خانه » همه » مذهبی » روش خودسازی الگویی

روش خودسازی الگویی


روش خودسازی الگویی

۱۳۹۷/۰۱/۱۵


۵۲۲ بازدید

خواندن کتاب‌هایی راجع به زندگی‌نامه و اعمال پیامبران و امامان چقدر به دیندار شدن ما کمک می‌کند؟

دوست گرامی. خواندن زندگی نامه و اخلاق و سیره عملی اولیای خدا باعث می شود که شما عاشق شخصیت آنها شوید و سعی کنید شبیه سازی کنید یعنی خود را در اخلاق و صفات و اعمال به آنها شبیه کنید و این بهترین روش خودسازی و سلوک دینی و قرب به خدا است. روش الگویی در خودسازی:الگو قراردادن شخصیت ها به این معنا است که اصول کلى و خط مشى آنان را شناسایى کرده و متناسب با شرایط زمانى پیاده کرد؛ مثلاً عبادت، تقوا و عفاف، تربیت صحیح فرزند، زهد و ساده زیستى، خدمت به تهیدستان، خدمات اجتماعى، هوشیارى سیاسى، دانش وسیع دینى، شهامت در دفاع از حق و… از ویژگی هاى بارز حضرات معصومین علیهم السلام بوده است و براى هر فرد مسلمان مى تواند الگو باشد. الگو قرار دادن اهل بیت فرایندی است که در پی شناخت آنها وایجاد دوستی و رابطه عمیق باآنها حاصل می گردد و دارای سه مرحله اساسی و محوری است

1- ابتدا باید ببینید آنها را دوست دارید یا نه اگر دوست ندارید نمی توانید به آنها نزدیک شوید چون دوست داشتن اینجا اصل است پس باید سعی کنید با شناخت خصوصیات و صفات و خوبی های آنها و رابطه عاطفی با آنها و شرکت در مجالس اهل بیت ع دوستی آنها را به قلب خود برسانید.

2- در مرحله بعد باید ببینید چرا آنها را دوست دارید. انسان به خاطر وجود صفات و خوبی هایی که در افراد انسانی هست به آنها علاقه مند می شود و صفات و خوبی های خلقی و رفتاری آنها را فهرست نمایید و در مورد آنها مطالعه کنید.

3- در مرحله سوم بکوشید آن خوبی ها را در خودتان نیز پیاده کنید و از بدی هایی که در وجود آنها نیست خود را تخلیه نمایید. و از این طریق که نوعی خودسازی است به آنها شبیه شوید.

معرفی کتاب:
1- فضائل و سیره ی چهارده معصوم علیهم السّلام،حضرت علاّمه حسن زاده ی آملی حفظه الله
2- محمد(ص) تصویر جمال خدا، حسین بدرالدین، علم تهران
3- سیره نبوی، شهید مرتضی مطهری
4- – سیره نبوی، مصطفی دلشاد تهرانی ، انتشارات وزارت ارشاد- تاریخ پیامبر اسلام(ص)، محمد ابراهیم آیتی، دانشگاه تهران
5 – سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، مؤسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) قم
6- سیره معصومان، سید محسن امین، ترجمه علی حجتی کرمانی، سروش تهران
7- سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، شهید مطهری، صدرا قم

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد