خانه » همه » مذهبی » روش برخورد با تبعیض والدین

روش برخورد با تبعیض والدین


روش برخورد با تبعیض والدین

۱۳۹۷/۰۱/۱۹


۱۶۵ بازدید

سلام خسته نباشید؟پدری که بین فرزندانش فرق میگذارد ودلشان رامی شکند گناه دارد؟؟ ووظیفه فرزندی که بین او ودیگربچه هایش فرق میگذارد چیست؟

پرسشگر گرامی؛ وضعیتی که با آن مواجه هستید را به خوبی درک کرده و خوب می دانیم که خواه ناخواه با رفتارهایی از طرف پدرتان رو به رو هستید که به نظر شما پایه منطقی و عقلایی ندارد. شاید مسایلی که باعث گردیده شما به احساسات ناخوشایندی برسید کمی پیچیده به نظر رسد، اما باور نمایید که به هیچ وجه حل آن تا این حد که شما تصور می نمایید، پیچیده نیست؛ زیرا فقط شما نیستید که با چنین مسأله­ ای در خانواده خود مواجهید. بسیاری وجود داشته ­اند که با شرایط مشابه مواجه بوده ولی توانستند با
درایت، چنین مسأله­ای را به درستی حل نمایند.
الف ) واقع نگری یکی از رمزهای موفقیت
یکى از رمزهاى موفقیت شما در هر امری واقع نگرى خواهد بود. واقعیت این است که رفتارهای والدین را باید در زمان خودش ارزیابی نمود و با توجه به شرایط حاکم در آن زمان بررسی نمود.آنچه مسلم است سعی والدین در این است که بین فرزندان فرق و تبعیض نگذارند اما ممکن است برداشت فرزندان متفاوت باشد.در مورد موضوعاتی که بیان نمودید لازم است تا شرایط فعلی و برخورد با برادر را با زمان خودتان مقایسه نمایید مطمئنا تغییرات زیادی را در موقعیت و شرایط خواهید دید. نکته مهم اینست که مطمئنا والدینتان در این سن به راحتی قابل تغییر نیستند، لذا بجای تلاش برای تغییر رفتار ایشان باید سعی نمود زمینه این رفتار را بوجود نیاورید. ما انسان ها به گونه ای هستیم که هرگاه نسبت به اهمیت و ارزش موضوعی اطلاع یابیم, در اثر آن شناخت, انگیزه بهتر و بیشتری برای عمل و پای بند بودن به آن پیدا خواهیم کرد؛ لذا شایسته است ابتدا به اهمیت, قدر و منزلت والدین از دیدگاه اسلام اشاره ای نماییم و سپس به بیان راهکارها و چگونگی انجام وظیفه و احترام در قبال پدرتان بپردازیم.
در آموزه های دینی استحکام نظام خانواده و رعایت حقوق دیگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ از این رو فرزندان نسبت به والدین وظایفی دارند که رعایت آن ها نقش بنیادی در استحکام نظام خانوادگی داشته و شناخت صحیح این وظایف گامی بسیار مهم در ابراز محبت واقعی به والدین است.

ب ) وظایف فرزندان نسبت به والدین
در این جا به برخی وظایف فرزندان نسبت به والدین اشاره می شود.
1 . شناخت جایگاه و مقام والدین
شناخت مقام والدین یکی از وظایف فرزندان نسبت به والدین شناخت مقام و حق آنان است. در اسلام والدین جایگاه بس بلندی دارند تا آنجا که نگاه نمودن به والدین عبادت شمرده شده است. پیامبر(ص) فرمود :«… و النّظر الی الوالدین برأفة و رحمةٍ عبادةٌ؛ نگاه نمودن بر صورت والدین با مهربانی و لطف، عبادت است».( بحارالانوار، ج 74، ص 45)
2 . احترام به والدین
احترام به والدین؛ در آموزه های دینی به احترام والدین سخت اهمیت داده شده است؛ تا آن جای که در آیات متعدد احترام به والدین در کنار توحید قرار گرفته و به فرزندان سفارش شده است که: «… فلا تقل لهما أفٍّ و لا تنهر هما و قل لهما قولاً کریماً؛ و بر آن ها فریاد مزن، و گفتار لطیف و سنجیدة بزرگوارانه به آن ها بگو». (اسراء (17) آیة 23)
3 . احسان به والدین
یکی از وظایف مهم فرزندان نسبت به والدین، احسان به آنان است، از این رو قرآن و روایات همگان را به احسان به والدین فرا خوانده و از آن به عنوان جهاد یاد کرده است. (کافی، ج 2، ص 158)احسان به والدین بدان جهت اهمیت دارد که والدین در شکل گیری زندگی و تربیت فرزندان نقش بنیادی داشته و فرزندان مدیون زحمات طاقت فرسای والدین هستند. به همین خاطر است که مرحوم شیخ اعظم انصاری، مادرش را تا نزدیک حمام به دوش می گرفت و او را به زن حمامی سپرده، می ایستاد تا او را به خانه برگرداند. هر شب به دست بوسی مادر می آمد و صبح با اجازه او از خانه بیرون می رفت.
4 . اطاعت از والدین
یکی از وظایف مهم فرزندان نسبت به والدین این است که خواسته های مشروع والدین را بر آورند و از دستورهای آنان سرپیچی نکنند. تا جایی که اگر پدر و مادری فرزند خویش از انجام عمل مستحبی نهی کنند،‌ فرزند نباید آن را انجام دهد. البته توجه داشته باشید که اگر اطاعت والدین موجب معصیت و نافرمانی خدا شود و یا با یکی از واجبات الهی تعارض پیدا کند، اطاعت آنان واجب نیست.( تفسیر نمونه، ج 12، ص9 7)

ج ) عاق والدین نتیجه عدم اطاعت از والدین
دانستن عاقبت رویگردانی از این وظایف نیز عامل محرک مناسبی برای ارج نهادن به مقام والدین است، به گونه ای که انجام ندادن وظایف نسبت به والدین، گاهی به عاق والدین شدن منجر می شود.علامه مجلسی در شرح کافی می گوید: عقوق والدین به این است که فرزند حرمت آن ها را رعایت نکند و بی ادبی نماید و آن ها را به سبب گفتاری یا رفتاری برنجاند و آزار و اذیت کند و در چیزهایی که عقلاً و شرعاً مانعی ندارد، نافرمانی نماید و این عقوق از گناهان کبیره است. (گناهان کبیره، ج 1- 2، ص 120)
اسلام از نظر حقوقى حساب ویژه اى براى پدر و مادر بازکرده همان گونه که در جنبه هاى عاطفى نیز حساب جداگانه اى براى آنها در نظر گرفته است؛ لذا باید در هر شرایطى احترام آنها را نگه داشت هر چند در بعضى اوقات در برخورد با فرزندان خود دچار اشتباه شوند.

د ) هر کس مسئول عمل خویش است .
توجه به این نکته لازم است که خداوند همه انسانها را در مقابل اعمال و رفتارى که انجام مى دهند مورد سؤال قرار مى دهد و پدرتان نیز باید پاسخگوى اعمال و رفتار خود باشد,
بنابراین شما وظیفه دارید در همه حال به وی احترام بگذارید حتى اگر به شما بى احترامى کند. فقط اگر بخواهد شما را به کار حرامى وادار کند یا از انجام تکلیف واجبى باز دارد ، اطاعت از وی لازم و صحیح نیست چه اینکه اطاعت خداوند بر هر کس دیگر حتى والدین نیز مقدم است.

ه ) انسان موجود تغییر پذیر
یک اصل کلی در مورد انسانها وجود دارد و آن اینکه انسان موجودی تغییرپذیر است یعنی همانطور که تأثیر روی دیگران می گذارد از رفتار دیگران نیز متأثر می شود و رفتار او تغییر می کند. قطعا شما با رفتار پسندیده خود می توانید پدر و مادرتان را تحت تأثیر قرار دهید. آنها را آن گونه که هستند، دوست بدارید ،از آنها اطاعت کرده و فرمانبردارشان باشید؛ چون رفتار و روحیه آنها با گذر عمر به صورت یک صفت ثابت شخصیتی در آمده است سخت تغییر می پذیرد و متحول ساختن چنین افرادی دشواری می نماید، اما امری شدنی است؛ لذا نیازمند صبر و حوصله و همین طور تدبیر و هوشیاری و ظرافت های رفتاری خاص از طرف شما است. هرگز سعی در ایجاد تغییر ناگهانی و برخوردهای تند و عجولانه نداشته باشید که این شکل رفتار نه تنها آنها را به سوی مخالفت می کشاند، بلکه ناسازگاری را به صورت لجاجت آمیز در ایشان تشدید می نماید.با توجه به تجربه دیگران در این موضوع و موضوعات شبیه به این به نظر می رسد نگاه خود را به پدرتان تغییر بدهید و اجازه ندهید این تفکر ذهن شما را درگیر نماید. در این مورد آنچه می توانیم به شما بگوییم این است که؛ پیش از هر چیز به خداوند بزرگ توکل و از اهل بیت پیوسته بخواهید که در حل مشکل مدد و یارى کنند. قبل از ارائه راهکارهایی برای شما، توصیه میکنیم در یک فضای دوستانه با هر کدام از والدینتان که راحت ترید و یا خواهر و برادرتان در مورد این احساسی که دارید صحبت کنید تا آنها بدانند که شما چه انتظاری از آنها دارید.

و ) روش رفتار با والدین
اما در مورد رفتاربا والدین، در این باره راهکارهای زیر را توصیه می کنیم:
1- مطمئن باشید رعایت حریم و احترام پدر و مادر توسط شما عاملی برای موفقیت و پیروزی در زندگیتان می گردد.در هیچ شرایط احترام به پدر خود را فراموش نکنید. همین تلاش برای حفظ احترام پدر بمرور زمان در تغییر رفتار ایشان موثر بوده و شما هم توانایی کنترل خود را بدست می آورید.
2- نکته ایی که باید به آن توجه نمایید اینست که رفتار پدر و مادر را نمی توان حمل بر … دانست. مطمئنا شما هم این سخن ما را تصدیق می نمایید که پدر و مادری خوب و مهربان و متدین ونگران در مورد آینده فرزندان را دارید.لذا این دیدگاه را در خود تقویت نمایید.
3- در یک محیط خصوصی وخلوت با پدر خود در کمال احترام موضوع را در میان بگذارید ودر خواست خود را همانطور که با این مرکز در میان گذاشتید به ایشان بگویید واجازه ندهید این نوع نگاه شما را از پدر دور نماید سعی نمایید شما با گفتار و رفتار خود مسیر صحیح را بیان نمایید.
4- با حفظ احترام به پدر شروع به صحبت نمایید و از داشته های خود سخن بگویید.اجازه دهید پدرتان نتیجه زحمات خود را در شما ببیند.
5- نسبت به کارها و عقاید پدرتان مخالفت عملى نداشته باشید و در ظاهر خود را موافق او نشان دهید و سپس با گذشت زمان و به آرامى نظرات و دیدگاههاى خود را با او درمیان بگذارید.
6 -در کارهاى خود با او مشورت کنید و همواره از نظرات او بهره مند گردید؛ چون به هر حال او داراى یک سرى تجربیات و اندوخته هاى زیادى است که شما مى توانید از بعضى از آنها استفاده کنید.
7 – صمیمانه ,والدینتان را دوست داشته باشید و محبت قلبى خود را به آنها اظهار دارید. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم فرموده است: « اذا احبّ احدکم اخاه فلیعلمه فانّه اصلح لذات البین؛ هرگاه یکى از شما به برادر [دینى ] خود علاقه مند شد، محبت خود را به او ابراز کند. این کار افراد را بیشتر به هم پیوند مى دهد» علاقه قلبى و ابراز آن مهم ترین گشاینده راه ارتباط مفید و مؤثر است.
8- چند نکته مثبت و ارزشمند را در والدینتان شناسایى و برجسته سازید و با تحسین صادقانه به جهت وجود آن امر مثبت، ارتباط خود را با آنها محکم سازید و هیچ گاه رابطه خود را با نکته اى منفى آغاز نکنید.
9- گاهی لازم است از اهرم «هدیه دادن» استفاده شود. گفته شده است: «الانسان عبید الاحسان». در روایتى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله آمده است: «تهادوا، فانّ الهدیة تضعّف الحبّ و تذهب بغوائل الصدر؛ به یکدیگر هدیه بدهید، زیرا هدیه دوستى را دو برابر مى کند و کینه هاى درون سینه ها را مى زداید.»
10- سخن نیکو را به نوعى سحر تشبیه کرده اند که در جان و اعماق وجود افراد تأثیرگذار است. بنابراین در استفاده از کلمات و جملات براى ایجاد ارتباط و تأثیرگذارى، باید به اندازه کافى دقت و بهترین کلام در کوتاه ترین و زیباترین جملات و الفاظ بیان شود.- از برخورد های مستقیم وحتی غیر مستقیم همراه با کنایه وطعنه، دوری کنید .
11- احترام گذاردن به والدین یک ضرورت تغییر ناپذیر است و هیچ پدیده ای نمی تواند مجوز بی حرمتی نسبت به والدین شود. با احترام گذاشتن، آنها نرم خوی تر می شوند.- از ایجاد تغییر و اصلاح در رفتار والدینتان مأیوس نشوید.
12- هر جا و در هر موقعیتی که نیازمند کمک شما هستند سریعا و با کمال احترام به خصوص در حضور دیگران به کمک آنها بشتابید.
13- بهترین وسیله برای سالم سازی زمینه تأثیر بر روی رفتار والدینتان محبت نمودن به انها, تحویل گرفتن و احترام گذاردن به انها است آن هم احترام بدون قید و شرط و به عنوان والدین و بزرگ خانواده.
14- در حضور دیگران از ویژگی های مثبت انها تعریف کرده و سپاسگزار انها باشید.- اگر انها با شما بد رفتاری کردند سعی کنید تحمل کنید.
15- انتظار نداشته باشید این رابطه صمیمانه بلافاصله و سریعا بین شما و انها شکل گیرد. بلکه نیازمند زمان است و به تدریج به هدف خود خواهید رسید.- دعا به درگاه حضرت حق و توسل به حضرات معصومین (علیهم السلام) را فراموش نکنید.
16- از جدال و جر و بحث با والدین خود جدا خودداری کنید.- بدون اینکه والدین از شما در خواست کمک کند و بدون اینکه شما منتی داشته باشید، به آنها کمک کنید.
17- از افرادی که در والدینتان نفوذ دارند و می توانند تأثیر بگذارند(مانند اقوام و خویشان دلسوز که والدینتان از آنها حرف شنوی دارند) استفاده نمایید. – شنونده خوبی برای نظرات آنها باشید و با گوش جان صحبت‌های آنها را بشنوید.
18- برای گفتگو و مذاکره با آنها در مورد مسأله مورد نظر خود وقت مناسبی تعیین کنید.
19- سعی کنید هر چه بیشتر خوبی‌های پدر و مادرتان را ببینید تا بتوانید روابط بهتری با آنها برقرار سازید . باپیاده نمودن این راهکارها، قطعاً تغییرات زیادى در رفتار پدرتان ایجاد خواهد شد و اگر شما یک گام محبت آمیز به سوى او بردارید، او چندین گام به شما نزدیک خواهد شد .

خلاصه کلام اینکه؛ دوست عزیز؛ اگر پدر و مادری بین فرزندانشان تبعیض قائل شوند و موجبات رنجش خاطر بعضی از آنها را فراهم کنند، این کار ظلم محسوب می­شود و گناه است.اما این چیزی است بین خود و خدایشان که باید نزد او پاسخگو باشند و چیزی از وظایف شما نسبت به آنها کم نمی­کند. البته شما می­توانید ناراحتی خود را از کار آنها بروز دهید؛ اما به هرحال به خاطر تمام زحماتی که از کودکی تا الآن برایتان کشیده­اند، حق ندارید به آنها توهین کنید.پدر و مادر، از لحظه انعقاد نطفه تا هنگام تولد و همچنین بعد از تولد و در دوران شیرخوارگى و بعد کودکى مشکلات بسیار زیادى را متحمل شده اند. بنابراین خداوند نیز در مقابل زحمات آنها حقوق ویژه ای را براى آنها قائل شده است. از این رو باید در هر شرایطى احترام آنها را نگه داشت.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد