خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » زلنسکی: صلح فقط با عقب‌نشینی کامل روسیه حاصل می‌شود

دانلود کتاب های امتحان شده

زلنسکی: صلح فقط با عقب‌نشینی کامل روسیه حاصل می‌شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید هرگونه توافق صلحی با روسیه بستگی به عقب‌نشینی نیرو‌های روس به مرز‌های قبل از لشکرکشی مسکو ممکن خواهد بود.

به گزارش بی‌بی سی، او که این اظهارات را روز جمعه در یک مصاحبه تصویری با اندیشکده‌ای در لندن عنوان می‌کرد، این شرط را حداقل خواسته مورد قبول کشورش خواند.

زلنسکی همچنین تاکید کرد که او رهبر «اوکراین است نه مینی-اوکراین (اوکراین کوچولو)». با این حال وی سخنی از کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود الحاق کرد، نگفت.

همزمان روز جمعه، ششم مه، عملیات خروج غیرنظامیان از کارخانه آزوفستال ماریوپل با خروج یک گروه ۵۰ نفره از زنان و کودکان و سالمندان ادامه یافت.

خروج ۵۰ غیرنظامی دیگر از مجتمع نورد فولاد آزوفستال در روز جمعه، اگر چه خبر خوبی برای نهاد‌های امدادگر در حومه ماریوپل بود، اما به گفته ایرنا ورچشوک، معاون نخست وزیر اوکراین، از کندی روند خارج کردن غیرنظامیان هم حکایت داشت.

ورچشوک مسکو را مسئول تاخیر در این عملیات می‌داند و می‌گوید مسکو با نقض آتش‌بس عملا فعالیت امدادگران و کاروان‌های انسان‌دوستانه را مختل می‌کند.

ادعایی که روسیه آن را قبول ندارد. وزارت دفاع روسیه هم روز جمعه خروج این ۵۰ غیرنظامی که متشکل از زنان کودکان و افراد سالمند بود را تایید کرد و از ادامه عملیات خروج غیرنظامیان از آزوفستال در روز شنبه خبر داد.

در همین حال، اودسا، سومین شهر بزرگ اوکراین که از زمان آغاز لشکرکشی روسیه تقریبا مصون مانده، روز جمعه با فرود دو موشک به خود لرزید هرچند مقام‌ها گفتند کسی در جریان این حمله موشکی آسیب ندیده است.

در تحولی دیگر، روز جمعه رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند که تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد اوکراین با کمک اطلاعاتی آمریکا توانسته ناو مسکووا که رزم‌ناو موشکی شاخص روسیه در دریای سیاه بود را غرق کند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، پس از انتشار این گزارش‌ها تایید کرد که به اوکراین اطلاعاتی در خصوص نیرو‌های روسیه می‌دهد، اما تاکید کرد در تصمیم‌گیری‌های ارتش اوکراین هیچ دخالتی نداشته است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون عصر جمعه به خبرنگاران گفت این کمک اطلاعاتی «مشروع، قانونی و محدود است» و در نهایت تصمیمات نظامی در کی‌یف گرفته می‌شود.

رزمناو موشکی مسکووا با ۵۱۰ خدمه، رهبری حمله دریایی روسیه به اوکراین را در اختیار داشت که در ۲۵ فروردین رسما هدف قرار گرفت و کرمیلین غرق شدن آن را اعلام کرد. این حادثه یک ضربه نمادین و نظامی بزرگ به روسیه بود.

همزمان با این دفاعیات سخنگوی پنتاگون، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین خبر داده و گفته تسلیحات و مهمات نظامی و امنیتی، چون رادار به اوکراین ارسال خواهد کرد.

با وجود این، آندری تورچاک، عضو دوما، پارلمان روسیه، که روز جمعه از خرسون در اوکراین بازدید می‌کرد گفته: «حضور ما در خرسون ابدی خواهد بود».

خرسون نخستین شهر اوکراین بود که روسیه توانست کنترل کامل آن را در دست بگیرد و به نظر می‌رسد اکنون در آستانه رژه نظامی بزرگ و مراسم روز پیروزی – ۹ مه – در روسیه، مسکو قصد دارد از فتح خرسون به عنوان دستاورد بزرگ و تاریخی خود یاد کند و زمینه الحاق آن به خاک روسیه را فراهم کند.

دیگر تحولات امروز در اوکراین:

  • ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به بی‌بی سی گفت اوکراین توافق صلحی را می‌پذیرد که در آن نیرو‌های روسی به مواضع قبل از تهاجم فوریه بازگردند.
  • عفو بین الملل در گزارش جدیدی روسیه را متهم کرده که هیچ کاری برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در اوکراین توسط سربازانش انجام نمی‌دهد.
  • اعضای اتحادیه اروپا درگیر مذاکرات سختی بر سر دور بعدی تحریم‌ها علیه روسیه هستند، مجارستان با تحریم پیشنهادی نفت روسیه مخالف است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها