جدید بزرگ” به اوکراین کردند.

برنز اظهار کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا او را در ماه نوامبر به مسکو فرستاد تا “مستقیماً عمق نگرانی آمریکا در مورد برنامه‌ریزی پوتین برای جنگ و عواقب آن برای روسیه را در صورت اجرای این برنامه را به پوتین و چند تن از نزدیک‌ترین مشاورانش منتقل کند.”

او ادامه داد: ” من از آنچه که شنیدم ناراحت شدم. اگرچه پوتین احتمالا در آن زمان تصمیم نهایی را نگرفته بود، اما به نظر می‌رسید متقاعد شده که نیروهایش با حداقل هزینه به یک پیروزی قاطع سریع دست یابند.”

وی همچنین مدعی شد آمریکا در تلاش است تا از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

برنز گفت، پوتین معتقد بود که متحدان اروپایی واشنگتن به سبب مسائل مربوط به سیاست داخلی خود حواسشان پرت شده و او یک صندوق ذخیره “ضد تحریم” از ارز خارجی دارد.

او عنوان کرد: “اشتباه پوتین در هر یک از این موارد ثابت شد.”

برنز، که پوتین را “پیام آور تلافی جویی” خواند، گفت که رهبر روسیه درگیر شکایت، جاه طلبی و ناامنی است و ظاهرا شاهد بود که “دریچه فرصت برای شکل دادن به مسیری برای اوکراین به منظور دور کردنش از غرب دارد بسته می شود.”

برنز که در سابقه مناصب دیپلماتیکش به عنوان سفیر آمریکا در مسکو خدمت کرده، اظهار کرد، کمکهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای نبرد اوکراین علیه نیروهای روسی حیاتی بوده است.

برنز در گفتگو با دانشجویان و اساتید مؤسسه فناوری جورجیا، چین تحت رهبری شی جینپینگ، رئیس جمهور آنجا را “شریک خاموش پوتین در جنگ اوکراین” خواند و گفت که این کشور “بزرگترین چالش” را پیش روی آمریکا قرار داده و به عنوان “عمیق ترین آزمونی که سازمان سیا تاکنون با آن مواجه شده” مطرح است.

برنز در اظهارات خود چندین چالش بزرگ را توضیح داد که نهاد تحت امرش باید در آنچه او آن را “دوران جدید” می‌خواند به آنها رسیدگی کند بپردازد؛ دورانی که به گفته او، مشخصه آن یک کشور چین به طور فزاینده‌ای متخاصم، یک کشور روسیه “ستیزه جو و تجدیدنظرطلب” و دیگر تهدیدات رو به رشد در حوزه های آب و هوا، فن آوری و سلامت جهانی است.

او بیان کرد: سازمان سیا باید خود را برای دست زدن به یک رقابت موفق در این عصر جدید دوباره بازنگری کند.

او همچنین گفت که نهاد تحت امرش منابعی را که به چین اختصاص داده، تقویت خواهد کرد، زیرا به گفته او، چین به دنبال پیشی گرفتن از آمریکا “به معنای واقعی کلمه در هر حوزه ای” است. او بیان کرد که سازمان سیا قصد دارد تعداد افسران مسلط به زبان چینی خود را “دوبرابر” کند و پست های خارج از کشور خود که متمرکز بر پکن هستند را افزایش دهد.

برنز گفت: برای موفقیت بلندمدت ما به عنوان یک آژانس اطلاعاتی هیچ چیز بیشتر از اینکه چقدر خوب بتوانیم با جمهوری خلق چین رقابت کنیم و چقدر خوب خودمان را برای آن رقابت در چند سال آینده سازماندهی کنیم، مهم نیست.

غرق شدن رزمناو «مسکوا» در دریای سیاه+فیلم

وزارت دفاع روسیه شامگاه پنجشنبه خبر داد که رزمناو «مسکوا» که بامداد پنجشنبه دچار حادثه آتش سوزی و انفجار شده بود هنگامی که در حال کشیده شدن به سوی بندرگاه بود به دلیل شرایط بد جوی، غرق شد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، رزمناو مسکوا هنگامی که در حال کشیده شدن به سوی بندر مقصد بود به دلیل آسیب‌های ناشی از آتش سوزی و انفجار، تعادل را از دست داده و به دلیل مواج بودن دریا، غرق شد.

وزارت دفاع روسیه بامداد پنجشنبه اعلام کرده بود که رزم‌ناو موشکی مسکوا دچار آتش‌سوزی و انفجار مهمات متعاقب آن شده بود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «در نتیجه آتش سوزی که در رزم‌ناو موشکی مسکوا رخ داد، مهمات موجود در آن نیز منفجر شد و کشتی آسیب جدی دیده است».

همزمان با بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره وقوع حادثه در این رزم‌ناو، که مهمترین کشتی جنگی در ناوگان دریای سیاه روسیه بود، برخی منابع ادعا کردند موشک اوکراینی به این کشتی اصابت کرده است.

غرق شدن رزمناو «مسکوا» در دریای سیاه+فیلم

این بیانیه می‌افزاید که تمامی خدمه به سلامت تخلیه شده‌اند و علت آتش سوزی در حال بررسی است.

شنیده شدن صدای انفجار قوی در کی‌یف

پس از غرق شدن رزمناو مسکوا ی روسیه در دریای سیاه، رسانه‌های غربی از شنیده شدن صدای انفجار قوی در کی‌یف پایتخت اوکراین و به صدا درآمدن صدای آژیر حمله هوایی خبر دادند.

به گزارش رویترز، این بزرگ‌ترین انفجار در کی‌یف از زمان عقب نشینی نیروهای روسیه از اطراف پایتخت اوکراین بوده است.

در همین حال رسانه‌های اوکراینی بامداد جمعه اعلام کردند که آژیر خطر حمله هوایی به صورت همزمان در تمام مناطق این کشور شنیده شده است.

آژیر حمله هوایی در اوکراین درحالی شنیده می‌شود که مقامات این کشور روز گذشته از حمله موشکی به یک رزمناو پیشرفته روسیه خبر دادند.

زلنسکی: تهاجم روسیه یک خودکشی است

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنانی به مناسبت پنجاهمین روز تهاجم نظامی روسیه، خطاب به مردم اوکراین گفت که این تهاجم بی‌معنی و یک خودکشی است.

به گزارش “الجزیره”، زلنسکی پنجشنبه شب با تاکید بر اینکه جهان نباید در وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شک داشته باشد مدعی شد که نیروهای روسیه در اوکراین درحال تکرار وقایعی هستند که اروپا در جنگ جهانی دوم شاهد آن‌ها بود.

وی با ادعای اینکه نیروهای روسیه درحال تخریب کامل شهرها و روستاها در منطقه دونباس هستند به گونه‌ای که می‌خواهند هیچ انسانی در این منطقه باقی نماند گفت: اینها نشان دهنده بی‌معنی بودن تهاجم روسیه است. این کشور با سلاح‌های خود درحال سوزاندن همه ارزش‌هایی است که از آن دفاع می‌کند و درحال نابودی فرهنگ و زبان روسی است.

 پیش از این ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از جو بایدن همتای آمریکایی خود به خاطر استفاده از عبارت “نسل کشی” در توصیف تهاجم روسیه به اوکراین تشکر کرد.

پارلمان اوکراین عصر پنجشنبه لایحه‌ای را به تصویب رساند که در آن اقدامات ارتش روسیه در این کشور نسل کشی نام گرفته است.

با این حال، آنتونیو گوترش روز چهارشنبه گفت که سازمان ملل آنچه را در اوکراین رخ می‌دهد، نسل کشی ندانسته است چرا که این امر به تصمیم گیری نهایی قانونی از سوی نهادهای قضایی بستگی دارد.

دبیرکل سازمان ملل توضیح داد نسل کشی به صورت دقیق در قوانین بین‌المللی تعریف شده است و محققان دادگاه بین‌المللی کیفری در اوکراین حضور داشته‌اند. ما این مساله که آیا نسل کشی در اوکراین اتفاق افتاده یا نه را به نهادهای قضایی می‌سپاریم.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها