خانه » همه » مذهبی » روضه زنانه – روضه خانگی

روضه زنانه – روضه خانگی


روضه زنانه – روضه خانگی

۱۳۹۶/۰۹/۰۱


۱۵۲۲ بازدید

سلام علیکم، جدیدا در بین خانم ها نذر کردن های بی مورد و مراسم روضه خوانی حالت بسیار افراطی را پیدا کرده،خانه خریده یا عوض کرده روضه ،شوهرش کار پیدا کرده روضه ،چندمین سالگرد فوت بستگان روضه ،خواب پریشان دیده روضه. بچه اش در فلان ماه به دنیا آمده روضه، در مبلامان خانه شان تغییرات داده روضه .و…و ووو علاوه بر هزینه های ایجاد شده برای خانواده هایک نفر راننده با ماشین دربست می خواهد که خانم خانه را جابجا کند. این مسئله در خیلی از خانواده ها از جمله اینجانب مشکل ایجاد کرده آیا این همه افراط درست است؟ بخدا قسم طوری شده که در افراد خانواده نفرت ایجاد شده ، شما بفرمایید چکار کنیم . ؟؟

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط با این مرکز
1. بدون شک محل و مکانی که در ان مجلس روضه و اهل بیت ع برگزار می شود محل نزول رحمت و برکت الهی است و این مطلب در روایات زیادی بیان شده است .
2. علی رغم برکات مجلس روضه و ذکر اهل بیت ع، این مجلس زمانی واجب می گردد که نذر به صورت صحیح و با شرایط کامل واقع شده باشد. و حال آنکه معمولا این گونه نذرها نذر شرعی که لازم الاجرا باشد نیست چون نه صیغه نذر به عربی خوانده می شود و نه مضمون آن به فارسی بلکه در واقع این نوعی تعهد و بر ذمه گرفتن است .
3. در برگزاری این مجالس افزون بر رعایت وظایفی که اعضای خانواده نسبت به یکدیگر دارند و توجه به رضایت همسر، لازم است از هر گونه افراط، تجمل و چشم و همچشمی و اسرافی جلوگیری شود.
4. توجه به محتوای این مجالس و بازدهی آن در راستای ترویج ارزش های دینی و سبک زندگی اسلامی از محوریت خاص برخوردار می باشد. در غیر این صورت باید مراقب آسیب ها بود و با آن مقابله کرد. در این راستا استفاده از کارشناسان مذهبی شناخته شده و مورد تأیید حوزه های علمیه حائز اهمیت می باشد.
مواردی همانند «سفره حضرت ابوالفضل(ع)»، «جلسه ختم انعام»، «ختم صلوات»، «سفره حضرت زینب(س)» و … تنها برخی از عناوین جلسات روضه خوانی زنانه است. جلساتی که از دیرباز و بیشتر در محلات قدیمی در خانه ها برگزار می شد و میزبان با هر نیت و نذر و نیازی که داشت جمعی از هم محله ای‌ها را دور هم جمع می کرد تا با توسل به ائمه به حاجت خود برسد.
البته این جلسات محدود به حاجت خواهی و راز و نیاز نماند و با گذشت زمان، جلسات مناسبتی اعم از محرم، فاطمیه، شهادت ها و حتی اعیاد بهانه مناسبی بود برای دور همی های زنانه و جلساتی موسوم به «جلسات روضه»
قطعا زنده نگه داشتن یاد ائمه اطهارو نصب بیرق عزا بر سرب درب منازل یکی از خصائص خوب و پسندیده گذشتگان بود که البته امروزه با کم رنگ شدن خلوص برخی از این مجالس و غلبه رنگ و لعاب دنیایی بر خلوص پاک خدایی، مسیر انحرافی را در پیش گرفته اما نکته قابل تامل در رابطه با این جلسات، آسیب هایی است که می تواند آن را از مدار اصلی خارج و با نیات دیگر ممزوج نماید.
مردمی بودن یکی از اصلی ترین شاخصه های جلسات زنانه مناسبتی و حتی هفتگی است. جلساتی که عموما محلی است و هیچ سازمان یا ارگان فرهنگی بر آنها نظارت ندارد.
وقتی پدیده ای به صورت کاملا مردمی ایجاد می شود و نظارتی دقیق روی آن نیست، رفته رفته دچار آسیب هایی می شود که جلوگیری از آن به راحتی ممکن نخواهد بود. یکی از آسیب های روضه های خانگی، عدم گزینش سخنران و واعظ است.
1- احیاء سنت امر به معروف و نهی از منکر مهمترین راهکار است.
البته شرایط امر به معروف و نهی از منکر باید رعایت شود. طوری صحبت نشود که باعث دلسردی صاحب مجلس شود . اگر حرف ما تاثیر دارد خودمان در گفتگوی تنهایی با صاحب مجلس ابتدا از زحمات او تشکر و قدردانی کنم و سپس با بیان زیبا و با احترام کامل تذکر دهیم که هدف از برگزاری این مجالس چیست و بگوییم که مثلا فلان رفتار شما در شأن اینگونه مجالس نیست.
اگر می دانیم حرف ما تأثیری ندارد از بزرگتری که صاحب نفوذ است بخواهیم که تذکر بدهد.
همچنین در مجلس با افرادی که در مورد تجملات صحبت می کنند ، همراه نشویم و بگوییم ما اینجا برای این آمده ایم که عزاداری کنیم و … نه این که پیرامون این مسائل صحبت کنیم.
2-برگزاری جلسات مذهبی مناسب باید فرهنگ سازی شود.
در فرهنگ سازی
الف)اگر ما خودمان توانایی برگزاری مجلس داریم ، مجلسی در شأن اهل بیت برگزار کنیم در این مجلس
– همه را دعوت کنیم نه فقط اقوام و دوستان، در مجلس اهل بیت باید به روی همه باز باشد.
– به محتوای سخنرانی و مداحی و روضه خوانی توجه و اهتمام زیادی داشته باشیم .
– از هرگونه اسراف در پذیرایی ها خودداری کنیم .
– اگر در منزلمان وسایل لوکس و یا وسایلی است که جلب توجه می کند در صورتی که مقدور است آن ها را از مکانی که قرار است جلسه باشد به اتاق دیگری ببریم. اگر هم این جابه جایی مقدور نیست با پارچه و پرچم های سیاه که مخصوص عزاداری است روی آن ها را بپوشانیم.
– لباس ساده و بدون زینت به تن داشته باشیم . توجه کنیم که ما شیعیان به خصوص صاحب مجلس ، عزادار اهل بیت هستیم و این در چهره و ظاهر ما باید کاملا مشهود باشد به عنوان نمونه از آرایش کردن جدا خودداری کنیم.(هرچند جلسه کاملا زنانه است و مرد نامحرمی در جلسه نیست).
ب) از کارهای دیگری که در فرهنگ سازی می توان انجام داد این است که ، خود ما وقتی به مجلسی می رویم پیرامون ظواهر (خانه،دکورمنزل،غذاو …)صحبت نکنیم که با این کار هم از غیبت پرهیز کرده ایم هم در جهت برگزاری مجالس مناسب فرهنگ سازی کرده ایم. بلکه صحبت ما این باشد که سخنران فلان صحبت را کرد به فلان مطلب جالب اشاره ای کرد و… البته یک نکته نباید مغفول بماند و آن اینکه حتی همان ها که در ظاهر جلسات اهل بیت علیهم السلام را تجملاتی برگزار می کنند نباید فکر کنیم ریاکاراند، زیرا شاید زندگی آنها تجملی است، حداکثر اینکه باید فرهنگ سازی شود، پس متهم کردنشان کار صحیحی نیست، به علاوه اینکه برگزاری چنین مجالسی بدون اجر نخواهد بود، لذا نفی اجر اخروی از چنین مجالسی سزاوار نیست.
بی انصافی درباره مجالس روضه زنانه؛ ممنوع!
با این همه، هرگز نمی شود منکر فواید جلسات روضه خانگی شد. این جلسات اگر هدفمند و علمی دنبال شوند، می توانند یکی از بهترین مسیرها برای ترویج سبک زندگی اسلامی و انتقال مفاهیمی باشند که در هیچ رسانه ی دیگری نظیرش پیدا نمی شود. کارکردهای آشکار و پنهان این جور مجالس و مشکلاتی که از طریق همین دورهمی های ساده حل شده آن قدر پررنگ و قابل اعتناست که اهمیت ادامه پیدا کردن آن را دوچندان می کند.
در هر صورت فلسفه و هدف اصلی روضه خوانی و برپایی مراسم وعظ و … تبلیغ آموزه ها و معارف اسلامی و در نتیجه هدایت و رشد و ارتقاء فکری و معنوی مخاطبین در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی است.اما متأسفانه عده ای از روضه خوانها ومداحان از روی جهالت وسلایق فردی وشخصی خود دراین جریان دست به انحراف اهداف وآرمانهای مقدس می زنند.گفتنی است نهادی که در جهت سازماندهی ونظارت بر روضه خوانیها ومداحی ها فعالیت می کند،سازمان تبلیغات اسلامی در هر استان می باشد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد