خانه » همه » مذهبی » رویای امام حسین(ع)در خصوص شهادت

رویای امام حسین(ع)در خصوص شهادت


رویای امام حسین(ع)در خصوص شهادت

۱۳۹۳/۰۹/۲۳


۳۲۱ بازدید

ایا رویای امام حسین(ع) در خصوص شهادت صحت دارد؟

در این تردیدی نیست که خداوند شهادت امام حسین علیه السلام را به پیامبر خبر داده بود و این مطلب را روایات فراوان بیان کرده است .(1)در مآخذ و منابع در باره امام حسین علیه السلام آمده است که آن حضرت در باره حادثه کربلا خوابی دیده است :در امالی صدوق آمده است : پیامبر به خواب آن حضرت آمد و او را به سینه چسبانید و فرمود : فدایت شوم , گویا تو را می بینم که در میان گروهی از این امت به خونت آغشته ای .(2)
در برخی مآخذ آمده است : پیامبر خدا در عالم خواب فرمود: حسین عزیزم ! گویا می بینم که به زودی آغشته به خون می گردی و در کربلا کشته می شوی .(3)
در برخی منابع آمده است که امام حسین علیه السلام به ام سلمه فرمود :مادر عزیزم ! خداوند خواسته است مرا مقتول و مذبوح ببیند و خواسته است که خاندانم را اسیر ببیند .(4)
در لهوف آمده است :
امام حسین به محمد بن حنفیه فرمود : پیامبر در عالم خواب به من فرمود : ای حسین ! بیرون برو که خداوند خواسته است که تو را کشته ببیند .
این مسائل دلیل بر مجبور بودن امام حسین (ع) نیست ، زیرا :
اولا خواست خدا در اینجا خواست تشریعی است ، یعنی وظیفه امام حسین و مطلوب خدا این بوده که آن حضرت برای حفظ اسلام با اختیار خود چنین اقدامی را انجام دهند حتی اگر به کشته شدن ایشان بیانجامد.
ثانیا خواست خدا مانند خواست ما نیست بلکه خواست خدا عبارت است از چینش خاص جهان . به عنوان مثال , دانه گندم را در زیر خاک قرار می دهی , آب می دهی , کود می دهی , نور و گرما می دهی , پس از مدتی دانه گندم سبز می شود و پس از طی مراحلی به ما گندم تحویل می دهد . این فرایند, خواست خداست و این خواست به معنای قانونمند بودن جهان است . نطفه در جایگاه خود قرار می گیرد , رشد می کند , پس از مدتی به جهان خارج می آید , به اختیار و عقل خود زندگی می کند و در پایان می میرد . این فرایند, خواست خداست . از این برمی آید که یکی از قوانینی که در آفرینش انسان در نظر گرفته شده داشتن اختیار و انتخاب است .
ثالثااین که خداوند از اول می داند که شما چه چیزی را خواهید خواست نافی اختیار نیست
امام حسین علیه السلام با درک وظیفه شرعی خود به اختیار خود دست به آن کار زد و انجام اختیاری آن و نتایجش همه برای خداوند که به همه زمانها و مکانها احاطه داردمعلوم بوده و این علم را از طریق خواب و پیشگویی به اطلاع پیامبر و امام (ع) رسانده است.1- بحار الانوار ج 44 ص 223, بیش از 22 حدیث.
2- همان ص 313 س 2.
3- همان ص328 س 11.
4- همان ص 331 س 21 .
5- همان ص 364 س18 .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد