خانه » همه » مذهبی » زمینه ها، ویژگی ها ،آثار و پیامدهای یوم الله ۹ دی

زمینه ها، ویژگی ها ،آثار و پیامدهای یوم الله ۹ دی


زمینه ها، ویژگی ها ،آثار و پیامدهای یوم الله ۹ دی

۱۳۹۳/۱۰/۰۸


۱۶۸ بازدید

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - زمینه ها، ویژگی ها ،آثار و پیامدهای یوم الله ۹ دی۹ دی تقابل انقلاب و ضد انقلاب و به سان ۲۲ بهمن ۵۷ به مفهوم واقعی کلمه «یوم الله» و نه یک تاریخ بلکه حماسه ای تاریخ ساز، بی نظیر و جاودانه در تاریخ درخشان و پرتلألو انقلاب اسلامی قلمداد نمود که در آن اوج بصیرت، ولایت مداری و هوشیاری ملت ایران یکبار دیگر با طنین بلند و گام های متعالی و مشت های آهنین خویش به خروش درآمد و اصحاب فتنه را که به پشت گرمی قدرت های سطله طلب و زیاده خواه و سازمان ها و مراکز امنیتی و جاسوسی وابست

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - زمینه ها، ویژگی ها ،آثار و پیامدهای یوم الله ۹ دی9 دی تقابل انقلاب و ضد انقلاب و به سان 22 بهمن 57 به مفهوم واقعی کلمه «یوم الله» و نه یک تاریخ بلکه حماسه ای تاریخ ساز، بی نظیر و جاودانه در تاریخ درخشان و پرتلألو انقلاب اسلامی قلمداد نمود که در آن اوج بصیرت، ولایت مداری و هوشیاری ملت ایران یکبار دیگر با طنین بلند و گام های متعالی و مشت های آهنین خویش به خروش درآمد و اصحاب فتنه را که به پشت گرمی قدرت های سطله طلب و زیاده خواه و سازمان ها و مراکز امنیتی و جاسوسی وابسته آن ها درصدد ضربه زدن به نظام مقدس اسلامی بودند، به زانو در آورد و هیمنه استکبار را در هم فرو شکست و مشت محکمی بر دهان فتنه گران فرود آورد؛ حماسه ای که نشان داد انقلاب در مقابل هجمه همه جانبه ضد انقلاب و دسیسه ها و توطئه های شوم و پیدا و پنهان معاندان و معارضان داخلی و خارجی، همچنان قرص و محکم و استوار و پابرجا در جهت تحقق آرمان های جهانشمول و اهداف عالیه و ارزش های الهی و متعالی خویش با قدرت تمام به پیش می رود؛ حماسه ای که آغازی بود بر پایان فتنه و آموخت، نیازی نیست همیشه ولی در بین باشد، بلکه کافی است ولی در دل باشد؛ حماسه ای که پیام آن این بود: هرکه در مقابل انقلاب بایستد هلاک و به خاک مذلت خواهد افتاد.

زمینه ها، ویژگی ها و آثار و پیامدهای 9 دی

ریشه ها، علل و عوامل و زمینه های شکل گیری حماسه نه دی که بیانگر اوج حمایت و پشتیبانی ملت از نظام و انقلاب و رهبری عظیم الشأن است به خوبی شناخته شده اند و در این حوزه طی سال های اخیر مطالب و مقالات متعددی به رشته تحریر در آمده و ارائه شده است. در واقع زمینه ها و علل شکل گیری نه دی را بطور اخص می توان در چهار متغیر عمده به شرح ذیل مورد شناسایی قرار داد: حاکمیت گفتمان دینی در جامعه و باورهای دینی و ارزش های اسلامی مردم، تبعیت و اطاعت از فرامین رهبری و التزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه، برخورداری مردم از شعور، بصیرت، آگاهی و بینش سیاسی- اجتماعی مثال زدنی و همچنین درک واقعی مفهوم عاشورا و پیام های نهضت عظیم حسینی.

افزون بر آن باید حماسه نه دی را به خاطر ویژگی های خاص و متمایز آن از جمله؛ واکنش سریع و به موقع مردم نسبت به تهدید ضد انقلاب، خودجوش و کاملاً مردمی بودن حرکت، فراگیری و حضور گسترده همه اقشار، سلیقه ها و ذائقه های سیاسی، حضور بارز نسل سوم و جوان انقلاب اسلامی، سر دادن شعارهای کاملاً سیاسی و معنادار و نیز بازتاب گسترده داخلی و خارجی باید یکی از رویدادهای ویژه انقلاب اسلامی به شمار آورد که آن را به نقطه ای عطف در نظام مقدس اسلامی تبدیل ساخت.

نکته دیگر اینکه حماسه نه دی 1388 آثار و پیامدهای فراوانی نیز در داخل و خارج از کشور داشت که نمایان شدن ظرفیت درونی و واقعی انقلاب اسلامی در مواجه با تهدیدات برجسته ترین آن ها می باشد. به این معنا که حماسه 9دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی و مدیریت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت لازم را برای رویارویی با چالش‌های پیچیده دارد و می‌تواند آسیب های داخلی خود را ترمیم کند و از گردونه‌های سخت عبور کند که فتنه 88 مهمترین گردنه بود. مدیریت نظام در مهار فتنه و آشکارسازی ابعاد آن در جامعه نقش اساسی در خلق حماسه نهم دی داشت. نظام بویژه پس از حادثه روز عاشورا که در روز 6 دی اتفاق افتاد، چالش را به‌عنوان چالش با باورهای مردم رسانه ای نمود. پیوند جریان فتنه با نظام سلطه و ضد انقلاب را بخوبی نشان داد و ماهیت فتنه را که چیزی غیر از رقابت های انتخاباتی و تقلب در انتخابات بود، نمایان ساخت.

با وجود بحران ناشی از فتنه در مدیریت آن، رفتار کنترل بحران و وضعیت اضطراری به جامعه تحمیل نگردید. هرچند در صحنه، بحران ناشی از فتنه مدیریت و کنترل می شد. این اقدام نظام در وضعیتی بود که سران فتنه و ضد انقلاب خارجی و دولت های غربی فتنه 1388 را به عنوان بحران پر هزینه که نظام و جامعه در مدیریت آن به بن بست رسیده است القا می‌کردند. برخی از تحلیلگران خارجی کنش های اعتراض آمیز پس از انتخابات را بزرگترین چالش داخلی نظام سلطه در سه دهه گذشته معرفی کردند. بنابراین نظام مقدس اسلامی نشان داد که برخلاف تصورات رایج غربی ها و جریانات ضد انقلاب داخلی هنوز از ظرفیت و توانمندی های بالایی برای مهار تهدیدات و خطراتی که در ابعاد گوناگون وجودی متوجه نظام می شود برخودار است که بهره مندی از این ظرفیت در نه دی به خوبی نشان داده شد.

علاوه بر نمایان شدن ظرفیت واقعی انقلاب اسلامی در نه دی، این حماسه آثار و پیامدهای دیگری نیز در پی داشت که می توان آن ها بصورت اختصاری به شرح ذیل بیان داشت: آشکار شدن پیوند جریان فتنه با خارج از کشور؛ در هم فروریزی باورها و برآوردهای جریان فتنه؛ تقویت باور به جنگ نرم در جامعه به این مفهوم که مشکل باور به وجود جنگ نرم و انکار آن توسط برخی از نخبگان و جامعه با بصیرتی که در فتنه 1388 راه افتاد به میزان قابل توجهی برطرف شد و به قول رهبر انقلاب موجب واکسینه شدن نظام گردید؛ آشکار شدن چهره واقعی نخبگان کشور؛ افشا شدن سناریوهای گسترده غرب برای براندازی نظام و همچنین شکست نظریه های غربی و کپی برداری از الگوهای پدیده انقلاب های مخملی در ایران.

بصیرت؛ وجه بارز حماسه 9 دی

اما حقیقت این است که باید بصیرت، بصیرت افزایی و بصیرت آفرینی را وجه بارز و شاخصه ممتاز حماسه نه دی قلمداد نمود که توجه به این اصل در تبیین نه دی بیش از پیش دارای اهمیت می باشد. حماسه نه دی نشان داد که از نظر امت بصیرت به مفهوم دانایی صرف نیست بلکه دانایی همراه با باور و ایمان قلبی به اصل امامت و مفهوم مترقی ولایت فقیه است. بصیرتی که در نه دی 1388 متجلی شد به مفهوم واقعی کلمه بصیرتی بود که حاصل آن مشاهده درست و دقیق حوادث، تفکر و تدبر در آن ها و سنجیدن مسائل و حوادث جاری کشور و همچنین ایستادگی و مقاومت نرم افزاری ملت در برابر تهدیدات ناشی از این حوادث بود که دامنگیر نظام مقدس اسلامی شده بود کما اینکه این مقاومت در به بهترین نحو موجب مهار و خنثی سازی این تهدیدات و واکسینه شدن نظام اسلامی گردید.

از نظر رهبر فرزانه انقلاب بصیرت دارای دو سطح است. یک سطح، سطح اصولى و لایه‌ زیرین بصیرت است و دیگری لایه عمیق بصیرت. ایشان در توضیح سطوح بصریت می فرمایند: «انسان در انتخاب جهان‌بینى و فهم اساسى مفاهیم توحیدى، با نگاه توحیدى به جهان طبیعت، یک بصیرتى پیدا می کند که در واقع این، پایه اساسى معرفت است؛ پایه‌ اساسى بصیرت است. این بصیرت خیلى چیز لازمى است؛ این را باید ما در خودمان تأمین کنیم. بصیرت در حقیقت زمینه‌ همه‌ تلاش ها و مبارزات انسانى در جامعه است. این یک سطح بصیرت است. دومی سطح وسیع بصیرت و لایه‌ عمیق بصیرت است. در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود. انسان باید بصیرت پیدا کند. این بصیرت به چه معناست؟ یعنى چه بصیرت پیدا کند؟ چه جورى می شود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرتى که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روى آن تکیه و تأکید شده، به معناى این است که انسان در حوادثى که پیرامون او می گذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند…حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آن ها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد می کند؛ یعنى بینائى ایجاد می کند و انسان چشمش به حقیقت باز می شود.»

در واقع بصیرتی که بیش از پیش مورد تأکید اسلام می باشد همان بصیرت از نوع سیاسی آن است که به وضوح در حماسه نه دی به رخ جهانیان کشیده شد. فلذا حماسه نهم دی را بایستی یکی از حرکت های عمده، خودجوش، عاشورایی و برخوردار از ماهیت و درونمایه بصیرت افزای مردم در دوران پس از انقلاب تلقی نمود که با خنثی سازی توطئه های خارجی و خیانت های عناصر داخلی، انقلاب و نظام مقدس اسلامی را بیمه کرد. در این بین بصیرت و شعور سیاسی و اجتماعی مردم نقشی اساسی ایفا نمود و زمان شناسی و هوشمندی ملت در مقابل توطئه های داخلی و خارجی که با تبعیت از امامت امت و رهبری عظیم الشأن حاصل گردیده بود موجب شد تا بصورت گسترده بساط فتنه و فتنه انگیزی که پس از انتخابات نهم ریاست جمهوری با حمایت های سیاسی و غیر سیاسی غرب و در رأس آن محافل آمریکایی در داخل ریشه دوانیده بود خشکانده شود.

9 دی؛ اوج شکست رویکردهای ایران ستیزآمریکایی در ایران

از جمله عوامل مهمی که موجب اهمیت و برجستگی حماسه مردمی نه دی نه تنها در داخل بلکه در مراکز سیاستگذاری امنیتی آمریکا نیز می شود «شکست مضحکانه سیاست های غربی و رویکردهای آمریکایی» در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی های برنامه های مختلف و رویکردهای متعددی را جهت مهار جمهوری اسلامی ایران اجرا نموده اند که کلیات این برنامه های انجام شده را بصورت زیر می توان خلاصه نمود:

حمایت آشکار از صداهای مخالف جمهوری اسلامی ایران توسط بالاترین سطوح تصمیم گیری آمریکا، تعمیق و گسترش تحریمها، مخدوش و بدنام کردن چهره جمهوری اسلامی در خارج از کشور از طرق گوناگون، تلاش برای محدود کردن روابط کشورها و سازمانهای بین المللی با ایران، تلاش برای مشروعیت بخشی، گسترش و توانمندسازی سازمانهای غیر دولتی ایرانی مخالف جمهوری اسلامی، دخالت گسترده در امور داخلی ایران در محور انتخابات، حقوق بشر، امور زنان، رسانه ها و مذهب، آموزش عناصر و تشکل های خارجه نشین مخالف جمهوری اسلامی و حمایتهای سیاسی و مالی از آنها، تهدید نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه، ممانعت از دستیابی ایران به فناوری و دانشهای پیشرفته به خصوص دانش هسته ای، ترویج و تبلیغ دوگانگی حاکمیت در ایران، راه اندازی منازعات عقیدتی، تبلیغاتی و ایدئولوژیکی در منطقه در تقابل با ایران و نهایتاً فعال سازی و حمایت از شبکه های رسانه ای ضد ایرانی.

فلذا حماسه نه دی را باید از یک منظرگاه، واکنش مردم بابصیرت ایران بر علیه «اقدامات نرمی» که دولت ایالات متحده آمریکا چند ماه قبل از آن در جمهوری اسلامی برای تضعیف نظام و براندازی آن و انجام «انقلاب مخملی» از طریق حمایت و پشتیبانی نیروهای ضدانقلاب داخلی و به صحنه کشاندن آن ها جهت ضربه زدن به اصل نظام و تقابل با ولایت فقیه به راه انداخته بود تلقی نمود که با بصیرت، آگاهی و هوشیاری مردم و درایت و تدبیر رهبری عظیم الشأن انقلاب این نقشه خنثی شده و منجر به سیل عظیم حرکت مردمی در نه دی گردید که در ذات خود پیام های مهم و هشدار دهنده ای هم برای آمریکایی ها و عناصر داخلی آن داشت.

در واقع مردم نشان دادند که عاشورا و آموزه های اسلامی برآمده از بطن عاشورا از جمله ولایت پذیری و ولایتمداری، مهمترین خط قرمز مردم و انقلاب بوده و تحت هیچ شرایطی قدرت های بزرگ مداخله گر را توان شکستن این خط قرمز نیست.

در اثبات این ادعا فقط کافی است به اعتراف «مرکز دیپلماسی عمومی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی» اشاره شود که در یکی از اسناد محرمانه اش اذعان کرده بود: «از این دست مراسم مذهبی در طول تاریخ بشریت بسیار بوده، اما آنچه که در مورد عاشورا و ایران متمایز است، این است که این واقعه به قدری عمیق و قدرتمند است که حتی سیاست بین الملل جمهوری اسلامی را نیز جهت دهی می کند…». حتی رهبر معظم انقلاب نیز در تحلیل این واقعه و بیان اهمیت جایگاه اسلام و نمادهای اسلامی در نظام مقدس اسلامی بیان داشتند که: «اگر فشار دشمنان بیش از پیش ادامه یابد، حادثه کربلا تکرار خواهد شد».

بنابراین راه اندازی جنگ نرم و تقویت نیروهای معارض داخلی جهت تضعیف و براندازی جمهوری اسلامی توسط ایالات متحده آمریکا که در راستای استمرار سیاست های سی ساله ایران ستیزی اش بود در سال 88 به اوج خود رسید طوریکه نوک پیکان حملاتشان را این بار متوجه نمادهای مذهبی و شئونات اسلامی یعنی عاشورا گرفتند اما هوشیاری ملت و حضور مردم همیشه در صحنه نشان داد که تصورات ذهنی قدرتهای بزرگ بیگانه در مورد ملت ایران نه تنها ذره ای با واقعیات موجود سازگار نیست بلکه فراتر از آن مردم نیز به دلیل معرفت دینی و بصیرت سیاسی و خصوصیات منحصر به فرد رهبری که در سیره و نظرشان جاری است، در صورت نیاز و با یک اشاره از اهتمام ویژه ای ��رای مقابله با آمریکا برخوردار بوده و از قدرت بالایی برای ایستادگی در مقابل قدرتهای بزرگ مداخله گر بهره مندند.

جمع بندی

حماسه نه دی که در روز 9 دی ماه سال 1388 بدنبال هتک حرمت مقدسات اسلامی و اهانت به ارزش های دینی و انقلابی و جسارت به مقام شامخ ملت ایران توسط عناصر ضدانقلاب داخلی که به واسطه پشتیبانی و حمایت اربابان خارجی از جمله آمریکا در روز عاشورای همان سال یعنی در 6 دی صورت گرفت، حرکتی بی بدیل و در نوع خود حماسه ای بی نظیر بود که توسط ملت بزرگ و بابصیرت ایران به وقوع پیوسته و برگ زرین دیگری به کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در نظام بین الملل کنونی افزوده شد.

حضور عظیم و خودجوش مردم، معرفت دینی و بصیرت سیاسی، پایبندی بیش از پیش به انقلاب و آرمان های انقلابی، پیوند تنگاتنگ عاشورا و مقدسات اسلامی با انقلاب، بیعت مجدد با ولی امر مسلمین و رهبری انقلاب، ژرف نگری و واقع بینی به مسائل و موضعات داخلی و جهانی و همچنین استقامت و پایداری از جمله مهمترین شاخصهایی است که در حماسه نه دی تجلی یافته و به منصه ظهور نشست.

گرامیداشت این روز بزرگ که در مقام اهمیت و برجستگی اگر بیشتر از یوم الله 22 بهمن نباشد کمتر از آن نیست، در مقطع فعلی نظام بین الملل بخصوص در آمریکا و اروپا و بعضی کشورهای غرب گرای خاورمیانه و شمال آفریقا که روابط بین ملت ها و دولت ها در آن ها در حال از هم فروپاشیدن است از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. چرا که نه دی بیش از هر چیز در ذات خود نشانگر دلبستگی تام مردم ایران به نظام مقدس اسلامی و پایبندی ملت به آرمانهای انقلاب و رهبری است. در حالیکه نظامهای سیاسی، اقتصادی غرب از درون توسط شهروندان داخلی که بعد از سالها از خواب غفلت بیدار شده اند بصورت بسیار جدی و قاطع به چالش کشیده شده و بدنبال این چالش، جنبش های اعتراضی مردمی سرتاسر نظام سرمایه داری را از آمریکا تا آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، بلژیک و…فراگرفته است، پاسداشت نه دی که سند زنده ای مبتنی بر اعلام وفاداری مجدد ملت با نظام و رهبری است اعتبار فوق العاده ای به خود می گیرد.

بنابراین بزرگداشت این روز به یاد ماندنی که سبب یأس و ناامیدی قدرت های بزرگ بیگانه و مداخله گر نیز شد و عبرت های فراوان و پندهای متعددی را هم برای آن ها به ارمغان آورد در نوع خود یک حماسه است و این از امتیازات برجسته نظام مقدس جمهوری اسلامی است که بزرگداشت حماسه های تاریخی اش نیز در قالب یک حماسه خود را متبلور نموده و مقام تجلی می یابد و روز بزرگداشت نیز حماسه آفرین می شود.

بصیرت، حسن خدادی ،یکشنبه 07 دی 1393

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد