خانه » همه » مذهبی » زنان یار امام زمان

دانلود کتاب های امتحان شده

زنان یار امام زمان

در روایات هیچ اشاره ای به متاهل یا مجرد بودن یاران امام زمان – چه زن و چه مرد – نشده است و به همین جهت نمی توان گفت که چند تن از زنان یاور امام زمان متاهل اند یا مجرد مگر در مواردی که به قرینه های تاریخی می توان پی برد که آنان بانوانی هستند که رجعت می کنند و قطعا در زندگی خود متاهل بوده اند. البته در احادیث تاکید زیادی بر جوان بودن یاران خاص امام زمان شده است.
در مورد حضور زنان در قیام مهدوی و عصر ظهور چند دسته روایت وجود دارد که به آنها می‌پردازیم:
1. روایاتی که بیانگر حضور 50 زن در بین یاران امام زمان(عج) است. امام باقر(ع) می‌فرماید:«به خدا قسم 313 نفر می‌آیند که 50 نفر آنها زن هستند.»(الغیبه نعمانی، ص279) و درجای دیگر امام باقر(ع) می‌فرماید:«در زمان حکومت مهدی(عج) به همه مردم حکمت و علم بیاموزند تا آنچه که زنان در خانه‌‌ها، با کتاب خدا و سنت پیامبر، قضاوت کنند».
در روایات نقل شده 313 نفر دستیاران حضرت حجت(عج) در زمان ظهور هستند که از جانب ایشان سنگینی بار حکومت را بر دوش می‌کشند و آنان برترین قاضیان، حاکمان و فقیهان در دین هستند.همین موضوع نشان می‌دهد که اسلام در هر شرایطی به زنان با عزم و اراده راسخ اطمینان دارد و آنان را در مسائل بسیار مهم همچون بنای حکومت جهانی حضرت مهدی(ع) دخیل قرار می‌دهد.
2. روایتی که 400 زن آسمانی را در حکومت مهدوی بازگو می‌کند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:«عیسی‌بن مریم(ع) همراه با 800 مرد و 400 زن از بهترین و شایسته‌ترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد.» و به طور حتم این زنان، از پاکان دوران خود بوده‌اند که به این سعادت نایل می‌شوند.
3. در زمان ظهور 13 زن رجعت می‌کنند که در میان آنها سمیه مادر عمار یاسر نیز دیده می‌شود و مشخصه بارز این زنان صبر و استقامت آنها در برابر سختی کفار و دشمنان اسلام بوده است.
در یک روایت معتبر که از امام صادق ( علیه السّلام ) توسط مفضل به عمر نقل شده از حضور سیزده زن که امام اسم نه نفر از آنها را نام برده،خبر داده است: «همراه حضرت قائم سیزده زن هستند. عرض کردم: آن زنها چه نقشی خواهند داشت، حضرت فرمود: «زخمی‌ها را مداوا می‌نمایند و بیماران را پرستاری می‌کنند همچنان که در زمان رسول خدا این چنین بودند، گفتم نام‌ آنها را بفرمائید: امام فرمودند: «قنوا دختر رشید، ام ایمن، حبابه والبیه ، سمیه مادر عمار یاسر، ( شهده) زبیده، امّ خالد أحمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه و ام خالد جهنیه»(اثبات الهداة، تهران، دار الکتب،سوم، 1366،ج7 ،ص 150).

4. بانوان منتظر
چهارمین گروه یاوران امام زمان بانوان پرهیزکارى هستند که پیش از ظهور حضرت بقیهاللَّه، علیه السلام، رحلت کرده اند. به ایشان گفته مى شود: امام تو ظاهر گشته است، اگر مایلى مى توانى حضور داشته باشى. آنان نیز به اراده پروردگار زنده خواهند شد. رجعت زنان مربوط به گروه خاصى نیست و هر بانویى خود را با خواسته ها و شرایط زندگى در حکومت مهدى آل محمد، علیه السلام، تطبیق دهد ممکن است در آینده از رحمت خداوندى بهره مند گشته، براى یارى امام زنده شود. یکى از آن شرایط خواندن دعاى عهد است که در فرد، نوعى آمادگى براى پذیرش حکومت آخرین ذخیره الهى ایجاد مى کند. به فرموده امام صادق، علیه السلام: هر که چهل صبح دعاى عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر هم پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود خداوند او را از قبر بیرون آورد تا در خدمت آن حضرت باشد…، سفینه البحار، ج 2، ص 294.
در برخی روایات از حضور چشم‎گیر جوانان در یاری امام مهدی علیه‌السلام یاد شده است. در روایتی آمده است:
«یاران حضرت، همه جوان هستند و افراد کهن سال و پیر، مانند سرمه در چشم و نمک در غذا اندک می‌باشند».(الغیبة، نعمانی، ص۳۱۶.)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها