خانه » همه » مذهبی » روش مطالعه و سلوک نظری

روش مطالعه و سلوک نظری


روش مطالعه و سلوک نظری

۱۳۹۸/۰۸/۱۶


۶۶۲ بازدید

سلام

رشته علوم قران و حدیث میخونم و ۱۹ ساله ام.

سال دوم دانشگاهم. انگیزه ام برای درس خوندن کم شده خواهشمندم یه چیزی بگین انگیزه ام برای درس زیاد بشه.

احادیث و سخنان امامان در مورد طلب علم بگین.

من چیکار کنم تا درسی که میخونم علم الهی باشه؟ اصلا چطوری میشه علم الهی رو کسب کرد؟ اخه درسایی که من می خونم فراهم یادم. علم الهی چجوریه؟ چطور میشه حکمت را کسب کرد؟

دوست گرامی. معنای علم کشف حقیقت هست. علم الهی و حکمت همان حقیقت هست. علم دینی بر محور حقیقت بنا شده و کسی که حقیقت را بداند و آنرا از باطل بتواند جدا کند حکیم و عالم است. سعی کن در هر رشته ای که تحصیل می کنی دنبال حقیقت باشی. حقیقت کلی عالم خدای متعال و توحید است که در حقایق جزئی تری ظهور کرده است مثلا قرآن کریم محل ظهور حقیقت الهی است و حق و باطل را به خوبی بیان می کند. حقایق قرآنی را بشناس و درباره حقیقت دین و زندگی و معاد و مرگ و حقایق کوچکتری مانند ایمان و توکل و اخلاق و مانند آن تحقیق کن. بدون مطالعه و تحقیق انسان به حقیقت نمی رسد.
این مسیر که عرض شد مرحله اول خودسازی و سیر و سلوک است. این مرحله از خودسازی را سلوک نظری می گویند. نمونه ای از موضوعات راهبردی سلوک نظری که باید مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرند، عبارتند از:
1- جهان شناسی: جهان بینی- اندیشه مادی- اندیشه الهی.
2- خداشناسی: وجود، توحید، ذات، اسماء و صفات.
3- دین شناسی: دین، نبوت، ولایت، امامت، وحی، عصمت، قرآن، توحید، شرک، ایمان، کفر، حق و باطل.
4- معاد شناسی: آخرت، مرگ، معاد، قیامت، برزخ، بهشت، جهنم، حساب، حشر.
5 – انسان شناسی: خودشناسی، روح، تجرد، عقل، قلب، نفس، کمال، خلافت، ولایت، کرامت، انسانیت.
6- اخلاق و خودسازی: اخلاق، خودسازی، علم، حقیقت، تحقیق، پژوهش، مطالعه، آگاهی، غفلت، بیداری، بصیرت، اراده، عزم، انگیزه، نیت، قصد، همت، توکل، رضا، تسلیم، تفویض، صبر، شکر، توبه، آزادی، تقوا، بندگی،عبودیت، نفس اماره، اطاعت، پرستش، جهاد اکبر، سیروسلوک، عشق، عرفان، جذبه، محبت، معرفت، یقین.
7- شناخت زندگی: حقیقت زندگی، هدف زندگی، سبک زندگی، دنیا، سعادت، خوشبختی، موفقیت، جمال و زیبایی، شادی، لذت، تفریح، ورزش، مسافرت، تغذیه، خواب، شغل، معیشت، سلامتی، ازدواج، خانواده، فرزند، تربیت، دوستی، معاشرت.
8- سیاسی، اجتماعی: حزب، چپ و راست، انتخابات، قانون، اصول گرا، اصلاح طلب، استقلال، آزادی، روشنفکر، جمهوریت، عدالت، ولایت، حقوق.
9- ایدئولوژی: جامعه، تاریخ، فرهنگ، تمدن، هنر، اقتصاد، مدیریت،حکومت، سیاست، ولایت فقیه.
برای شناختن و رسیدن به بلوغ علمی، لازم است مدت زمان کافی به هر یک از این کلمه ها برای مطالعه و تحقیق اختصاص دهید و هنگامی که احساس کردید آن کلمه را به خوبی درک کرده اید واژه دیگری را در دستور کار تحقیق قرار دهید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد